J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 08-072509
Dato : 18. februar 2009

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 178 af 20. januar 2009.

(Alm. del).

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).

 

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R. Olsen


Spørgsmål 178:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. januar 2009 fra Rejsearbejdere.dk, jf. SAU alm. del - bilag 105.

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).”

 

Svar:

Jeg har noteret mig, at Rejsearbejdere.dk giver udtryk for tilfredshed med beslutningen om at etablere den landsdækkende enhed ”Udland” i forbindelse med SKATs omstrukturering pr. 1. januar 2009. Det er også min forventning, at etableringen af enheden på sigt vil bidrage til en styrkelse af SKATs indsats og kundeservice på udlandsområdet.

 

Som jeg nævnte i min besvarelse af 14. januar 2009 af SAU 91 alm. del (08/09) er udlandsenheden organisatorisk forankret i Syddanmark. Dette indebærer dog ikke, at alle medarbejdere, der er beskæftiget med udlandsopgaver, rent fysisk er placeret i et af skattecentrene i Syddanmark, men det indebærer, at opgaverne er samlet under én skattedirektør, og at der derfor er bedre mulighed for at koordinere og videreudvikle indsatsen, end der var tidligere. Udlandsenheden er i en etableringsfase, og er i dag bemandet med ca. 120 årsværk, men SKAT forventer at skulle tilføre yderligere personaleressourcer til enheden.

 

Selve opgaven med personlig betjening af udlændinge er fortsat fordelt ved alle 30 skattecentre, idet der er behov for at kunne tilbyde denne service i hele landet.

Konkret vedrørende den personlige betjening af udlændinge ved Skattecenter Tønder har SKAT oplyst, at der i dag er 6-7 årsværk beskæftiget med denne opgave, og at skattecentret for yderligere at styrke indsatsen afholder orienteringsmøder efter aftale med INFO-centret i Padborg. Møderne afholdes efter behov og der er p.t. planlagt 6 møder i perioden medio april – ultimo juni, med henblik på vejledning omkring selvangivelsen for 2008. Møderne afholdes på torsdage, hvor pendlere erfaringsmæssigt ofte er på vej hjem på weekend.

 

Hvad angår spørgsmålet om SKATs informationsindsats særligt målrettet de tysktalende grænsegængere, skal jeg henvise til mine tidligere besvarelser af 12. juni 2008 af SAU 247 alm. del (07/08) og 14. januar 2009 af SAU 91 alm. del (08/09). Som det fremgår af disse svar, er der en række tilbud særligt målrettet denne gruppe. I den forbindelse ved jeg, at SKAT er opmærksom på behovet for at gøre denne information og den øvrige fremmedsprogede information på SKATs hjemmeside lettere tilgængelig og mere sammenhængende.

 

Den overordnede prioritering af engelsk som SKATs primære fremmedsprog finder jeg imidlertid fortsat fornuftig. Jeg kan i den forbindelse tilføje, at engelsk da også er det foretrukne sprog på Beskæftigelsesministeriets portal workindenmark.dk.

 

I forhold til ønsket om et særligt telefonnummer (med betjening på tysk) og et særligt link til udlandsenheden har SKAT oplyst, at dette ikke indgår i SKATs planer. Baggrunden herfor er, at det er vurderingen, at det generelt giver den bedste kundebetjening at have én indgang til SKAT. På den måde behøver borgerne ikke at vide, hvor en given opgave er placeret for at blive betjent. Særligt i forhold til den fremmedsprogede telefonbetjening, kan jeg oplyse, at der i dag er mulighed for at vælge at blive betjent på engelsk ved opringning til SKATs hovednummer 72 22 18 18.       

 

   Â