J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 09-011007
Dato : 4. februar 2009

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 175 af 16. januar 2009.

(Alm. del).

 

 

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R. Olsen


Spørgsmål 175:

Under samrådet den 14. januar 2009 med skatteministeren om samrådsspørgsmål F og G (SKATs ophævelse af aftalen med IBM) blev det oplyst, at digitaliseringsprojekterne det Digitale Motor Register (DMR) og Én Skattekonto (EKKO) har gode business-cases, men at systemernes forsinkelse også forsinker effektiviseringerne. Kan ministeren oplyse dels de oprindelige kalkulationer for business-casene for de to systemer og dels de reviderede kalkulationer, samt hvordan det påvirker effektiviseringerne?

 

Svar:

De oprindelige business case for digitaliseringsprojekterne det Digitale Motor Register (DMR) og Én Skattekonto (EKKO), stammer fra Akt 151, der blev tiltrådt af Finansudvalget 1. juni 2006.

 

 

Akt 151

I Akt 151 er business casen for Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI) medtaget, dels fordi projekt EKKO udvikler del af den funktionalitet, der skal anvendes i EFI, dels fordi de tre projekter alle er en del af SKATs systemmoderniserings Fase 2.

 

Businesscasen i Akt 151.

Mio. Kr.

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

Én Skattekonto

16

40

92

2

-12

-22

-22

Et Fælles Inddrivelsessystem

14

35

67

-132

-160

-160

-170

Digital Motor Registrering

29

37

8

-28

-28

-32

-32

I alt

59

112

167

-158

-200

-214

-224

Akkumulleret Cash flow

59

171

338

180

-20

-234

-458

 

I business casen i Akt 151 fremgår det, at fase 2 som helhed vil være rentabel efter en periode på fem år efter kontraktindgåelse. Det fremgår endvidere, at når alle projekter i fase 2 er idriftsat, vil det årlige besparelsespotentiale være på 224 mio. kroner. Her skal det bemærkes, at selvom EFI leverer den største besparelse, så er EFI afhængig af funktionalitet fra EKKO, herunder Debitormotor og Aftale og Distributionsmodulet. Det skal ligeledes bemærkes, at EFI indgår som et estimat, da projektet først skulle i udbud efter at der var indgået kontrakt om EKKO og DMR.

 

 

Akt 41

I forbindelse med kontraktindgåelsen om udvikling af DMR og EKKO, blev business casen revideret, på baggrund den valgte leverandørs tilbud. Den er tiltrådt i Akt 41 af Finansudvalget den 30. november 2006. Når det på daværende tidspunkt var nødvendigt med en ny behandling i Finansudvalget, skyldtes det, at alle leverandørerne i udbuddet af DMR og EKKO, havde peget på, at det var nødvendigt at forlænge tidsplanen for projekterne.

 

Business casen i Akt 41

Mio. Kr.

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

Én Skattekonto

8

71

93

-16

-23

-23

-23

Et Fælles Inddrivelsessystem

14

35

67

-132

-160

-160

-170

Digital Motor Registrering

10

39

41

4

-17

-29

-29

I alt

32

145

201

-144

-200

-212

-222

Akkumulleret Cash flow

32

177

378

234

34

-178

-400

 

Som følge af den, af leverandørerne foreslåede, forlængede tidsplan, blev business casen forringet med drifts- og lønudgifter i yderligere et år, svarende til 58 mio. kroner. Fase 2 ville dermed være rentabel efter en 6-årig periode efter kontraktindgåelse.

 

Akt 186

I projektforløbet for EKKO og DMR blev udviklingsforløbet forsinket, på grund af forsinkelser i systemmoderniseringens Fase 1, hvilket påvirkede business casen. Den er tiltrådt af Finansudvalget i Akt 186 den 23. juni 2008. Akt 186 bemyndigede desuden SKAT til at indgå kontrakt med den valgte leverandør på EFI, hvorefter tallene for EFI ikke længere indgår som et estimat, men er baseret på den valgte leverandørs tilbud.

 

Business casen i Akt 186.

Mio. Kr.

2004-2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

Én Skattekonto

63,2

91

86,9

13,7

-5,2

-6,2

-6,2

Et Fælles Inddrivelsessystem

28,8

48,9

12,2

69

-195,7

-201,6

-201,3

Digital Motor Registrering

41,4

52,5

56

-10,5

-28,5

-51,6

-51,6

I alt

133,4

192,4

155,1

72,2

-229,4

-259,4

-259,1

Akkumulleret Cash flow

133,4

325,8

480,9

553,1

323,7

64,3

-194,8

 

Business Casen blev udvidet til at gå til år 2013, som følge af forsinkelsen af EKKO og DMR og et forlænget udbud på EFI, som følge af afklaringer på Fase 1 om leverancer til Fase 2 og afklaringer med Fase 2 leverandøren om færdiggørelse af systembeskrivelser for DMR og EKKO.

 

På trods heraf ville systemmoderniseringens fase 2 opnå et økonomisk break-even i år 2013, svarende til en syv-årig periode efter kontraktindgåelsen på EKKO og DMR og 3 år efter fuld idriftsættelse af alle tre systemer.

 

 

Business casen fremover

Før SKAT har afsluttet sine forberedelser og fremsendt et nyt aktstykke om udviklingen af DMR og EKKO, og en afklaring af det økonomiske mellemværende med den tidligere leverandør, vil en ny business case for DMR og EKKO kun kunne udarbejdes på et usikkert grundlag.

 

For projekterne i systemmoderniseringens Fase 2, er det oprindelige besparelsespotentiale dog intakt, men pga. forsinkelserne i systemudviklingen vil besparelsen først indtræde senere end oprindeligt forudsat.