J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 09-007322
Dato : 16. februar 2009

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 172 af 13. januar 2009.

(Alm. del).

 

 

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif Lahn Jensen (S)

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R. Olsen


Spørgsmål 172:

"Hvad er den normale procedure fra myndighedernes side, når man modtager en anmeldelse om formodet momssvindel fra en virksomhed?"

 

Svar:

SKAT har oplyst følgende:

”SKAT modtager dagligt mange skriftlige og mundtlige anmeldelser om formodede overtrædelser af skatte- og afgiftslovgivningen for eksempel om udeholdt omsætning, uregistreret virksomhed og sort arbejde.

 

Når SKAT modtager en anmeldelse, foretages indledningsvis en visitering for at fastslå identiteten af de involverede parter, som fremgår af anmeldelsen. Ved denne visitering søges der efter oplysninger i SKATs systemer og registre samt på internettet, herunder om der er tidligere eller igangværende sager og anmeldelser om de involverede parter.

 

Der foretages herefter en samlet væsentligheds- og risikovurdering af anmeldelsen, hvor unddragelsens omfang, anmeldelsens karakter samt mulige kontrolhandlinger vægtes.

 

En anmeldelse videresendes til yderligere undersøgelser og kontrolhandlinger, hvis det i visiteringsfasen er muligt at identificere parterne i anmeldelsen, og det samtidigt må antages, at unddragelsen er ikke uvæsentlig. Den efterfølgende fase med undersøgelser og kontrolhandlinger kan tidsmæssigt variere meget alt efter det formodede gerningsindhold. En anmeldelse, hvor der for eksempelvis er observeret et stort parti indsmuglede varer på en bestemt adresse, forudsætter en kort reaktionstid, hvis SKAT skal have mulighed for at beslaglægge varerne. Hvis anmeldelsen derimod går på mere komplicerede forhold som for eksempelvis økonomisk kriminalitet, som forudsætter politianmeldelse og eventuelt en ransagningskendelse fra domstolene, kan der gå relativ lang tid fra SKAT modtager en anmeldelse til svindlen bliver afdækket.

 

En anmeldelse vurderes som ikke kontrolegnet, hvis det ikke er muligt at identificere den anmeldte eller der formodes at være tale om grundløse beskyldninger forårsaget af andre motiver, såsom nabostridigheder, chikane, hævn eller misundelse, samt hvis unddragelsen vurderes til at være af ubetydelig karakter i forhold til kontrolindsatsen. I disse situationer afsluttes sagen i visiteringsfasen.

 

Den anmeldte person underrettes senest 10 dage efter modtagelsen af anmeldelsen, da personen har et lovhjemlet krav i persondataloven på at blive orienteret om, at der foreligger en anmeldelse. Ved åbenbare urigtige anmeldelser undlades underretning af hensyn til den anmeldte, for eksempelvis en anmeldelse om uregistreret virksomhed, hvor SKAT ved systemopslag konstaterer, at virksomheden har de fornødne registreringer.

 

Hvis oplysningerne skønnes at være af væsentlig betydning for en anden forvaltningsmyndighed sendes kopi af anmeldelsen til den pågældende myndighed, for eksempelvis socialforvaltninger, Arbejdsdirektoratet, fødevareregionerne, Arbejdstilsynet og politiet.