J.nr.
                                                                                                               Â
Til
                         Folketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 147 af 12. december 2008.
(Alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).
                         Kristian Jensen
                                                                             /Tina R. Olsen
"Ministeren bedes forholde sig til følgende citat fra Beretning til Statsrevisorerne om SKATs indsatsstrategi, december 2008, side 14: â€Der er ingen dokumentation eller erfaringer for, at en strategi, der primært er baseret pÃ¥ forebyggelse, er den mest hensigtsmæssige.â€
Hvordan forholder ministeren sig til Rigsrevisionens bemærkninger om at satse på forebyggelse? Mener ministeren, at der i dag er det rette forhold mellem forebyggelse og kontrol, og hvilke tiltag – om nogen – giver rigsrevisionens bemærkninger ministeren anledning til at gennemføre?"
Svar:
Undersøgelser fra OECD-landene viser, at både service og kontrol har en markant betydning for skatteydernes vilje og evne til at efterleve reglerne. SKAT kan anvendes forskellige redskaber som f.eks. information, vejledning, selvbetjening eller kontrol til at påvirke sociologiske, psykologiske og økonomiske faktorer, som indvirker på borgernes og virksomhedernes adfærd i forhold til at efterleve reglerne. En informations- og vejledningsindsats kan f.eks. hjælpe borgere og virksomheder til bedre at forstå reglerne. På samme måde kan en synlig kontrolindsats være med til at udbrede opfattelsen af, at snyd ikke betaler sig.
SKATs indsatsstrategi tager afsæt i den opfattelse, at hovedparten af borgerne og virksomhederne ønsker at overholde reglerne. Indsatsen i forhold til de borgere og virksomheder, som ønsker at overholde reglerne har fokus på service, mens indsatsen i forhold til dem, der ikke vil overholde reglerne har fokus på kontrol og eventuel efterfølgende sanktion. I indsatsstrategien går service og kontrol således hånd i hånd.
Både service og kontrol er således vigtige bestanddele i indsatsarbejdet, for at sikre større grad af efterlevelse. SKAT har, i forbindelse med indførslen af indsatsstrategien, helt naturligt haft fokus på vejledningsdelen, som for mange er en ny adfærdstilgang til håndtering af indsatsarbejdet.
SKATs erfaringer viser, at vejledning og information har en betydelig effekt.
Klare eksempler herpå er projektet vedrørende udenlandske ejendomme, som fik en betydelig mængde skatteydere til at selvangive deres ejendom – også i situationer, hvor almindelige kontroltiltag næppe kunne have bragt os videre – samt et netop afslutte projekt vedrørende aktier – med særlig fokus på de nye avancebeskatningsregler. Også her viser det sig, at de gennemførte kampagner, har haft en betydelig effekt. Resultaterne fra dette projekt er endnu under bearbejdning.
SKAT foretager i øvrigt årligt en såkaldt risikoanalyse, hvor den fremtidige indsats prioriteres ude fra de problemområder eller trusler, som har størst væsentlighed for regelefterlevelsen. Risikoanalysen udmunder i SKATs årlige indsatsplaner, og her vil man se, at planerne for 2007, 2008 og 2009 ligger hovedvægten af indsatsen på kontrol.