Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2008-518-0066Dato: 18. december 2008
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 129 af 4. december2008(Alm. del).
Kristian Jensen/Lene Skov Henningsen
Spørgsmål 129:
Kan ministeren oplyse, hvor mange biler Danmark importerer fra Tyskland og alderssam-mensætningen herpå? Kan ministeren endvidere sige noget om, i hvilket omfang bilernesælges til Danmark, fordi de ikke lever op til miljøkravene i Tyskland, herunder betydnin-gen af de tyske miljøzoner.Svar:
Der findes ikke aktuelt statistisk materiale, der præcist kan illustrere aldersfordelingen forde brugte indførte biler. Der findes heller ikke materiale, der kan anvendes til opdeling afbilerne på oprindelsesland. Der er dog ingen tvivl om, at en stor andel af de brugte indførtebiler tidligere har været registreret i Tyskland.Danmark gik allerede i 1988 forud for resten af EU ved at gennemføre fradrag i registre-ringsafgiften for personbiler, der opfyldte miljønormer, der for de benzindrevne bilers ved-kommende krævede katalysator (Euro1). De yngste biler, der ikke opfylder Euro 1 er såle-des i dag ca. 19 år gamle. Af samme grund har antallet af personbiler, der ikke opfylder Eu-ro1 været stærkt faldende i de senere år, og er nu nede på ca. 100.000. Ca. en tredjedel afdisse biler bevares mere som liebhaveri, mens resten vil blive skrottet indenfor ganske korttid.Omlægningen af bilafgifterne havde også en miljøside. Det dagældende fradrag i beskat-ningsgrundlaget på 4.000 kr. for dieseldrevne biler, der opfylder fremtidige normer for ud-ledningen af partikler, blev suppleret med et fradrag i afgiften på 3.500 kr. Dette svarer tilen samlet afgiftsnedsættelse på indtil 10.700 kr. for dieseldrevne biler med partikelfilter.Dette fradrag gives forholdsmæssigt tilsvarende til brugte indførte biler.Det tilføjes, at jeg fra Færdselsstyrelsen har fået oplyst, ”at reglerne om periodiske synbygger på fælles EU regler. Der foretages kontrol af miljøegenskaber ved alle periodiskesyn, som har til formål at sikre, at bilen er vedligeholdt og ikke forurener unødigt. Ved pe-riodisk syn anvendes en simpel målemetode for henholdsvis benzin- og dieselbiler, som og-så sikrer, at det forureningsbegrænsende udstyr virker. Hvis bilen ikke kan bestå dennekontrol kan bilen ikke godkendes, og opfylder dermed ikke betingelserne for fortsat at væreregistreret.”
Side
1