Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
627483_0001.png
627483_0002.png
J.nr. 2008-518-0066Dato: 18. december 2008
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 128 af 4. december2008(Alm. del).
Kristian Jensen/Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 128:

Med henvisning til Applus Bilsyns foretræde for udvalget den 3. december 2008, hvor detblev oplyst, at den danske vognparks alder er stigende år for år og har været det over i hvertfald mindst de seneste 10 år, jf. alm. del - bilag 63, bedes ministeren oplyse forklaringenherpå, herunder i hvor stort omfang den stigende gennemsnitsalder skyldes øget import afældre biler.

Svar:

Først og fremmest bemærkes, at en stigende gennemsnitsalder ikke umiddelbart kan gen-findes i de officielle statistikker. Danmarks Statistiks opgørelser viser således en gennem-snitsalder på bestanden af personbiler på godt 9 år pr. 1. januar i alle årene fra 2004 til2008. I samme periode er gennemsnitsalderen for varebiler endda faldet fra 7,3 år til 6,5 år.Skatteministeriet har på basis af oplysninger om registreringerne af brugte indførte biler i2006 med stor usikkerhed tidligere skønnet, at de indførte biler i gennemsnit var 11 år gam-le. Dette vil dog næppe kunne aflæses i gennemsnitsalderen, da denne mest påvirkes af al-deren på de ”store årgange”.Det kan bekræftes, at der registreres et meget stort antal brugte indførte biler her i landet. I2007 var antallet 57.000 stk. Der bør dog i den forbindelse samtidig ses på udførslen afbrugte biler. Den var i 2007 på 63.000 stk. Der eksporteres altså flere brugte biler, end derimporteres.Den omlægning af bilafgifterne, der blev gennemført i 2007, har reduceret registreringsaf-giften for de mest miljø- og klimavenlige biler. Dette har, sammen med ejer- og brændstof-afgifterne, givet nye miljø- og klimavenlige biler en større konkurrencefordel i forhold tilældre biler med dårlig brændstoføkonomi og dårligere miljøegenskaber. Dette vil udentvivl betyde hurtigere udskiftning af de ældre biler med nye biler.
Side
1