Til
Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 126 af 3. december 2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Klaus Hækkerup (S).
(Alm. del).
Kristian Jensen
                                          / Lise Bo Nielsen
                       Â
Det Økonomiske Råd har i sin rapport fra november 2008 foreslået, at der for selskaber indføres fradrag for forrentning af egenkapitalen. På baggrund heraf ønskes det oplyst, hvad de provenumæssige konsekvenser ville være for de 20 største selskaber i Danmark, hvis forrentningen af egenkapitalen er 5, 6 eller 7 pct. og selskabsskatten henholdsvis 25, 27 og 29 pct.
Svar:
I dette endelige svar gives et skøn over de provenumæssige konsekvenser for de 20 største selskaber i Danmark ved at indføre fradrag for normalforrentning af egenkapital.
Det er ikke nærmere specificeret i spørgsmålet, hvordan de 20 største selskaber i Danmark skal defineres. I svaret her antages, at der er tale om de 20 selskaber i OMXC20-indekset. Endvidere forudsættes, at fradraget for normalforrentningen vedrører den skattemæssige egenkapital.
Som det fremgår af det foreløbige svar[1], kan et realistisk skøn over de provenumæssige konsekvenser af at indføre fradrag for forrentning af egenkapitalen ikke beregnes på baggrund af regnskabsoplysninger alene, men må også baseres på selskabernes skattemæssige oplysninger. Oplysninger om enkelte skatteyderes skatteforhold er omfattet af skatteforvaltningslovens § 17 vedrørende ubetinget tavshedspligt, hvorfor jeg ikke kan udtale mig om de enkelte konkrete selskaber, men alene foretage et samlet skøn for OMXC20-selskaberne.
I beregningerne her antages, at grundlaget for selskabsskatten fra OMXC20-selskaberne (eksklusive skattegrundlaget fra olie- og gasindvinding) udgør godt 35 mia. kr., jf. svar af 29. september 2008 til alm. del spørgsmål nr. 392 (Folketingsåret 2007-2008).
For at opnå et mere præcist skøn over konsekvenserne for OMXC20-selskaberne af et fradrag for forrentning af egenkapital er det nødvendigt at skønne over, hvor stor en andel af skattegrundlaget, der stammer fra normalforrentning af egenkapital i de enkelte virksomheder. I praksis er det vanskeligt at opgøre egenkapitalen og den i denne sammenhæng relevante skattemæssige egenkapital vil afvige fra den opgjorte regnskabsmæssige egenkapital i selskabernes årsrapporter.
På baggrund af anonymiserede regnskabs- og skatteoplysninger for selskaberne i OMXC20 kan det med stor usikkerhed skønnes, at de 20 selskabers samlede skattemæssige egenkapital udgør knap 400 mia. kr.
Det skal understreges, at der alene er tale om skønsmæssige beregninger baseret på historiske data. Skønnet skal derfor tages med betydeligt forbehold, fordi det er overordentligt vanskeligt at opgøre den i denne sammenhæng relevante egenkapital. Konkret er den skattemæssige egenkapital beregnet som forskellen mellem den skattemæssige værdi af selskabernes samlede aktiver og den skattemæssige værdi af selskabernes samlede gæld. Det bemærkes, at for visse selskaber har det ikke været muligt at opgøre den skattemæssige egenkapital, og for disse er der i stedet taget udgangspunkt i den regnskabsmæssige opgjorte egenkapital.
Det Økonomiske Råd foreslår, at et egenkapitalfradrag kun bør gælde for nyinvesteringer. Her beregnes de provenumæssige konsekvenser på langt sigt af at indføre egenkapitalfradrag for normalforrentning under antagelse af, at selskabernes fremtidige skattebetalinger og egenkapital er uændrede i forhold til ovenstående skøn.
Den beskrevne skatteomlægning vil i de fleste tilfælde ændre selskabernes skattebetaling. Alle selskaber, der har en positiv skattepligtig indkomst, vil således opnå en økonomisk gevinst ved indførelsen af fradraget for normalforrentningen af egenkapitalen.
Provenuvirkningerne på sigt vedr. OMXC20-selskaberne af en indførelse af fradrag for normalforrentning af egenkapital, mia. kr. årligt |
|||
Element |
Virkning (Forrentning 5 pct. og 25 pct. sats) |
Virkning (Forrentning 6 pct. og 27 pct. sats) |
Virkning (Forrentning 7 pct. og 29 pct. sats) |
Forudsætninger i beregningerne: |
|
|
|
Gældende selskabsskattegrundlag |
35 |
35 |
35 |
Egenkapital |
400 |
400 |
400 |
Normalforrentning af egenkapital |
20 |
24 |
28 |
Nyt selskabsskattegrundlag |
15 |
11 |
7 |
Provenukonsekvenser: |
|
|
|
Umiddelbar virkning |
-5 |
-5,8 |
-6,7 |
Direkte afledte skatteindtægter |
1,9 |
2,2 |
2,5 |
Indkomsttransformation |
0 |
-0,03 |
-0,03 |
Andre adfærdsvirkninger |
- |
- |
- |
Samlet virkning |
-3,1 |
-3,6 |
-4,2 |
Den umiddelbare virkning af forslaget vil på langt sigt være et årligt provenutab på 5-6,7 mia. kr., hvor over halvdelen af selskabsskatteprovenuet fra OMXC20-selskaberne vil forsvinde.
Faldet i selskabsskattebetalingerne betyder imidlertid, at selskabernes overskud efter skat stiger og dermed udbytter og avancer hos aktionærerne. Da disse er belagt med skat m.v., sker der en stigning i andre skatter og afgifter, hvilket skønnes at indebære et årligt varigt merprovenu på 1,9–2,5 mia. kr.
Antages, at den andel af selskabsskattegrundlaget, som ikke udgøres af den ovenfor skønnede normalforrentning af egenkapitalfradraget, udgøres af ren overnormal profit, medfører det, at grundlaget for den overnormale profit er i størrelsesordenen 7–15 mia. kr. årligt. En forhøjelse af selskabsskattesatsen på enten 2 eller 4 pct. point vil medføre et umiddelbart merprovenu på enten 0,2 eller 0,3 mia. kr. årligt, hvilket isoleret set reducerer det samlede umiddelbare provenutab til hhv. 5,8 og 6,7 mia. kr. årligt.
En forhøjelse af selskabsskattesatsen på den overnormale profit vil medføre, at indkomsttransformationen øges ved hjælp af transfer pricing. Benyttes de samme forudsætninger, som i svar på spørgsmål S 4030 af 4. april 2007 (Folketingsåret 2006-2007) medfører det et provenutab på omtrent 0,03 mia. kr. årligt.
Beregningerne fra Det Økonomiske Råd viser, at fradrag for forrentning af egenkapital medfører stigninger i de indenlandske investeringer og kapitalapparatet, hvilket forøger arbejdernes produktivitet og dermed deres timeløn. Lønstigningerne kan dog i praksis ikke påregnes at føre til bedre offentlige finanser, idet lønstigninger i det private medfører nogenlunde tilsvarende stigninger i lønningerne til de offentlige ansatte og i overførselsindkomsterne.
Virkningen af at indføre fradrag for normalforrentning af egenkapitalen i OMXC20-selskabernes skattepligtige indkomst skønnes således på langt sigt at medføre et provenutab på 3,1–4,2 mia. kr. årligt. (I beregningerne er ikke medtaget effekten på kulbrintebeskatningen m.v.).
[1] For en mere uddybende diskussion af fordelene og ulemperne ved at indføre fradrag for normalforrentning af egenkapital henvises til det foreløbige svar af 19. december 2008 til alm. del spørgsmål 126.