J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 08-175459
Dato : 14. januar 2009

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 123 af 2. december 2008.

(Alm. del).

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Pedersen (SF).

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R. Olsen


Spørgsmål 123:

”Med henvisning til artiklen i Jyllands-Posten den 27. november 2008: "Titusindvis truet af skattekaos" bedes ministeren orientere udvalget om hvilken fremgangsmåde, der vælges så det sikres, at SKAT kan nå at gennemgå de mange virksomheder for fejl i e-indkomstindberetninger m.v., så det ikke resulterer i, at årsopgørelser, der udsendes til de mange berørte medarbejdere, er forkerte. Vil ministeren herunder give udvalget en status på arbejdet ca. 15. december 2008 og 20. januar 2009 med angivelse af bl.a.,  hvor mange virksomheder SKAT har nået at gennemgå, hvilke fejl der findes, og i hvilket omfang det resulterer i forkerte årsopgørelser for lønmodtagere.”

 

Svar:

Indledningsvis vil jeg gerne gøre opmærksom på, at der ikke er noget mærkeligt i, at indførelsen af et så stort system som eIndkomst giver anledning til visse indkøringsvanskeligheder. Det betyder naturligvis ikke, at der ikke skal rettes op på de problemer, der er opstået, og jeg ved, at SKAT har ydet og yder en stor indsats i den forbindelse.

 

Jeg har løbende underrettet Skatteudvalget om arbejdet med eIndkomst i kvartalsrapporterne om den aktuelle situation i SKAT og i SAU, alm. del, Bilag 9, (2008/09), som er en redegørelse om oprydningsarbejdet for at få angivelser og betalinger i forbindelse med eIndkomst til at falde korrekt på plads. Jeg vil naturligvis fortsat orientere udvalget, når der er noget nyt at berette.

 

Om den aktuelle situation har SKAT oplyst:

”Som nævnt i kvartalsrapporten, SAU alm del – Bilag 87 (2008/09) og i SAU, alm. del – Bilag 9 (2008/09) fordrer indberetning til registret meget præcise angivelser for såvel angivelse, betaling og periodisering fra virksomhedernes side, og dette har medført nogen uoverensstemmelse mellem de beløb, som virksomhederne har angivet som A-skat og de beløb, som rent faktisk er indbetalt.

 

For at afhjælpe indkøringsvanskelighederne blev det besluttet at anvende en serviceorienteret strategi, herunder suspendere den normale praksis med rykkerkørsel samt overførsel fra hovedkonto til restancekonto hver måned. SKAT valgte i stedet at kontakte virksomheder, hvis forhold ikke var korrekte. Dette arbejde er mere vanskelig end forudset, og dialogen med virksomhederne er meget tidskrævende. Det er imidlertid vitalt for SKAT at få udredt de mange misforhold hurtigst muligt for at sikre, at årsopgørelserne for lønmodtagerne bliver korrekte.  Derfor besluttede SKAT at genindføre normal praksis for rykkerkørsel med start medio oktober.

 

I redegørelsen til Skatteudvalget, jf. SAU, alm. del, Bilag 9, (2008/09), er der nærmere redegjort dette arbejde. I redegørelsen beskrives SKATs handleplan. Formålet med handleplanen er at sikre et korrekt og retvisende regnskab samt korrekte årsopgørelser til borgerne.

 

Med afsæt i handleplanen er der etableret særlige enheder, som varetager genopretningsarbejdet, herunder telefonbetjeningen på området. For at sikre SKAT mod lignende situationer arbejdes der for, at SKAT kan afvise indberetninger, som er foretaget af virksomheder, som ikke er korrekt registreret. Registreringsforholdene skal således bringes i orden, inden angivelsen kan modtages af SKAT.

 

Suspensionen af rykkerkørsler har betydet, at restancerne på A-skat ikke løbende er overført fra hovedkontoen til restancekontoen som normalt. Med virkning fra december 2008 er der overført A-skatterestancer fra hovedkontoen til restancekontoen på 890 mio. kroner. Af de tidligere overførte beløb til restancekontoen har udviklingen være positiv. Restancekontoen var på 3,8 mia. kr. ultimo september 2008, og ved den seneste opgørelse primo januar 2009 er den på 2,2 mia. kr. for A-skat/bidrag.

 

SKAT arbejder konstant med at få nedbragt differencerne foranlediget af eIndkomst. Det skal dog pointeres, at differencerne ikke nødvendigvis har noget med årsopgørelsernes korrekthed at gøre, men blot skyldes, at der skal ske omplacering af beløb fra et SE-nr. til et andet inden for samme virksomhed. Arbejdsgivere har frist til at registrere indberetningerne i eIndkomst vedrørende deres ansatte i 2008 senest den 16. februar 2009. Først herefter vil det være muligt for SKAT at danne sig et mere præcist overblik over forløbet vedrørende årsopgørelserne for 2008.

 

Medio december blev der konstateret fejl i cirka ca. 33.000 årsopgørelser, heraf vedrører ca. 6.000 årsopgørelser 3 virksomheder.”

 

Når der kan gøres status vedrørende udsendelsen af årsopgørelserne for 2008, vil jeg orientere Skatteudvalget igen.