J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 08-174998
Dato : 19. december 2008

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 119 af 2. december 2008.

(Alm. del).

 

 

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R. Olsen


Spørgsmål 119:

”Vil ministeren i lyset af tilkendegivelserne under samrådet om, at den ny

struktur i SKAT pr. 1. januar 2009 vil give mulighed for at udnytte ressourcerne

på inddrivelsesområdet bedre, orientere udvalget om på hvilken måde

inddrivelsesopgaven fremover vil blive varetaget, og på hvilken måde ministeren i den ny struktur vil sikre, at ressourcerne og indsatsen løbende målrettes de

mest relevante restanceområder? Og vil ministeren oplyse udvalget om, hvilke

restanceområder, der udmeldes som indsatsområder?”

 

Svar:

I forbindelse med implementeringen af den nye struktur i SKAT er der fokus på sikker drift pr. 1. januar 2009. Derfor sker der kun mindre ændringer i opgaveløsningen fra årsskiftet. Det betyder, at det nuværende Inddrivelsescenter bevares og tilknyttes SKAT Midt- og Sydsjælland med en skattedirektør som ansvarlig for centret. De regionale inddrivelsesafdelinger bevares ligeledes. De placeres med reference til skattedirektørerne for Indsats i hver af de seks regioner. Der etableres et landsdækkende forum for inddrivelsesområdet, som skal varetage den tværgående koordinering af området. Dette forum ledes af Midt- og Sydsjælland, der har et særligt ansvar for den faglige koordinering af inddrivelsesopgaven.

 

Der arbejdes i SKAT med planlægning af den videre udvikling af den nye struktur. Inddrivelsesopgaverne er i dag placeret på alle 30 skattecentre. SKAT har oplyst, at der i forbindelse med det videre arbejde med ny struktur planlægges en yderligere specialisering af opgaveløsningen, så inddrivelsesafdelingerne fokuserer på enten at arbejde med inddrivelse hos privatpersoner eller hos virksomhederne. Herved opnås en mere effektiv opgaveløsning. Erfaringerne bl.a. fra Inddrivelsescentret viser, at der kan opnås en mere effektiv indsats ved en øget specialisering, hvilket den nye struktur i SKAT giver øgede muligheder for. Samtidig giver strukturen bedre muligheder for sagsfordeling på tværs af landet, så indsatsen kan tilpasses mere fleksibelt til aktuelle behov.

 

Det langsigtede mål er, at mest mulig af inddrivelsen i forhold til restancer hos personer placeres i Inddrivelsescentret. SKAT har oplyst, at der arbejdes med planlægningen af samlingen af personinddrivelsen under Inddrivelsescentret, men at den detaljerede planlægning ikke er færdig.

 

Målet er at bruge færrest mulige ressourcer på inddrivelse af enkle restancer hos privatpersoner, mens der herved frigøres ressourcer til at sætte ind for at begrænse de større restancebeløb hos virksomhederne og hos personer, der er modspillere i forhold til at leve op til betalingsforpligtelserne.

 

Samtidig betyder den nye organisering, at SKAT i endnu større omfang vil udnytte fordelene ved at se indsats- og inddrivelsesopgaverne i sammenhæng.

 

I 2009 organiseres inddrivelsen i to hovedspor. Virksomhedsinddrivelsen tilknyttes SKATs indsatsområde således, at virksomhedsinddrivelsen samtænkes og løses regionalt med indsatsområderne. Der vil være særlig fokus på risikovurdering af virksomhederne i forhold til restancestørrelse, virksomhedsform og branche.

 

På personinddrivelsen samles, som nævnt ovenfor, inddrivelsen i 2009 organisatorisk i et landsdækkende center med særlig fokus på samling af opgaver samt prioritering af indsatsen med restanter med reel betalingsevne.