Til
Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 114 af 2. december 2008
(Alm. del).
Kristian Jensen
                                                                /Ivar Nordland
Spørgsmål 114: Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. november 2008 fra Vivian Holm og Leif Tagesen vedrørende opsigelsen af dobbeltbeskatningsaftalen mellem Danmark og Frankrig, jf. alm. del – bilag 59.
Svar: Vivian Holm og Leif Tagesen, Frankrig, har i et brev af 26. november 2008 rettet henvendelse til partiernes skattepolitiske ordførere og redegjort for deres synspunkter om virkningerne af opsigelsen af den dansk-franske dobbeltbeskatningsaftale.
Ægteparret oplyser, at de i mange år havde en drøm om et liv i syden i sol og varme, når de blev pensioneret. Derfor valgte de hver at tegne en kapitalpension, som senere blev lavet om til en ratepension. Disse blev betalt af deres lønninger som politiassistent og pædagog. Som 55-årige flyttede de til Frankrig, hvor de har et hus med 3 mindre ferielejligheder til udlejning.
Ægteparret nævner, at de flyttede til Frankrig og indrettede sig efter den daværende dobbeltbeskatningsaftale. De så frem til, at de kunne skrue ned for udlejningen, når de begyndte at modtage udbetalingerne af deres pensioner.
De fyldte begge 60 år i februar 2008. De er dermed en måned født en måned for sent til at blive omfattet af overgangsreglen. De nævner, at de dermed kommer til at betale skat til både Danmark og Frankrig.
De stiller spørgsmålet, om det er rimeligt, at en gruppe danskere bosiddende i x antal år i Frankrig, som først nu er ved at gå på pension, fremover og hvem ved hvor mange år skal betale skat til 2 lande.
Jeg vil hertil svare, at der efter min opfattelse er en sammenhæng mellem skattefradrag for indbetalinger til en pensionsordning og beskatning af de senere udbetalinger fra denne ordning. Da ægteparret var erhvervsaktive, indbetalte de til pensionsordninger og fik dermed nedsat den danske skattebetaling af deres erhvervsindtægter. Derfor er det som udgangspunkt rimeligt, at de også skal betale dansk skat af udbetalingerne fra disse ordninger.
Efter min opfattelse gælder dette også, selv om de på det tidspunkt er flyttet til et andet land.
Nogle danske dobbeltbeskatningsaftaler med andre lande forhindrer imidlertid dansk beskatning af dansk pension, hvis modtageren er flyttet til det andet land. Det har hidtil været tilfældet efter den dansk-franske dobbeltbeskatningsaftale fra 1957.
Dobbeltbeskatningsaftalerne forhindrer ganske vist ikke den danske afgift ved udbetaling fra en kapitalpension. En kapitalpension udbetales på en gang og anses derfor ikke som en indkomst, omfattet af dobbeltbeskatningsaftaler. Ejere af en kapitalpension kan imidlertid få ordningen omfattet af en dobbeltbeskatningsaftale ved at omlægge kapitalpensionen til en ratepension. Det er gunstigt, hvis ejeren bor i et land, hvor dobbeltbeskatningsaftalen forhindrer dansk beskatning af udbetalinger fra en løbende pensionsordning.
Jeg vil yderligere bemærke, at overgangsordningen for de nuværende pensionister er begrundet i et ønske om at tage et særligt hensyn til personer, som på grund af alder typisk vil have svært ved at indrette sig på væsentligt ændrede økonomiske forhold, f.eks. ved at flytte til en billigere bolig. Det var imidlertid vanskeligt at afgrænse den persongruppe, som skulle være omfattet. Jeg valgte derfor, at overgangsreglen skal gælde for personer, som var blevet hjemmehørende i Frankrig den 28. november 2007 og som senest den 31. januar 2008 var begyndt at modtage dansk efterløn eller pension.
Uanset hvor man sætter grænsen for en overgangsregel vil der altid være personer, som lige netop ikke er omfattet.
Jeg mener ikke, at der er grund til at opretholde skattefritagelsen for personer, som har forladt arbejdsmarkedet inden deres pensionering for at flytte til Frankrig. De må som andre tilpasse deres økonomiske forhold til den ændrede beskatning.
Spørgsmålet om fransk beskatning for personer, der er hjemmehørende i Frankrig og modtager dansk pension, er et fransk anliggende, som jeg ikke kan blande mig i.
Jeg kan alene oplyse, at efter Skatteministeriets oplysninger har Frankrig ikke en regel, hvorefter personer, som er hjemmehørende i Frankrig, kan få nedsat deres franske skat af indkomst fra et andet land med det andet land skat af denne indkomst. Danmark har en sådan regel i ligningslovens § 33. Spanien har en tilsvarende regel.
Efter disse oplysninger giver Frankrig i stedet en nedsættelse af beskatningen på den måde, at den franske skat beregnes på grundlag af den udenlandske indkomst nedsat med den udenlandske skat.
    Â
    Â
Â
                       Â