Folketingets Skatteudvalg

Christiansborg

Finansministeren

27. november 2008

 

 Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 105 af 26. november 2008 (alm. del).

 

Spørgsmål:

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 26. november 2008 om samrådsspørgsmål C (ECOFIN-rådsmøde d. 2/12-08)

 

 

Svar:

 

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

Nedsat moms

 

Der ventes en fortsat drøftelse af Kommissionens forslag om nedsat moms. Der foreligger ikke nye udspil til, hvordan sagen skal behandles fremadrettet og der bliver sandsynligvis tale om drøftelser af forslaget om udvidelse af anvendelsen af nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser.

 

Det er fortsat dansk holdning, at nedsat moms er uhensigtsmæssigt og derfor ikke er et effektivt middel til at opnå sektorpolitiske mål. Det er problematisk, at der bliver anlagt en partiel tilgang.

 

Det er fortsat dansk holdning, at konkrete forslag om nedsat moms først bør drøftes, når ECOFIN har opnået enighed i den generelle drøftelse om principperne for det fremtidige system for nedsat moms - og denne drøftelse er fortsat ikke afsluttet.

 

Moms på finansielle tjenesteydelser og forsikringstjenesteydelser 

Formandskabet ventes at fremlægge en fremskridtsrapport om det foreløbige arbejde på arbejdsgruppeniveau.

 

Som jeg tidligere har redegjort for, kan regeringen generelt støtte forslaget, bortset fra idéen om frivillig momsregistrering, som bl.a. vil indebære et meget væsentligt provenutab. Det er dog muligt, at denne del af forslaget udgår.

 

Jeg regner med at vende tilbage til sagen under det tjekkiske formandskab.

 

 

Rentebeskatningsdirektivet

 

Kommissionen ventes at orientere om sin afrapportering om de første tre års erfaringer med rentebeskatningsdirektivet og muligvis om de ændringer i direktivet, som Kommissionen har foreslået.

 

Efter Kommissionens vurdering har direktivet generelt fungeret efter hensigten, men der kan med fordel gennemføres en række ændringer.

 

Kommissionen vurderer bl.a., at definitionen af rentebetalinger bør udvides til også at omfatte udbetalinger fra visse innovative finansielle produkter og forsikringsprodukter. Direktivet bør desuden udvides, så det ikke kun gælder fysiske personer, men også visse juridiske personer, dvs. virksomheder. Kommissionen vurderer endvidere, at direktivet bør udvides, således at alle investeringsinstitutter fremover er omfattet.

 

En række af de justeringer, som Kommissionens rapport peger på, er indarbejdet i et ændringsforslag til direktivet.

 

ECOFIN ventes at tage Kommissionens rapport til efterretning samt opfordre til, at der arbejdes videre med Kommissionens konkrete forslag til ændringer i direktivet.

 

Regeringen støtter, at rentebeskatningsdirektivet gøres mere effektivt og dækker bredere.

 

 

Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning

 

Adfærdskodeksgruppen aflægger den sædvanlige rapport om gruppens arbejde i det sidste halve år. Rapporten giver ikke anledning til særlige kommentarer.

 

 

Exitbeskatning

 

ECOFIN vil muligvis drøfte exitbeskatning samt vedtage rådskonklusioner i form af en resolution om samordning inden for dette område.

 

Formålet med exitskattereglerne er at sikre en effektiv beskatning af aktiver, der flytter over grænser, samt forhindre en vilkårlig omfordeling af skattebasen til andre medlemslande.

 

I udkastet til resolution opstilles retningslinjer for medlemslandenes exitskatteregler med det formål at undgå dobbeltbeskatning. Resolutionen angiver, at i tilfælde, hvor fraflytningslandet anvender exitbeskatning og tilflytningslandet anvender beskatning af mulige gevinster på et aktiv, bør de to medlemslande basere deres skatteberegning på den samme aktivværdi: nemlig markedsværdien på overførselsdatoen. Hvis de to medlemslande ikke er enige om, hvad markedsværdien er, skal de efter resolutionen bilægge deres tvist ved hjælp af en passende procedure.

 

Udkastet til resolution er ikke juridisk bindende for medlemsstaterne, men er alene en politisk aftale.

 

Det seneste udkast fjerner den hidtidige uklarhed om fraflytningslandets rettigheder og regeringen kan derfor støtte udkastet til rådskonklusioner.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Løkke Rasmussen