Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 13. oktober 2008. Spørgsmål er stillet efter ønske fra Klaus Hækkerup (S).

(Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Lene Skov Henningsen

                        


Spørgsmål: Der ønskes en redegørelse for de administrative omkostninger ved og muligheder for at gennemføre den i spørgsmål 9 nævnte forhøjelse af eksisterende afgifter og indførelse af nye afgifter.

 

Svar: Det vurderes, at en afgiftsforhøjelse på 10 øre pr. liter ikke vil få nævneværdig indflydelse på kontrolindsatsen i forhold til ulovlig grænsehandel. Derimod kan der opstå et kontrolmæssigt problem i forhold til afgiftsdifferentieringen på diesel til henholdsvis varme og transport. Diesel til varme har en lavere afgiftssats end diesel til transportformål – en afgiftsforhøjelse på transportdiesel vil yderligere øge denne forskel. Vurderingen er dog, at en afgiftsforhøjelse af denne størrelsesorden kun vil have en marginal effekt.

Indførelse af afgift på fly og tog vil især indebære en risiko for misbrug i forbindelse med flytrafik i spørgsmålet, om hvorvidt flyet har været i indenrigs- eller udenrigsfart. Problemet skønnes at være mindre ved tog.

En afgift på fly og tog i indenrigsfart vil betyde, at der formentlig skal indføres en form for godtgørelsesordning for udenrigsfart, hvilket vil medføre administration. Det skønnes dog at være af begrænset karakter.

SKAT vurderer, at udgifter til systemtilretning vil beløbe sig til ca. 200.000 kr. Dertil kommer engangsudgifter til information af energileverandører og virksomheder. Disse udgifter beløber sig til ca. 25.000 kr. De samlede udgifter til systemtilretninger vurderes således højst at udgøre ca. 225.000 kr.