Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
709946_0001.png
709946_0002.png
709946_0003.png
709946_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
31. juli 2009Færdsels- og våben-kontoret2009-150-1254LAR40334
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 994 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. juli 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Brian Mikkelsen/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 994 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Uklar lov om kød-økse – ejer fri” fra Horsens Folkeblad den 25. juni 2009 samtoplyse, om ministeren agter at ændre våbenloven således, atsituationer som den beskrevne er omfattet.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:”Den sag, der er omtalt i den nævnte artikel i Horsens Folkeblad,behandles af Sydøstjyllands Politi.Det fremgår af sagen, at Sydøstjyllands Politi den 22. juni 2009modtog en anmeldelse om en episode ved Bilka i Horsens, hvor derefter det oplyste skulle have været truet med en kniv i forbindelsemed et skænderi. Ved politiets ankomst forklarede vidner, at ger-ningsmanden efter et forudgående skænderi med en familie havdefremdraget og truet med en kødkniv eller -økse, som han opbevare-de i en gipsbandage omkring benet. Den formodede gerningsmand,der ved politiets ankomst havde forladt stedet, blev senere anholdtog sigtet for bl.a. trusler efter straffelovens § 266 og for overtræ-delse af våbenlovens § 4, stk. 1, ved på offentligt tilgængeligt stedat have været i besiddelse af en kniv med en klinge på 20,5 cm(kødøksen). Gerningsmanden blev løsladt efter endt afhøring.Sagen er fortsat under behandling ved Sydøstjyllands Politi.Mere generelt kan jeg oplyse, at våbenlovens § 4, stk. 1, indeholderet generelt forbud mod at besidde knive på offentligt tilgængeligesteder mv. Overtrædelse af § 4, stk. 1, straffes efter våbenlovens §10, stk. 2, med fængsel indtil 2 år, under særlig formildende om-stændigheder dog med bøde.Straffen for at besidde en ulovlig kniv på offentligt tilgængeligtsted er som altovervejende hovedregel en kort ubetinget friheds-straf på 7 dages fængsel. Hvis den pågældende tidligere er straffetfor overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1, er straffen i anden-gangstilfælde 14 dages ubetinget fængsel, mens straffen i tredje-gangstilfælde skal fastsættes til mindst 20 dages ubetinget fængsel.Overtrædelser af våbenlovgivningen, der sker under særligt skær-pende omstændigheder, er omfattet af straffelovens § 192 a. Dennebestemmelse er senest blevet ændret ved lov nr. 501 af 12. juni2009, der trådte i kraft 15. juni 2009. Straffelovens § 192 a, stk. 1,omfatter skydevåben og andre våben eller eksplosivstoffer af sær-deles farlig karakter, mens bestemmelsen i § 192 a, stk. 2, omfatter2
andre våben. Det fremgår af forarbejderne til loven, at f.eks.springknive, springstiletter, faldknive og faldstiletter efter våben-bekendtgørelsens § 14, stk. 1, nr. 3 og 4, efter omstændighedernevil kunne være omfattet af § 192 a, stk. 2, der har en strafferammepå fængsel indtil 6 år.Ved vurderingen af, om der foreligger særligt skærpende omstæn-digheder, bør der ifølge forarbejderne til lovændringen først ogfremmest lægges vægt på våbnets farlighed. Herudover vil der bl.a.kunne lægges vægt på, hvilken mængde der f.eks. indføres, besid-des eller overdrages, herunder om der er tale om en mere systema-tisk overtrædelse af våbenlovgivningen, hvor forholdet har karakteraf et illegalt erhverv, om våbnene opbevares eller anvendes undersådanne forhold, at der er nærliggende risiko for, at de vil blive an-vendt, herunder i voldelige opgør mv., om de er skaffet illegalt, omde bæres i forbindelse med indbrud eller brugstyveri, og om ger-ningsmanden tidligere har begået tilsvarende lovovertrædelser.Det følger af retsplejelovens § 762, stk. 2, nr. 2, der ligeledes blevændret ved lov nr. 501 af 12. juni 2009, at der i tilfælde, hvor derforeligger en særlig bestyrket mistanke om overtrædelse af straffe-lovens § 192 a, stk. 2, vil kunne ske varetægtsfængsling af den sig-tede, såfremt oplysningerne om forholdets grovhed kan ventes atville medføre en ubetinget dom på fængsel i mindst 60 dage oghensynet til retshåndhævelsen skønnes at kræve, at sigtede ikke erpå fri fod.Som det fremgår, vil besiddelse af en kniv på offentligt tilgængeligtsted som udgangspunkt alene være omfattet af våbenlovens § 4,stk. 1. Der er dog mulighed for under særligt skærpende omstæn-digheder efter en helt konkret vurdering at henføre besiddelse mv.af visse knive under straffelovens § 192 a, stk. 2. Jeg har ikke be-mærkninger til, at Sydøstjyllands Politi i den foreliggende sag ale-ne har rejst sigtelse mod den pågældende for overtrædelse af vå-benlovens § 4, stk. 1.Det bemærkes i den forbindelse, at der ikke er hjemmel til at vare-tægtsfængsle en sigtet for overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1,jf. herved retsplejelovens § 762, stk. 4, hvorefter varetægtsfængs-ling ikke kan anvendes, hvis lovovertrædelsen kan ventes at villemedføre straf af bøde eller fængsel i højst 30 dage.”Jeg finder ikke at burde fremkomme med bemærkninger til den konkretesag.Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt ulovlig besiddelse af en kødøk-se på et offentligt tilgængeligt sted i alle tilfælde bør være omfattet afstraffelovens § 192 a, må man holde sig for øje, at en kødøkse er et ud-
3
bredt køkkenredskab, som almindelige borgere – uanset redskabets far-lighed – kan have en legitim interesse i at besidde.Dette er årsagen til, at kødøkser og andre skarpe eller spidse våben meden klinge på over 12 cm, som er udformet til erhverv, husholdningsbrug,jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, lovligt kan erhverves, besiddes, bæ-res og anvendes til den pågældende brug uden tilladelse fra politiet, jf.våbenbekendtgørelsens § 14, stk. 3.Af samme årsag mener jeg ikke, at ulovlig besiddelse af kødøkser på of-fentligt tilgængelige steder automatisk bør være omfattet af straffelovens§ 192 a.Den gældende retstilstand – hvor en sådan ulovlig besiddelse efter om-stændighederne kan henføres under straffelovens § 192 a, stk. 2, jf. Rigs-advokatens udtalelse ovenfor – er således efter min opfattelse udtryk foren fornuftig balance. På den baggrund finder jeg ikke, at der er anledningtil at ændre reglerne.
4