Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
25. juni 2009Færdsels- og våben-kontoret2009-150-1220HAA40540
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 898 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. juni 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Brian Mikkelsen/Hanne Aagaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 898 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre en hurtigeresagsbehandling ved domstolene, og hvilke tiltag vil ministe-ren tage for at forhindre, at spiritus- og narkotikapåvirkedebilister begår ny kriminalitet i tiden inden domsafsigelsen,herunder bedes ministeren oplyse, om han vil indføre 3.-gangsprincippet efter amerikansk forbillede, hvor tredje for-brydelse straffes hårdere end ellers, jf. artiklen ”Bliver vedmed at bryde loven” i Dagbladet Roskilde den 6. juni 2009.”Svar:
1.
Jeg er enig i, at straffesager skal behandles hurtigst muligt i retssyste-met, således at den strafbare handling hurtigst muligt får konsekvenserfor gerningsmanden. Dette gælder særligt i sager om grov kriminalitet,herunder grove færdselsforseelser.I overensstemmelse hermed prioriterer anklagemyndigheden og retterne idet daglige arbejde sagerne bl.a. ud fra en vurdering af de konkrete sa-gers grovhed.2.
Færdselsloven indeholder allerede i dag regler, som giver politiet enrække sanktionsmuligheder forud for sagens afgørelse i retten i forholdtil personer, der er sigtet for at have kørt i spiritus- eller narkopåvirkettilstand.Efter færdselslovens § 130 kan politiet således administrativt inddrageførerretten under sagen, hvis politiet skønner, at betingelserne for ubetin-get frakendelse af førerretten foreligger.Efter færdselslovens § 126, stk. 1, skal der bl.a. ske ubetinget frakendelseaf førerretten i grove eller – efter omstændighederne – gentagne tilfældeaf spirituskørsel eller kørsel under påvirkning af euforiserende stoffer.Bestemmelsen i færdselslovens § 130 suppleres af § 75 i kørekortbe-kendtgørelsen. Det fremgår af denne bestemmelse, at administrativ ind-dragelse af førerretten forudsætter, at betingelserne for ubetinget fraken-delse af førerretten utvivlsomt er opfyldt.I praksis indebærer det, at der kan ske administrativ inddragelse af fører-retten, hvis mistanken om, at der er begået en lovovertrædelse, som be-grunder ubetinget frakendelse af førerretten, har en betydelig styrke.2
Politiet kan endvidere under visse omstændigheder foretage beslaglæg-gelse af en førers motorkøretøj.Beslaglæggelse af et motorkøretøj kan ske efter retsplejelovens § 802,stk. 1, hvis der er grund til at antage, at motorkøretøjet bør konfiskeresfor at forebygge yderligere overtrædelser af færdselsloven. Beslaglæg-gelse af et motorkøretøj kan således finde sted, hvis det må antages, atbetingelserne for konfiskation er opfyldt.Efter færdselslovens § 133 a, stk. 1, kan der ved grove eller gentagneovertrædelser af færdselsloven ske konfiskation, hvis det må anses forpåkrævet for at forebygge yderligere overtrædelser af færdselsloven.Bestemmelsen i § 133 a, stk. 1, fik sin nuværende udformning ved lov nr.363 af 24. maj 2005 om ændring af færdselsloven. Tidligere var det enbetingelse for konfiskation af et motorkøretøj, at der var tale omsærliggrove eller gentagne færdselslovsovertrædelser, men ved lovændringenblev denne betingelse lempet med henblik på udvidet brug af konfiskati-on i forbindelse med grove færdselslovsovertrædelser, hvad enten der ertale om spirituskørsel, kørsel i frakendelsestiden, særlig hensynsløs kør-sel eller andre grove overtrædelser.Ved den nævnte lovændring blev der endvidere i færdselslovens § 133 a,stk. 2, indsat en bestemmelse om, at der i grove tilfælde af kørsel underpåvirkning af spiritus eller euforiserende stoffer mv. som udgangspunktskal ske konfiskation af køretøjet, hvis ejeren to gange tidligere inden forde seneste 3 år, før det nye forhold er begået, er blevet frakendt førerret-ten ubetinget for tilsvarende overtrædelser (obligatorisk konfiskation).Det blev ved samme lovændring endvidere muligt at konfiskere førereneget køretøj, selv om den aktuelle overtrædelse er foregået i tredjemandskøretøj, jf. færdselslovens § 133 a, stk. 1, 2. pkt., og stk. 3.3.
Med hensyn til spørgsmålet om straffastsættelse, når den tiltalte tidli-gere er straffet, kan jeg oplyse, at der efter straffelovens § 81, nr. 1, gæl-der et generelt princip om, at det ved straffens fastsættelse i almindelig-hed skal indgå som skærpende omstændighed, at gerningsmanden tidli-gere er straffet af betydning for sagen. Dette princip gælder også i sagerom spirituskørsel og kørsel under påvirkning af euforiserende stoffer3
mv., hvor tredjegangstilfælde således straffes strengere end første- ogandengangstilfælde.4.
Som det fremgår, prioriterer anklagemyndigheden og retterne i detdaglige arbejde sagerne bl.a. ud fra en vurdering af de konkrete sagersgrovhed. Endvidere har politiet allerede efter de gældende regler mulig-hed for under nærmere angivne omstændigheder at foretage administrativinddragelse af førerretten og beslaglæggelse af et køretøj, ligesom kørseli spiritus- eller narkopåvirket tilstand i tredjegangstilfælde straffes stren-gere end første- og andengangstilfælde.Jeg finder derfor ikke grundlag for at tage initiativer som anført ispørgsmålet.
4