Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
31. juli 2009Færdsels- og våben-kontoret2009-150-1217HAA40556
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 894 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. juni 2009.
Brian Mikkelsen/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 894 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Ministeren bedes kommentere henvendelserne fra DanskCamping Union vedr. hastighedsgrænser for kørsel medcampingvogn, jf. REU alm. del – bilag 492 og 579.”Svar:
Dansk Camping Union foreslår i de henvendelser, som er nævnt ispørgsmålet, at hastighedsgrænsen for personbiler med tilkoblet cam-pingvogn på landevej hæves fra 70 km/t. til 80 km/t.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af et lignende spørgsmål,som Folketingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 27.marts 2009 (spørgsmål 672 – alm. del), indhentet en udtalelse fra Rigspo-litiet, som bl.a. har oplyst følgende:”Af færdselslovens § 43, stk. 3, fremgår, at for biler med en tilladttotalvægt på ikke over 3.500 kg må hastigheden på andre veje endmotorveje uanset § 42 aldrig overstige 70 km i timen, hvis der ertilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller registreringspligtigt på-hængsredskab, herunder campingvogn. Tilsvarende gælder for mo-torcykel, hvis der er tilkoblet påhængsvogn eller registreringsplig-tigt påhængsredskab.Det fremgår af Færdselssikkerhedskommissionens Nationale Hand-lingsplan af 7. maj 2007, at ”Det er internationalt og nationalt vel-dokumenteret, at der er en direkte sammenhæng mellem hastig-hedsniveau og antallet af dræbte og kvæstede i trafikken. Jo højerefart jo større ulykkesrisiko og desto alvorligere konsekvenser. Blotsmå ændringer i gennemsnitsfarten på to-fem pct. giver stor ef-fekt.”Det er på den baggrund Rigspolitiets opfattelse, at en ændring afhastighedsgrænserne for de nævnte køretøjtyper med stor sandsyn-lighed vil få en negativ effekt på trafiksikkerheden, hvorfor Rigspo-litiet ikke kan anbefale en sådan ændring.”Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Transportmini-steriet (Vejdirektoratet), der har oplyst følgende:”Det er Vejdirektoratets vurdering, at en ændring i hastighedsgræn-sen for køretøjer med tilkoblet påhængsvogn, jf. færdselslovens §43, stk. 3, herunder campingvogn fra 70 km/t. til 80 km/t. på lan-deveje, vil betyde en forhøjelse af gennemsnitshastigheden for dis-se køretøjer. Dette vurderes alt andet lige at medføre en vis risikofor flere og alvorligere trafikuheld med påhængsvogne involveret.2
Det er i dag tilladt for personbiler med tilkoblet påhængsvogn her-under campingvogne at køre 80 km/t. på motorvejene. Ulykkessta-tistikken for årene 2004-2007 indeholder oplysninger om 304ulykker med personbiler med anhænger, herunder campingvogn, påveje, hvor hastighedsgrænsen var 80 eller 90 km/t. Af de 304 ulyk-ker var 144, eller omkring halvdelen, enten soloulykker eller fron-talkollisioner. I disse ulykkestyper var der i 27 tilfælde, eller lidtunder 20 %, direkte oplysninger om, at anhængeren kom i slinger.Hæves hastighedsgrænsen til 80 km/t. på landevej, vil der være ri-siko for, at der vil ske flere ulykker, hvor campingvognen kommeri slinger og der opstår risiko for, at eventuelle modkørende trafi-kanter vil påkøre campingvognen.”Justitsministeriet kan henholde sig til det, som Rigspolitiet og Vejdirek-toratet har anført.
3