Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
25. juni 2009Færdsels- og våben-kontoret2009-150-1214EHL40825
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 882 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. juni 2009.
Brian Mikkelsen/Hanne Aagaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 882 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Ministeren bedes oplyse, hvad der er den faglige begrundel-se for, at biler med campingvogn kun må køre 70 km/t samtom ministeren finder, at der er behov for yderligere informa-tion til borgerne om hastighedsgrænserne for biler med cam-pingvogne. Endvidere bedes ministeren oplyse, hvilke ha-stighedsgrænser der gælder for biler med campingvogn i Sve-rige, Norge, Finland, Tyskland, Holland, Belgien, Italien ogFrankrig.”Svar:
Efter færdselslovens § 43, stk. 3, må hastigheden uden for tættere bebyg-get område for biler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg påandre veje end motorveje aldrig overstige 70 km i timen, hvis der er til-koblet påhængsvogn, sættevogn eller registreringspligtigt påhængsred-skab, herunder campingvogn. På motorveje må hastigheden for sådannevogntog aldrig overstige 80 km i timen, jf. bestemmelsens stk. 4.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Transportministeriet (Færdselsstyrelsen), som har oplystfølgende:”Færdselsstyrelsen kan oplyse, at hastighedsgrænserne forlette vogntog uden for motorveje blev behandlet af Færd-selssikkerhedskommissionen i 1983, samt at et flertal ikommissionen vedrørende dette spørgsmål, har udtalt:”Kommissionen finder, at der ved en vurdering afden køretøjsbestemte hastighedsgrænse for de om-handlede vogntog i første række må lægges vægt påforskellige køretøjstekniske forhold. Et vogntog be-stående af en personbil og en campingvogn har såle-des væsentligt ændrede køreegenskaber end en per-sonbil uden påhængskøretøj, idet det trækkende kø-retøjs vægtfordeling ændres, hvilket igen får betyd-ning for det trækkende køretøjs styreegenskaber.Ved kørsel med – og nedbremsning fra – høje ha-stigheder opstår der særlige stabilitetsproblemer forsådanne vogntog. Endelig finder Kommissionen atburde fremhæve, at campingvogntog er meget føl-somme med hensyn til sidepåvirkninger selv vedmoderat vindstyrke.Kommissionens flertal finder ud fra en samlet vurde-ring af de gældende bremsebestemmelser og de an-2
førte køretøjstekniske forhold ikke grundlag for atanbefale en ændring af den gældende køretøjs-bestemte hastighedsbegrænsning på 70 km i timenfor de omhandlede vogntog…”(Delbetænkning om generelle hastighedsbegræns-ninger, Betænkning nr. 995, København 1983, pkt.6.3.1. Hastighedsbegrænsning for person- og varebi-ler med registreringspligtigt påhængskøretøj (cam-pingvogn mv.))Generelle hastighedsgrænser uden for bymæssig bebyg-gelse for vogntog bestående af bil m/tilladt totalvægt påhøjst 3.500 kg og tilhørende påhængskøretøj (km i timen):LandMotorvejØvrigevejnetMed brem-ser på på-hængskøre-tøjet8080Uden brem-ser på på-hængskøretø-jet4060 o/ 300 kg
SverigeNorgeFinlandTysklandHollandBelgienItalienFrankrig
8080808080120130130
8080808080909090
Kilde: UN Economic Commission for Europe, Col-lection and dissemination of information on nationalrequirements concerning road traffic safety,TRANS/WP.1/80/Rev.3, 30 December 2004, Table2, General speed limits in km/h in force outside builtup areas for category B vehicles.”Det kan oplyses, at der ikke umiddelbart er aktuelle planer om initiativermed henblik på yderligere information om de køretøjsbestemte hastig-hedsbegrænsninger.
3