Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
Civil- og Politiafde-lingen2009-150-1192JEE41948
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 820 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. maj 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Brian Mikkelsen/Johan Legarth
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 820 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Har ministeren, med henvisning til vedlagte artikel fra BTden 18. maj 2009 "V: Klubberne skal betale", gjort sig nogleovervejelser m.h.t., om fodboldklubberne kan pålægges atgøre mere for at forhindre, at de værste hooligans møder opog laver ballade ved kampene i SAS Ligaen? Samtidig bedesministeren oplyse, hvad der kan gøres for at få hooliganregi-stret til at fungere mere effektivt.”Svar:
Den 1. juli 2008 trådte lov nr. 307 af 30. april 2008 om sikkerhed vedbestemte idrætsbegivenheder i kraft.Formålet med loven er at forbygge uroligheder og øge sikkerheden fortilskuere og andre tilstedeværende ved bestemte idrætsbegivenheder.Med loven iværksættes en række initiativer med henblik på at sætte indover for uroligheder i forbindelse med fodboldkampe.Loven indeholder tre hovedelementer:- indførelse af en autorisationsordning for kontrollører ved bestemteidrætsbegivenheder,- indretning og godkendelse af stadioner mv., og- meddelelse af generel karantæne mod at opholde sig ved bestemteidrætsbegivenheder.For så vidt angår lovens bestemmelser om indførelse af en autorisations-ordning for kontrollører ved bestemte idrætsbegivenheder har Justitsmi-nisteriet godkendt en kontrolløruddannelse, der er udviklet i et samarbej-de mellem DBU, Divisionsforeningen, Rigspolitiet og repræsentanter frapolitikredsene.Uddannelsen består af 4 moduler:1. Modul - Lov og ret (5 timer)- Lovgivning- Håndtering af personfølsomme oplysninger- Samarbejde med politiet- Fankultur2. Modul - Kontrolløren (7 timer)- Kontrollørens virke2
- Kontrollørens opgaver- Personlig sikkerhed3. Modul - Stadionsikkerhed (6 timer)- Sikkerhed på stadion, herunder brandbekæmpelse og evakue-ring4. Modul - Publikumshåndtering (7 timer)- Publikumskontakt, herunder bl.a. konflikthåndteringUddannelsen er tilrettelagt således, at de ansøgere, der kan dokumenterede fornødne kvalifikationer fra tidligere undervisning, eksempelvis iklubregi eller som godkendt vagt eller dørmand, kan nøjes med at gen-nemgå modul 1, medens andre ansøgere skal gennemgå samtlige firemoduler.DBU har over for Rigspolitiet oplyst, at der inden udgangen af førstehalvår af 2009 vil være ca. 1200 personer, der har gennemført uddannel-sen. Heraf har langt de fleste kunnet nøjes med at gennemgå modul 1 –Lov og Ret.For så vidt angår lovens regler om indretning og godkendelse af stadio-ner mv. følger det af lovens § 8, at justitsministeren kan fastsætte reglerom, at steder, hvor der afholdes bestemte idrætsbegivenheder, skal god-kendes af politiet. Der kan i den forbindelse fastsættes regler om politietsgodkendelse af sådanne steder samt om indretning og sikkerhedsforan-staltninger til beskyttelse af tilskuere og andre tilstedeværende.Det forudsættes i lovens forarbejder, at spørgsmålet om sikkerhedsgod-kendelse som udgangspunkt løses frivilligt af arrangørerne af idrætsbegi-venheder i samarbejde med politiet efter interne regelsæt. Det er såledesalene hensigten at benytte bemyndigelsesbestemmelsen, hvis det ikkeskulle vise sig muligt at nå frem til en tilfredsstillende frivillig løsning.På baggrund af oplysninger fra politikredsene har Rigspolitiet oplyst, atdet er Rigspolitiets klare opfattelse, at det daglige samarbejde mellemarrangørerne og politiet forløber meget konstruktivt og i en god dialog,hvorfor det i praksis ikke er nødvendigt at bringe bemyndigelsesbestem-melsen i anvendelse.For så vidt angår generel karantæne følger det af lovens § 2, at en person,når det er nødvendigt af hensyn til opretholdelse af ro og orden, kanmeddeles generel karantæne, hvis3
1) der er begrundet mistanke om, at den pågældende i forbindelsemed en bestemt idrætsbegivenhed har begået en overtrædelse af- straffelovens §§ 119, stk.1, 121, 134 a, 264, 266, 266 b eller291,- straffelovens kapitel 25,- lovgivningen om euforiserende stoffer,- lovgivningen om våben og eksplosivstoffer,- lovgivningen om fyrværkeri, eller- § 3 i bekendtgørelse om politiets sikring af den offentlige or-den og beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige sikker-hed mv., samt politiets adgang til at iværksætte midlertidigeforanstaltninger (ordensbekendtgørelsen), og2) der er bestemte grunde til at antage, at den pågældende ellers påny vil foretage strafbare handlinger inden for det område, som ka-rantænen vil omfatte.Til brug for besvarelsen har Rigspolitiet i forlængelse heraf oplyst føl-gende, hvortil jeg kan henholde mig:”Til støtte for politikredsenes behandling af sager om medde-lelse af generel karantæne har Rigspolitiet oprettet en såkaldtaktualitetsmarkering i Kriminalregistret. Aktualitetsmarke-ringen anvendes over for personer, der er sigtet eller straffetfor en overtrædelse af f.eks. straffeloven eller ordensbekendt-gørelsen, og hvor den strafbare handling er udøvet i tilknyt-ning til idrætsbegivenheder eller andre større offentlige begi-venheder, og hvor der ikke er tale om en enkeltstående over-trædelse af mindre betydning.Mere specifikt i forhold til lov om sikkerhed ved bestemte id-rætsbegivenheder anvendes aktualitetsmarkeringen i forholdtil personer, der opfylder betingelserne i lovens § 2, stk. 1, nr.1, men som ikke fuldt ud opfylder betingelserne i § 2, stk. 1,nr. 2.I praksis vil en vurdering af, om en person skal meddeles ge-nerel karantæne, bero på en konkret vurdering af dels denforseelse, der er begået, og dels om der er bestemte grunde tilat antage, at den pågældende ellers på ny vil foretage strafba-re handlinger i relation til idrætsbegivenheder, og herunderom det af hensyn til opretholdelse af ro og orden er nødven-digt at meddele den pågældende karantæne. Vurderingen af,om der er grundlag for at meddele en person generel karan-4
tæne, vil kunne understøttes af oplysninger om den pågæl-dende i politiets systemer.Indtil medio juni 2009 er der meddelt generel karantæne tilfire personer, mens 148 personer er markeret med en aktuali-tetsmarkering som uromager i Kriminalregistret.Det er Rigspolitiets opfattelse, at der fremover vil komme fle-re generelle karantænesager, og såvel Rigspolitiet som politi-kredsene er meget opmærksomme på, at der sker en konse-kvent opfølgning i forhold til personer, der medvirker til uro-ligheder i forbindelse med idrætsbegivenheder, herunder vedmeddelelse af generel karantæne.Det er på den baggrund Rigspolitiets opfattelse, at der ikke pånuværende tidspunkt er behov for yderligere tiltag i forholdtil bekæmpelse af uroligheder ved idrætsbegivenheder.”Afslutningsvis bemærkes, at det, på baggrund af den dialog jeg i forskel-lige sammenhænge har med repræsentanter for fodboldklubberne, er mitklare indtryk, at klubberne er deres ansvar bevidst, og at man fra klub-bernes side gør en betydelig indsats for at komme problemerne med uro-ligheder i forbindelse med fodboldkampe til livs.
5