Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
24. juni 2009Civil- og Politiafde-lingen2009-150-1191JEE41953
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 819 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. maj 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Andersen (DF).
Brian Mikkelsen/Anne Fode
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 819 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Med henvisning til vedhæftede artikel fra Fjordbyerne den26. maj 2009 "Politiet havde ikke tid til at komme: Butiksejeromringet af tricktyve" bedes ministeren tage stilling til, hvor-vidt det er i orden, at politiet ikke rykker ud til borgere i nødog oplyse, hvordan ministeren vil sikre, at politiet reagerer,når borgerne åbenlyst har behov for det.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetfølgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:”Nordsjællands Politi har bl.a. oplyst, at det for politikredsener en overordnet målsætning at yde borgerne en service, somdisse kan være tilfredse med. I konsekvens heraf tillæggesløsningen af borgervendte opgaver med fokus på borgernestryghed højeste prioritet.En anmeldelse, som den der omtales i spørgsmålet, vedrøren-de igangværende borgervendt kriminalitet skal efter de gæl-dende retningslinjer viderestilles til operationscenteret og –medmindre helt særlige omstændigheder gør sig gældende –medføre, at der herfra straks sendes en patrulje til stedet.En gennemgang af telefonsamtaler til og fra operationscente-ret omkring det aktuelle tidspunkt viser ingen henvendelser afden omhandlede karakter.Borgerens henvendelse kan – fejlagtigt – være omstillet til enanden afdeling i politiet, der varetager optagelse af anmeldel-ser og foretager visitation af ikke-hastende og ikke-udrykningskrævende henvendelser. Da samtaler til og fra dis-se afdelinger ikke optages, har det ikke været muligt at efter-prøve denne mulighed.Nordsjællands Politi har i fortsættelse af avisomtalen rettethenvendelse til den pågældende borger og beklaget forholdet,og man har naturligvis optaget anmeldelse af de omhandledeforhold, der nu efterforskes. Nordsjællands Politi har ligele-des i ugeavisen Fjorbyerne beklaget forholdet.Det er endvidere blevet indskærpet, at henvendelser omigangværende personfarlig borgervendt kriminalitet altid skalviderestilles til operationscenteret. Det bemærkes i denneforbindelse, at etableringen af et kredsdækkende servicecen-ter skal sikre en højere kvalitet i kommunikationen mellemborger og politi.”2