Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
703011_0001.png
703011_0002.png
Folketingets RetsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Retsudvalget har i brev af 18. maj 2009 stillet følgende spørgsmål nr. 795 (REUalm. del), som hermed besvares.
26. juni 2009J.nr. 09-19-0106

Spørgsmål nr. 795:

”Ministeren bedes kommentere vedhæftet henvendelse vedr. børnebidrag.”

Endeligt svar:

Jeg kan oplyse, at den nye regel, der henvises til i brevet, indgik i skatteministerietslovforslag L 72, §§ 31 og 32, folketingsåret 2008-09. Lovforslaget blev enstemmigtvedtaget af Folketinget den 19. december 2008 og træder i kraft den 1. juli 2009.Formålet med de nye regler er at sikre, at kontanthjælpsmodtagere, der modtagerhjælp som forsørgere, og som er pålagt at betale børnebidrag, får betalt deres bør-nebidrag og undgår at oparbejde en stor gæld til det offentlige.Loven pålægger således kommunerne at foretage fradrag i kontanthjælp, starthjælpog introduktionsydelse som udbetales med henholdsvis forsørgersats og forsørger-tillæg, hvis kommunen foretager forskudsvis udbetaling af børnebidrag til den an-den forælder efter børnetilskudsloven, fordi kontanthjælpsmodtageren ikke betalersine børnebidrag.Af hensyn til forsørgelsen af øvrige børn modtageren af fx kontanthjælp måtte ha-ve, kan fradraget i kontanthjælpen ikke foretages, hvis pågældende forsørger egetbarn under 18 år i hjemmet, eller har forsørgerpligt overfor flere end 2 børn under18 år, der ikke bor i hjemmet.Efter de gældende regler er det sådan, at hvis børnebidraget ikke betales, skal detsendes til tvangsinddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden. Forskudsvisudbetalte børnebidrag kan dog som udgangspunkt ikke inddrives, så længe den bi-dragspligtige modtager kontanthjælp, starthjælp eller introduktionsydelse. Der erendvidere fastsat regler, hvorefter der ikke kan ske lønindeholdelse i kontanthjæl-pen, starthjælpen eller introduktionsydelse.Det har betydet, at det offentlige hidtil både har skullet udbetale forsørgersats ellerforsørgertillæg og forskudsvis udbetale børnebidraget.
Samtidig har det betydet, at fx kontanthjælpsmodtageren oparbejder en gæld, sombetød, at det ikke kunne betale sig at arbejde, fordi gælden så kunne tvangsinddri-ves. Regeringen har med lovændringen søgt at løse dette problem.Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger har ca. 6.300 personer som i løbetaf 2008 har modtaget kontanthjælp, starthjælp eller introduktionsydelse en bidrags-gæld på i gennemsnit 68.000 kr. Det svarer til en samlet gæld til det offentlige påknap 430 mio. kr.Jeg vil gerne slutte med at understrege, at kommunerne i medfør af lov om retssik-kerhed og administration på det sociale område er forpligtet til at råde og vejledeborgerne om alle de former for hjælp, der findes efter den sociale lovgivning.Kommunen har endvidere pligt til at rådgive om, hvordan borgeren kan klare pro-blemer med at få økonomien til at hænge sammen, herunder om mulighederne forat finde en billigere bolig.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2