Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
695057_0001.png
695057_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
29. maj 2009Statsretskontoret2009-792-0916JHH40040
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 745 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. maj 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Brian Mikkelsen/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 745 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere vedhæftede henvendelse fraSteen Kondrup om cpr-numre og herunder oplyse, om der erhjemmel til at forlange, at folk skal udlevere cpr-nummer i for-skellige situationer.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:”Efter persondataloven må private virksomheder som hovedre-gel indsamle og registrere oplysninger om personnummer, nårdet følger af lovgivningen, eller når kunden har givet sit ud-trykkelige samtykke hertil. Dette fremgår af persondatalovens§ 11, stk. 2, nr. 1 og nr. 2.Det er endvidere et krav, at registreringen af et personnummertjener et relevant og sagligt formål.Det vil normalt være relevant og sagligt at registrere en kundespersonnummer, når der er tale om et løbende mellemværendemellem virksomheden og kunden, hvor praktiske eller admini-strative hensyn taler for at registrere personnummer. Dette vilfor eksempel være tilfældet, hvis et mobiltelefonselskab ønskerat registrere kundens personnummer i forbindelse med et lø-bende abonnement.Omvendt vil det som hovedregel ikke være relevant og sagligt,at en forretningsdrivende registrerer kundens personnummer,hvis der er tale om et køb, hvor kunden betaler kontant. I densituation vil der normalt ikke være nogen efterfølgende kontaktmellem kunden og den forretningsdrivende.Det bemærkes, at persondataloven ikke regulerer, hvornår envirksomhed skal forlange oplysning om en kundes person-nummer.Hvis en kunde mener, at en registrering af personnummer fin-der sted i strid med reglerne i persondataloven, er der mulighedfor at klage til Datatilsynet.”Justitsministeriet kan henholde sig til Datatilsynets udtalelse.
2