Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. september 2009Det InternationaleKontor2009-150-1152HLL40083+ bilag
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 738 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. april 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Brian Mikkelsen/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 738 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse omfanget og karakteren af grænsekon-trollen mellem Tyskland og Frankrig, herunder om tysk politiforetager individuel paskontrol af rejsende, der indrejser fraFrankrig ad landvejen?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet nedenstående bi-drag fra de tyske og franske myndigheder, hvortil der henvises.Det tyske indenrigsministerium har oplyst følgende (uofficiel oversættel-se):”I henhold til artikel 20 i forordning nr. 562/2006 af 15. marts2006 om indførelse af et fællesskabskodeks for personersgrænsepassage (Schengen-grænsekodekset) er grænsekontrol-len ved den tysk-franske grænse afskaffet. Uafhængigt af enpersons statsborgerskab må grænsen i princippet overskridesethvert sted uden kontrol.En undtagelse gælder i henhold til artikel 23 ff. i Schengen-grænsekodekset, hvorefter der består mulighed for at oprettemidlertidig grænsekontrol. Tyskland har af særlige sikker-hedsmæssige hensyn senest benyttet sig af denne mulighedved NATO-topmødet i Strasbourg, Baden-Baden og Kehl fraden 20. marts til den 5. april 2009.I henhold til artikel 21 i Schengen-grænsekodekset berørespolitimæssige forholdsregler ikke af grænsekontrollens af-skaffelse. Sådanne individuelle forholdsregler, der gennemfø-res i grænseområdet i en bredde på indtil 30 km, har ikke tilformål af kontrollere grænsen, men udføres som stikprøver påbasis af politimæssige situationsvurderinger.”Det franske indenrigsministerium har oplyst følgende (uofficiel oversæt-telse):”Med undtagelse af grænserne til Monaco, Andorra og DetForenede Kongerige er Frankrigs grænser landgrænser, somer fælles med Schengen-området (indre grænser). Dette bety-der, at personer kan færdes frit, således som det er bestemt iSchengen-grænsekodekset og i Konventionen om gennemfø-relse af Schengen-aftalen.Det grundlæggende princip for grænsekontrol i Frankrig ersåledes afskaffelse af kontrol ved de indre grænser og indfør-sel af ensartede kontrolforanstaltninger ved de ydre grænsersom bestemt i Europa-Parlamentets og Rådets forordning2
(EF) nr. 562/2006 af 15. marts 2006 om indførelse af en fæl-lesskabskodeks for personers grænsepassage (Schengen-grænsekodekset).I medfør af denne kodeks foretages der derfor ikke grænse-kontrol ved den fransk-tyske grænse bortset fra den situation,hvor grænsekontrol genindføres ved disse grænser i medføraf artikel 23 i Schengen-grænsekodekset.Dette betyder imidlertid ikke, at kampen mod illegal indvan-dring ikke pågår mellem disse to lande.For så vidt angår bekæmpelse af illegal indrejse er politietsindsats hovedsageligt baseret på den mulighed, som blev ind-ført ved lov af 10. august 1993 (§ 78-2), for at foretage speci-fik kontrol i en afstand af 20 kilometer fra de indre grænsertil lands (dvs. grænserne mellem Frankrig på den ene side ogBelgien, Luxembourg, Tyskland, Italien og Spanien på denanden side) samt i områder med offentlig adgang i havne,lufthavne, jernbanestationer og busstationer, som er åbne forinternational trafik, og som er beskrevet i bekendtgørelse.Sådanne identitetskontroller har til formåluafhængigt afom en overtrædelse er begået og uafhængigt af en begæringfra anklagemyndighedenat undersøge, om pligten til at be-sidde, bære og fremvise de i loven bestemte dokumenter erblevet overholdt. Da der er tale om personer med udenlandskstatsborgerskab, skal de pågældende være i stand til at frem-vise de papirer og dokumenter, som giver dem hjemmel til atfærdes og opholde sig i Frankrig.Lov af 26. november 2003 om kontrol med indvandring, ud-lændinges ophold i Frankrig og statsborgerskab supplerer li-geledes strafferetsplejelovens § 78-2 idet loven giver mulig-hed for identitetskontrol indtil første motorvejsbetalingsanlægefter grænsen, selv om betalingsanlægget befinder sig længe-re væk end 20 kilometer.Henset til hvor svært det er at gennemføre disse bestemmel-ser i forbindelse med kontrol på jernbanenettethovedsage-ligt grundet visse togs hastighed eller manglende stop i græn-seområdetforekommer det nødvendigt, at de identitetskon-troller, der foretages i togene på ruter i Frankrig, kan foreta-ges over en større del af rejsen. For at begrænse antallet afpersoner beskæftiget med gennemførelse af kontrol og for atmindske generne for passagererne er det således at foretræk-ke, at kontrollen udføres i toget frem for på banegården, nårpassagererne stiger af toget.Det er derfor, at lov af 23. januar 2006 om bekæmpelse afterrorisme, der indeholder bestemmelser om sikkerhed og omgrænsekontrol, supplerer strafferetsplejelovens § 78-2, med3
henblik på præcisering af de nærmere bestemmelser for iden-titetskontrol foretaget i tog i international fart:”Når kontrollen finder sted om bord på tog i in-ternational fart, kan kontrollen foretages på dendel af rejsen, der ligger mellem grænsen og detførste stop, som befinder sig mere end tyve kilo-meter efter grænsen. På jernbanestrækninger,hvor international fart finder sted og som harsærlige betjeningsforhold, kan kontrollen imidler-tid ligeledes foretages mellem dette stop og etstop, som befinder sig inden for de følgendehalvtreds kilometer. Disse jernbanestrækningerog stop er beskrevet i ministeriel bekendtgørel-se.”Kampen mod illegal indvandring er således effektiv på franskgrund og særligt i et område, som ligger mellem den indregrænse, som støder op til vores stats Schengen-partnere, ogsom strækker sig mindst 20 kilometer ind i Frankrig.”
4