Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
687349_0001.png
687349_0002.png
Folketingets Retsudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 15. maj 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
BM/ J.nr. 2009-3703
Under henvisning til Folketingets Retsudvalgs brev af 30. april 2009 tilindenrigs- og socialministeren følger hermed indenrigs- og socialmini-sterens endelige svar på spørgsmål nr. 729 (REU Alm. del). Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup(DF).
Spørgsmål nr. 729:På baggrund af TV2 Nyhedernes indslag torsdag den 23. april 2009 om salg
af adgang til cpr-registret til bl.a. Scientology bedes ministeren redegørenærmere for det retslige grundlag for, at staten på denne måde videresælgeroplysninger om borgernes cpr-numre. Desuden bedes oplyst, hvorfor detteangiveligt foregår, uden at de berørte borgere får noget at vide om, at oplys-ninger om deres cpr-numre er blevet videresolgt samt om der føres nogenform for kontrol med, hvad adgangen til cpr-registret bruges til af de, der harkøbt sig adgang, og hvis ikke om ministeren har gjort sig overvejelser om,hvorvidt der bør indføres kontrol.”Svar:
Det kan indledningsvist oplyses, at TV2´s oplysning om, at borgernes per-sonnumre sælges til private, ikke er korrekt.Det Centrale Personregister (CPR) er et centralt register, som indeholdergrundlæggende personoplysninger om den danske befolkning og administre-res i overensstemmelse med CPR-loven, som blev vedtaget i sommeren 2000af et bredt flertal i Folketinget. Formålet med loven er bl.a. at sikre, at oplys-ningerne i CPR på en hensigtsmæssig måde kan videregives til offentligemyndigheder og private med en berettiget interesse heri.Efter CPR-lovens § 39 har aktieselskaber, anpartsselskaber, fonde, virksom-heder og andre juridiske personer samt fysiske personer, der driver erhvervs-virksomhed, ret til at få adgang til at stille elektroniske enkeltforespørgslertil CPR. For foreninger er det tillige en betingelse, at de har et anerkendel-sesværdigt formål.
2Kun en begrænset del af oplysningerne i CPR må videregives i forbindelsemed denne adgang, og borgernes personnumre er ikke en del af disse oplys-ninger. Derimod drejer det sig om almindelige ikke-følsomme oplysninger,herunder aktuelle navne- og adresseoplysninger - oplysninger, som enhverborger uden nærmere begrundelse kan få adgang til i CPR ved henvendelsetil kommunen.Det kan herudover oplyses, at en borger altid kan få registreret navne- ogadressebeskyttelse i CPR ved henvendelse til sin bopælskommune. Mednavne- og adressebeskyttelse vil ens navn og adresse ikke blive videregivettil virksomheder mv. via CPR Søg.Det kan tilføjes, at private virksomheders adgang til CPR Søg ikke var ennyskabelse i forbindelse med vedtagelsen af CPR-loven i 2000. Allerede i1996 fik private virksomheder adgang til at foretage elektroniske forespørgs-ler i CPR. Denne adgang skete med hjemmel i de daværende forskrifter forCPR-registret, som var godkendt af Registertilsynet (nu Datatilsynet).Alle private virksomheder mv., som i dag har adgang til CPR efter CPR-lovens § 39, er godkendt af Indenrigs- og Socialministeriet, og adgangen erreguleret af en række vilkår, som har været forelagt Datatilsynet.
Karen Ellemann/ Carsten Grage