Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
27. maj 2009Strafferetskontoret2009-792-0887FRM40889
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 681 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. april 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 681 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Ministeren bedes redegøre for, om der efter ministerens op-fattelse er det nødvendige antal pladser til domsanbragte ud-viklingshæmmede, samt om de institutioner, der modtagerdomsanbragte udviklingshæmmede, har tilstrækkeligt medredskaber i forhold til denne gruppe, herunder om der er be-hov for justeringer i serviceloven, jf. artiklen af 2. april 2009"Udviklingshæmmede søger respekt hos rockere" frawww.tvsyd.dk.”Svar:
Efter straffelovens § 16 straffes personer, der på gerningstidspunktet varmentalt retarderede i højere grad, ikke. Personer, der på gerningstids-punktet var mentalt retarderede i lettere grad, straffes ikke, medmindresærlige omstændigheder taler for at pålægge straf.Hvis en person frifindes for straf i medfør af § 16, kan retten efter straffe-lovens § 68 træffe bestemmelse om anvendelse af andre foranstaltninger,der findes formålstjenlige for at forebygge yderligere lovovertrædelser.Hvis mindre indgribende foranstaltninger som f.eks. tilsyn eller bestem-melser vedrørende opholdssted eller arbejde mv. ikke findes tilstrækkeli-ge, kan det bestemmes, at den pågældende skal anbringes i institution forpersoner med vidtgående psykiske handicap eller lignende.Rigsadvokaten har i Rigsadvokatmeddelelse nr. 5/2007 fastsat retnings-linjer for anklagemyndighedens behandling af sager vedrørende psykiskafvigende kriminelle, herunder retningslinjer for udformningen af på-stande over for kriminelle udviklingshæmmede. Det fremgår heraf bl.a.,at der i sager, hvor den udviklingshæmmede må anses som udtalt farligog derfor frembyder nærliggende risiko for personfarlige handlinger, el-ler i sager, hvor det skønnes, at den udviklingshæmmede, der har begåetpersonfarlig kriminalitet, har behov for konstant overvågning, skal ned-lægges påstand om dom til anbringelse i en institution for personer medvidtgående psykiske handicap.Domme, hvorefter den udviklingshæmmede dømmes til anbringelse i eninstitution for personer med vidtgående psykiske handicap, fuldbyrdes afkommunen.Med hensyn til, hvilke regler der nærmere regulerer den dømtes opholdf.eks. på en institution, bemærkes, at Rigsadvokaten over for Justitsmini-2
steriet har tilkendegivet, at det må antages at være en naturlig følge af endom til anbringelse, at den pågældende ikke uden tilladelse må forladeinstitutionen og i givet fald kan tilbageholdes, hvis han eller hun ønskerat forlade institutionen. Der er endvidere i bekendtgørelse nr. 200 af 25.marts 2004 fastsat regler om udgangstilladelse mv. til personer, der eranbragt i institution i henhold til strafferetlig afgørelse, herunder anbragtedomfældte udviklingshæmmede.Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmåletindhentet en udtalelse fra Indenrigs- og Socialministeriet, der bl.a. haroplyst følgende:Ad antal pladserDet er en kommunal opgave at sørge for, at der er det nød-vendige antal pladser til rådighed i botilbud til personer, hvisophold i botilbud følger af dommen. Kommunalbestyrelsernehar således et generelt forsyningsansvar for at etablere længe-revarende botilbud, jf. servicelovens § 108, og de kan entenetablere tilbuddene selv eller indgå aftale med en region elleren privat leverandør om, at de etablerer tilbuddene.Indenrigs- og Socialministeriet er ikke bekendt med, at derskulle være grundlag for at konkludere, at kommunalbesty-relserne ikke generelt lever op til deres forsyningsansvar forat etablere længerevarende botilbud efter servicelovens § 108til domfældte med en foranstaltningsdom.I Rigsadvokatens meddelelse nr. 5/2007 om blandt andet ret-ningslinjer for udformning af påstande i sager over for krimi-nelle udviklingshæmmede sondres der blandt andet mellemsikrede afdelinger og ikke-sikrede afdelinger.Om sikrede afdelinger kan det oplyses, at det fremgår af § 17,stk. 4, i bekendtgørelse om magtanvendelse, at kommunalbe-styrelsen for Lolland Kommune har pligt til at etablere tilbudi særlig sikret afdeling på Kofoedsminde og til i dette tilbudat modtage personer, som i henhold til dom eller retskendelseskal optages i et særligt sikret botilbud, jf. servicelovens §108, stk. 6, nr. 1-3.Det betyder, at der altid skal etableres et tilbud enten på Ko-foedsminde eller i tilknytning til Kofoedsminde.Kofoedsminde drives af Region Sjælland og indgår i den år-lige rammeaftale for regionsrådets etablering, tilpasning ogudvikling af bl.a. botilbud efter servicelovens § 108. HvisKofoedsminde ikke kan dække behovet for sikrede pladser,må Lolland Kommune rette henvendelse til Region Sjælland3
herom. Region Sjælland må herefter foretage en konkret vur-dering af, om der på baggrund af øget efterspørgsel efter sik-rede pladser er behov for udvide antallet af pladser på Ko-foedsminde – permanent eller midlertidigt.Ad justering af servicelovenPersoner, hvis ophold i længerevarende botilbud efter ser-vicelovens § 108 skyldes dom, kendelse, vilkår for tiltalefra-fald eller prøveløsladelse, modtager typisk en vifte af indsat-ser efter serviceloven. Udover boligen kan det være praktiskhjælp, socialpædagogisk bistand, ledsagelse, aktivitets- ogsamværstilbud samt beskyttet beskæftigelse.Kommunalbestyrelsen i borgerens opholdskommune har ifølge servicelovens § 148 pligt til at føre et personrettet tilsynmed de tilbud, som kommunalbestyrelsen i opholdskommu-nen i forhold til den enkelte person har truffet afgørelse om.Dette gælder også for personer, hvis ophold i længerevarendebotilbud efter servicelovens § 108 skyldes dom, kendelse,vilkår for tiltalefrafald eller prøveløsladelse. Kommunal-bestyrelsen skal i den forbindelse være opmærksom på, omder er behov for justering af hjælpen efter serviceloven i for-hold til den enkelte borger. Det kunne f.eks. være i forhold tilaktivitets- og samværstilbud eller beskyttet beskæftigelse.Kommunalbestyrelsen fører endvidere ifølge retssikkerheds-lovens § 16 a tilsyn med personer med betydelig og varigtnedsat psykisk funktionsevne, som i henhold til dom ellerkendelse eller som vilkår for tiltalefrafald eller prøveløsladel-se skal undergives tilsyn af de sociale myndigheder.Serviceloven regulerer, hvilke sociale indsatser personer medforanstaltningsdom har krav på. Hjælp efter servicelovenbygger på principper om borgerens selvbestemmelse og fri-villige medvirken.Der er regler om magtanvendelse på voksenområdet i ser-vicelovens kapitel 24. Disse regler kan kun anvendes i de po-sitivt afgrænsede tilfælde, der er nævnt i serviceloven. Det eren gennemgående betingelse i de tilfælde, hvor der må brugesmagtanvendelse efter disse regler, at der er risiko for, at enperson udsætter sig selv eller andre for at lide personskade.”Det kan endelig oplyses, at Justitsministeriet og Indenrigs- og Socialmi-nisteriet snarest vil drøfte spørgsmålet om behandlingen af kriminelleudviklingshæmmede, der er dømt til anbringelse, herunder spørgsmåletom forholdet mellem straffelovens og servicelovens bestemmelser pådette område.
4