Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
668331_0001.png
668331_0002.png
668331_0003.png
668331_0004.png
668331_0005.png
668331_0006.png
668331_0007.png
668331_0008.png
668331_0009.png
668331_0010.png
668331_0011.png
668331_0012.png
Justitsministeriet
Dato:Dok.:Sagnr.:
31. marts 2009CKV410972009-3061/1-0056
Udkast til tale til brug for mødet den 2. april 2009 iFolketingets Retsudvalg og mødet den 3. april 2009 iFolketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (retli-ge og indre anliggender) den 6. april 2009Mandag i næste uge afholder Rådet møde i Luxembourgom retlige og indre anliggender. Rådsmødet var planlagttil at vare to dage, men er nu skåret ned til en enkelt dag.Udvalget har modtaget et samlenotat om de væsentligstesager på rådsmødet.Udvalget har endvidere med kort varsel modtaget et sup-plerende samlenotat vedrørende to yderligere sager, og jegvil gerne starte med at beklage den sene fremsendelse.Når jeg har fundet det rigtigst at medtage de to nye sager,er det fordi, vi netop har erfaret, at sagerne snart kan væreklar til vedtagelse i Rådet, da formandskabet er ved at fåen førstebehandlingsaftale på plads med Parlamentet.
Indledningsvis kan jeg i øvrigt oplyse, at alle sager fore-lægges til orientering.Jeg vil i det følgende koncentrere mig om de væsentligsteaf sagerne, men udvalget er naturligvis velkommen til og-så at spørge til de sager, som jeg ikke selv nævner.[SIS II]Først vil jeg gerne nævnepunkt 1om SIS II-projektet.Punktet er sat på dagsordenen for mødet i det blandedeudvalg med Norge, Island, Schweiz og Liechtenstein, derfinder sted i tilknytning til rådsmødet.Det er jo en sag, som Rådet følger ganske nøje, og somogså er blevet nævnt her i udvalget flere gange.Senest har Rådet tilsluttet sig, at Kommissionen skal gen-nemføre en tilbundsgående analyse af problemerne og afmulige løsninger. Analysen skal være klar senest til maj,så Rådet herefter senest på mødet i juni måned kan træffebeslutning om den videre proces.2
Som anført i samlenotatet vil formandskabet på rådsmødetorientere om status for arbejdet med SIS II.Som jeg har nævnt tidligere, støtter vi fra dansk side, atfokus på problemerne fastholdes og søges løst hurtigst mu-ligt. Og der skal ikke være tvivl om, at vi fortsat ser SIS IIsom det endelige mål.[Schweiz deltagelse i Schengen-samarbejdet]Jeg vil også kort nævne dagsordenenspunkt 3om Schen-gen-evaluering af Schweiz – og blot for at informere om,at Schweiz nu som planlagt deltager fuldt ud i Schengen-samarbejdet, idet den sidste del af grænsekontrollen –nemlig i lufthavnene – blev ophævet pr. 29. marts.[Europols direktør]Dagsordenenspunkt 4angår udnævnelse af ny direktørfor Europol. Jeg omtalte også sagen forud for det senesterådsmøde vedrørende retlige og indre anliggender.
3
På det seneste rådsmøde orienterede formandskabet omstatus for udnævnelsesprocessen, og medlemsstaterne hav-de en udveksling af synspunkter. Formandskabet har satsagen på igen med henblik på, at Rådet nu træffer formelbeslutning om udnævnelse af den nye direktør.Fra dansk side støtter vi, at Rådet hurtigst muligt træfferen afgørelse, så Europol ikke kommer til at stå uden direk-tør fra midt i april.[Arv og testamente]Dagsordenenspunkt 6angår et forslag fra Kommissionenpå arverets- og testamentsområdet.Jeg vil starte med at sige, at forslaget stadig ikke er frem-sat, så vi kender derfor ikke det nærmere indhold. Og viforstår i øvrigt, at det er meget usikkert, om forslaget nårat komme, og om punktet derfor bliver på dagsordenen.
4
Jeg vil derfor nøjes med at sige, at forslaget vil være om-fattet af det danske forbehold på retsområdet. Danmarkdeltager derfor ikke i en eventuel vedtagelse af forslaget.Fra dansk side vil vi imidlertid som altid tage aktiv del idrøftelserne og søge at sætte vores præg på forslaget.[Jurisdiktionskonflikter]Den næste sag, som jeg vil nævne, er dagsordenenspunkt 7om rammeafgørelsen om jurisdiktionskonflikter.Jeg nævnte også forslaget forud for det seneste RIA-rådsmøde, hvor Rådet drøftede hovedlinjerne i forslaget.Denne gang er der lagt op til samlet politisk enighed omforslaget, idet der alene udestår enkelte spørgsmål.Det drejer sig navnlig om, hvilken rolle Eurojust skal spil-le ved løsning af jurisdiktionskonflikter.
5
Nogle medlemsstater har ønsket, at der skulle være pligtfor medlemsstaterne til at inddrage Eurojust, mens andremedlemsstater, herunder Danmark, har været imod en så-dan pligtmæssig forelæggelse – også selv om Eurojust kunskal kunne afgive en ikke-bindende udtalelse.Fra dansk side har man bl.a. peget på, at Eurojust genereltbør forblive et tilbud til medlemsstaterne, når de finder dethensigtsmæssigt at søge bistand som led i deres indbyrdessamarbejde på det strafferetlige område.Vi har endvidere peget på, at det kun er få måneder siden,at man justerede Eurojusts beføjelser på grundlag af et vel-afbalanceret kompromis blandt medlemsstaterne.Der er derfor efter vores opfattelse ikke allerede nu tidenat ændre ved Eurojusts beføjelser, herunder ved at foreslåen pligt for medlemsstaterne til at inddrage Eurojust.
6
Fra dansk side har vi søgt at finde en løsning, som alle kansamles om. Kompromiset går ud på, at det i selve ramme-afgørelsen slås fast, at medlemsstaterne – også ved juris-diktionskonflikter – naturligvis kan inddrage Eurojust,hvis landene finder en sådan inddragelse hensigtsmæssig.Samtidig foreslås det, at man i en præambelbetragtningfremhæver, at Eurojust udgør et velegnet forum for løs-ning af jurisdiktionskonflikter, og at medlemsstaterne der-for opfordres til at gøre brug af Eurojust, hvis de ikke kanfinde en løsning bilateralt.Endvidere fremhæves det i den foreslåede præambelbe-tragtning, at Eurojust kan inddrages, hvis blot én af de in-volverede medlemsstater ønsker dette.Det er indtrykket, at kompromiset kan samle bred opbak-ning, men vi er naturligvis parate til at se på andre kom-promisløsninger, så der kan opnås samlet politisk enighedom forslaget til rammeafgørelse.
7
[Misbrug af børn + menneskehandel]De næste to punkter på dagsordenen –punkt 8 og 9– an-går to nye forslag på det strafferetlige område.Det drejer sig dels om et forslag til en rammeafgørelse ombekæmpelse af seksuelt misbrug af børn, dels om et for-slag til en rammeafgørelse om bekæmpelse af menneske-handel.Forslagene er beskrevet nærmere i samlenotatet på hen-holdsvis side 38 og side 42, og som det fremgår, tager deto forslag sigte på at bringe EU-reglerne i overensstem-melse med nye internationale tiltag på området.Der er i øvrigt alene tale om en præsentation fra Kommis-sionens side, og jeg vil derfor afholde mig fra i dag at gånærmere ind i forslagene.Jeg vil blot nævne, at vi fra dansk side generelt ser positivtpå de to forslag.
8
[Europol – samarbejdsaftaler med Israel og Rusland]Herudover vil jeg gerne nævne dagsordenenspunkt 12 og13,der angår spørgsmålet om at give Europol mandat til atindlede forhandlinger med henholdsvis Israel og Ruslandom samarbejdsaftaler vedrørende udveksling af personop-lysninger.Generelt vil jeg gerne sige, at et tæt samarbejde mellemEuropol og tredjelande efter min opfattelse er et megetvigtigt led i den fælles indsats mod den organiserede kri-minalitet, da de kriminelle jo ikke lader sig begrænse aflandegrænser.Derfor er vi fra dansk side som udgangspunkt åbne overfor, at Europol ser på muligheden for at indgå samarbejds-aftaler med tredjelande.Og det gælder også i forhold til Israel og Rusland.
9
Som nærmere beskrevet i samlenotatet er der i forhold tilbegge lande en række forhold vedrørende databeskyttelse,som bør afklares, hvis der til sin tid skal indgås en samar-bejdsaftale med Europol.Fra dansk side er det imidlertid vurderingen, at disse for-hold bedst søges afklaret under formelle forhandlingermellem Europol og henholdsvis Israel og Rusland.Vi er derfor parate til at følge indstillingen fra EuropolsStyrelsesråd om at give Europol mandat til at indlede for-handlinger med de to lande.Jeg vil i den forbindelse gerne understrege, at eventuelleaftaler med Israel og Rusland naturligvis kun kan komme istand, hvis Rådet til sin tid kan godkende dette. I så faldvil jeg vende tilbage over for udvalget.[Procedurer vedrørende indgåelse af bilaterale aftaler]Jeg vil herudover gerne nævne de to nye sager, som er om-talt i det supplerende samlenotat sompunkt 20 og 21.10
Der er tale om to forslag, som begge går ud på at fastsætteen procedure, hvorved Fællesskabet kan bemyndige med-lemsstater til at indgå bilaterale aftaler med tredjelande omhenholdsvis retternes kompetence i ægteskabssager mv.,og sager om lovvalg i og uden for kontrakt.Det er nu forventningen, at formandskabet på rådsmødetkort vil orientere om forslagene og den videre proces. Vihar i den forbindelse forstået, at der er gode udsigter til, atder inden for kort tid kan indgås en førstebehandlingsaftalemed Europa-Parlamentet om forslagene.Som anført i det supplerende samlenotat er forslagene om-fattet af det danske retsforbehold, og Danmark deltagerderfor ikke i en eventuel vedtagelse af forslagene.Fra dansk side vil vi imidlertid tage aktiv del i drøftelserneog søge at sætte vores præg på forslagene.
11
[Skibsforurening]Til sidst vil jeg gerne kort vende tilbage til sagen omskibsforurening, som jeg forelagde til forhandlingsoplægforud for RIA-rådsmødet i februar måned.Der ser nu ud til, at sagen bliver forelagt for Coreper i næ-ste uge med henblik på indgåelse af en førstebehandlings-aftale med Parlamentet.Udkastet til førstebehandlingsaftale følger de linjer, somjeg skitserede forud for det seneste rådsmøde, og vi vil så-ledes fra dansk side – i overensstemmelse med forhand-lingsoplægget – kunne støtte aftalen og en senere vedta-gelse i Rådet.Tak.
12