Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. april 2009Lovafdelingen2009-792-0875LOJ41657
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 657 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. april 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 657 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Er det korrekt forstået, at det kun er den snævre nære per-sonkreds, der tillades adgang til de indsatte?”Svar:
Reglerne om besøg til indsatte fremgår af straffuldbyrdelseslovens §§ 51-54 og af bekendtgørelse nr. 737 af 25. juni 2007 om adgangen til besøgm.v. til indsatte, der udstår fængselsstraf eller forvaring i kriminalforsor-gens institutioner (besøgsbekendtgørelsen), samt den til bekendtgørelsentilhørende vejledning.Det fremgår blandt andet af straffuldbyrdelseslovens § 51, stk. 1, at ind-satte har ret til mindst ét ugentligt besøg af mindst én times varighed også vidt muligt af to timers varighed.Efter straffuldbyrdelseslovens § 53, stk. 1, kan justitsministeren fastsætteregler om begrænsninger i denne ret ud fra ordens- eller sikkerhedsmæs-sige hensyn, herunder om adgang for institutionens leder eller den, derbemyndiges dertil, til at træffe bestemmelse om forbud mod besøg af be-stemte personer og om gennemførelsen af besøg under overværelse afpersonale i institutionen.I besøgsbekendtgørelsen er de indsattes ret til besøg nærmere beskrevet i§§ 1 og 2. Efter § 1 har indsatte, der udstår fængselsstraf eller er idømtforvaring, ret til besøg efter straffuldbyrdelseslovens § 51 og § 54. Efter§ 2 kan institutionens leder, under hensyn til forholdene i den enkelte in-stitution og i det omfang ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn talerherfor, fastsætte begrænsninger med hensyn til antallet af personer, dersamtidig kan være godkendte besøgende til en indsat, og samtidig kanaflægge besøg hos den indsatte.Som det fremgår, indeholder de nævnte besøgsregler ikke en begræns-ning af den personkreds, som indsatte kan få besøg af, f.eks. således, atindsatte kun kan få besøg af nærstående personer eller lignende. Ud-gangspunktet er, at de indsatte selv vælger, hvem de vil have besøg af, ogat besøg foregår uden overværelse af personale.Efter straffuldbyrdelseslovens § 53 kan disse udgangspunkter dog, lige-som selve retten til besøg, begrænses af ordens- og sikkerhedsmæssigegrunde. Dette kommer bl.a. til udtryk i besøgsbekendtgørelsens § 5,2
hvorefter besøg i almindelighed er uoverværet. Hvis det i det enkelte til-fælde ud fra ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn findes påkrævet,kan det bestemmes, at besøg skal gennemføres under overværelse af per-sonale i institutionen.Af vejledningen til besøgsbekendtgørelsen fremgår bl.a. af pkt. 10, at detf.eks. vil være relevant at overveje tilladelse til overværet besøg, hvis til-ladelse til uoverværet besøg på den ene side er betænkelig ud fra ordens-eller sikkerhedsmæssige grunde, mens det på den anden side taler for atgive besøgstilladelse, at den besøgende f.eks. har en særlig relation tilden indsatte. Er der tale om besøg af nærstående personer som ægtefæl-le/samlever, børn, børnebørn, forældre, søskende, bedsteforældre, olde-forældre eller andre personer, til hvem den indsatte har en tilknytning,der kan sidestilles med familiebånd, bør tilladelse til overværet besøg idisse tilfælde således overvejes.Det skal endelig bemærkes, at varetægtsarrestanter i samme omfang somafsonere har ret til besøg af andre end nærstående personer. Efter retsple-jelovens regler kan politiet dog af hensyn til varetægtsfængslingens øje-med modsætte sig, at den varetægtsfængslede modtager besøg, eller for-lange, at besøg finder sted under kontrol.
3