Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
29. april 2009Strafferetskontoret2009-792-0862CSO41199
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 626 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. marts 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 626 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Vil ministeren oplyse, hvor mange straffesager der er rejstmod danske og udenlandske vognmænd og chauffører forbrud på udlændingeloven siden 1. januar 2004?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:”Jeg kan mere generelt oplyse, at det ifølge udlændingelovens § 59,stk. 2, er strafbart for en udlænding at arbejde her i landet uden for-nøden tilladelse. Det er endvidere efter udlændingelovens § 59, stk.4, strafbart at beskæftige en udlænding uden fornøden arbejdstilla-delse eller i strid med de for en arbejdstilladelse fastsatte betingel-ser.EU-borgere skal som udgangspunkt ikke have arbejdstilladelse forat tage beskæftigelse her i landet. For statsborgere fra de 10 nyemedlemslande i Østeuropa gælder der dog en særlig overgangsord-ning for arbejdskraftens fri bevægelighed. Denne overgangsordningindebærer, at statsborgere fra de nævnte lande ikke kan tage lønnetbeskæftigelse som arbejdstagere i Danmark, før de har fået en ar-bejdstilladelse fra Udlændingeservice, hvis de pågældende er ble-vet tilbudt ikke-overenskomstdækket beskæftigelse. Er der derimodtale om tilbud om beskæftigelse inden for overenskomstdækketområde, er det ikke nødvendigt at indhente en arbejdstilladelse.Overgangsordningen ophører med virkning fra 1. maj 2009.Overgangsordningen gælder kun for arbejdstagere og ikke for per-soner, som ønsker at etablere sig som selvstændige erhvervsdriven-de i Danmark, eller som ønsker at levere en tjenesteydelse her ilandet. Det følger endvidere af EU-retten, at en virksomhed, der eretableret i et EU-land, kan medbringe eller udstationere sine egneansatte, når virksomheden skal levere en tjenesteydelse i et andetEU-land. Sådanne udstationerede arbejdstagere fra de 10 nye østeu-ropæiske medlemslande er således ikke omfattet af overgangsord-ningens krav om arbejdstilladelse, hvis en række nærmere angivnebetingelser er opfyldt, herunder at arbejdstagerne kan betragtes somfast beskæftiget i den udstationerende virksomhed.For så vidt angår spørgsmålet om, hvor mange straffesager der errejst mod danske og udenlandske vognmænd og chauffører for brudpå udlændingeloven, kan jeg oplyse, at rigsadvokaturen ikke er ibesiddelse af statistiske oplysninger til belysning heraf. Rigspolitiethar telefonisk oplyst, at man kvartalvis opgør antallet af anmeldel-ser, sigtelser og afgørelser vedrørende overtrædelse af udlændinge-lovens § 59, stk. 2 og 4. De statistiske oplysninger vedrørende2
ulovligt arbejde er opdelt i sager mod henholdsvis arbejdstagere ogarbejdsgivere, men det er ikke muligt på baggrund af disse oplys-ninger at opgøre antallet af sager mod bestemte grupper af arbejds-givere eller arbejdstagere, herunder vognmænd og chauffører.”Justitsministeriet kan henholde sig til det, der er anført af Rigsadvokaten.
3