Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
675386_0001.png
675386_0002.png
675386_0003.png
675386_0004.png
675386_0005.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
29. april 2009Civil- og Politiafde-lingen2009-150-1089JEE41821
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 577 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. marts 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Brian Mikkelsen/Barbara Bertelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 577 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Hvordan sikrer politiet sig generelt, at de betjente, der sen-des ud for at anholde, tvangsindlægge o.lign. psykisk sygemennesker har den fornødne erfaring og uddannelse i athåndtere psykisk syge mennesker?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetfølgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”1. Rigspolitiet kan på grundlag af udtalelser fra politikredse-ne oplyse, at politiet i det daglige arbejde ofte har kontaktmed psykisk syge personer. Det sker ved løsningen af dagligtforekommende politiopgaver, og det sker i de tilfælde, hvorpolitiet bistår ved tvangsindlæggelser af psykisk syge perso-ner.Politiet har derfor både ved de forskellige former for teoreti-ske uddannelser og i den praktiske tjeneste betydelig fokus påden mest hensigtsmæssige måde at behandle psykisk sygepersoner på.I politiets grunduddannelse behandles emnet navnlig i fagenepolititeori, psykologi, politimedicin og politijura. Formåletmed uddannelsen er at sætte polititjenestemænd i stand til atsondre mellem forskellige psykiske sygdomme, som de kanmøde i det daglige politiarbejde, og disses fremtrædelsesfor-mer samt styrke evnen til at tilpasse politiadfærden til denenkelte person og episode.Emner, der behandles, er bl.a. tiltag forud for kontakten medden sindslidende, politiadfærd i den direkte kontakt med densindslidende, psykiatriske tilstande og diagnoser, som er om-fattet af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien, samarbej-det mellem politi, den psykiatriske udrykningstjeneste ogskadestue og kompetenceforholdene mellem disse.Det bemærkes, at der i uddannelsen fremover endvidere vilindgå den udbygning af samarbejdet mellem politi, socialemyndigheder og behandlingspsykiatrien (PSP), der følger afden nylige ændring af retsplejeloven, lov nr. 114 af 16. febru-ar 2009, der trådte i kraft den 1. april 2009.Undervisningen varetages af fagkompetente undervisere,herunder læger og politifolk med lang praktisk erfaring medhåndtering af psykisk syge mennesker.2
I fagene beredskabstjeneste og magtanvendelse og nødværge-teknikker, samt i den praktiske uddannelse der finder sted iBeredskabsafdelingen i Københavns Politi i fortsættelse afuddannelsen på Politiskolen, undervises i den praktiske frem-gangsmåde i håndtering af psykisk syge personer bl.a. medhenblik på, at polititjenestemænd på forsvarlig vis kan mini-mere evt. magtanvendelse i kontakten med den psykiske sygeperson.Beredskabsafdelingen i Københavns Politi er særligt uddan-nede til at anvende taktikker, der på en så skånsom måde sommuligt passiverer voldelige psykisk syge personer. Bered-skabssektionen anvendes altid af politikredsen, når det påforhånd er oplyst, at en udrykning drejer sig om en psykisksyg person, der er voldelig overfor politiet eller andre.Beredskabsafdelingen anvendes ikke som udgangspunkt iforbindelse med gennemførelse af tvangsindlæggelser, idetder skal anvendes mindst mulig tvang, og idet pågældende såvidt muligt ikke skal underkastes fysisk magtanvendelse.

2.

For så vidt angår assistance fra sundhedspersonale/psykiatrifagligt personale i forbindelse med tvangsindlæggel-ser henledes opmærksomheden på bekendtgørelse nr. 1498 af14. december 2006 om fremgangsmåden ved gennemførelseaf tvangsindlæggelser §§ 9 og 10, hvoraf det fremgår, at så-fremt der sker indlæggelse i medfør af lovens § 5, nr. 2 (far-lighedsindikation), skal den indlæggende læge så vidt muligtvære til stede, indtil politiet forlader stedet med den, der skaltvangsindlægges.Skal der foretages en indlæggelse i medfør af lovens § 5, nr.1 (behandlingsindikation), skal den indlæggende læge under-rettes om tidspunktet for gennemførelsen af tvangsindlæggel-sen, og lægen skal så vidt muligt komme til stede ved gen-nemførelsen.For så vidt angår assistance fra sundhedspersonale/psykiatrifagligt personale i relation til episoder, der findersted uden forbindelse til en planlagt tvangsindlæggelse, vilpolitiet, såfremt man er bekendt med, at en opgave involvereren psykisk syg person, efter en konkret vurdering tilkaldesundhedspersonale/psykiatrifagligt personale.Nogle situationer tilsiger imidlertid som ovenfor nævnt enumiddelbar reaktion fra politiets side, ligesom politiet ikke ialle tilfælde forinden er bekendt med, at opgaven involvereren psykisk syg person, hvorfor sundhedspersona-le/psykiatrifagligt personale ikke nødvendigvis vil blive til-kaldt i forbindelse med den indledende kontakt med den psy-kiske syge person.3
Københavns Politi har oplyst, at der er etableret en aftale medRegion Hovedstaden om akut psykiatrisk bistand til psykisksyge personer. Københavns Politi har således mulighed for idagtimerne at rette henvendelse til Psykiatrisk afdeling på Bi-spebjerg Hospital, hvis det ikke umiddelbart ellers er muligtat etablere den fornødne lægelige bistand til en psykisk sygperson.Tilsvarende kan politiet i København uden for dagtimernerette henvendelse til Den Psykiatriske Udrykningstjeneste.Såfremt politiet forinden udrykning skønner, at en sådan bi-stand vil blive nødvendig, kan politiet tilkalde psykiatrifagligassistance. Dette vil eksempelvis kunne være tilfældet, hvisdet drejer sig om en person, som i forvejen er kendt af politietsom mulig farlig psykiatrisk patient.

3.

Flere politikredse har endvidere oplyst, at polititjeneste-mændene – udover politiets grunduddannelse – også i kred-sene modtager videreuddannelse i relation til tvangsindlæg-gelser og andre henvendelser til psykisk syge personer. Hertilkommer, at håndtering af psykisk syge personer indgår somen betydelig del af det daglige politiarbejde, hvorfor politietgenerelt i vidt omfang besidder omfattende erfaring på områ-det.Politikredsene oplyser endvidere, at det i forbindelse med di-sponering af mandskab tilstræbes, at de polititjenestemænd,der sendes til opgaver, som involverer psykisk syge personer,besidder den fornødne uddannelse og erfaring i håndtering afsådanne personer.Navnlig i tilfælde, hvor situationen kræver en umiddelbar re-aktion fra politiet, eller hvor politiet ikke er bekendt med, atopgaven involverer en psykisk syg person, vil det imidlertidvære den nærmeste patrulje, der sendes til at løse opgaven.Nordjyllands Politi har oplyst, at politikredsen har etablereten særlig anholdelsesgruppe, der bl.a. er uddannet til at kunnegennemføre pågribelse af psykisk syge personer, som er be-væbnet, og/eller som har forskanset sig.Flere politikredse har endvidere oplyst, at politiet søger at til-passe eventuel magtanvendelse, således at der eksempelvisefter omstændighederne kan anvendes skum som alternativ tilmere indgribende magtmidler med henblik på at pacificerepsykisk syge personer, der vurderes at udgøre en akut fare forsig selv eller for andre.Rigspolitiet finder på baggrund af ovenstående, at løsningenaf politiopgaver, der involverer psykisk syge personer, gene-4
relt foregår på en måde, hvorefter der afhængig af situatio-nens karakter tages de fornødne hensyn til den eller de invol-verede parter.”
5