Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
671843_0001.png
671843_0002.png
671843_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
22. april 2009Politikontoret2009-150-1083ANS43273
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 557 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. marts 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Brian Mikkelsen/Barbara Bertelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 557 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes under henvisning til programmet DR Kon-tant den 24. februar 2009 redegøre for, hvilke tiltag der frem-adrettet vil blive iværksat, for at forbrugere ikke længere skalopleve misinformation fra politiet i forbindelse med klagesa-ger.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelsefra Rigsadvokaten, hvortil der henvises:”Jeg kan oplyse, at politiet og anklagemyndigheden som for-valtningsmyndigheder skal varetage deres opgaver således, atborgerne får en korrekt og en så hurtig stillingtagen som mu-ligt til klager og andre henvendelser. Politiet og anklage-myndigheden skal herunder i relevant omfang give borgerenvejledning om gældende lovgivning og om procedurer. Deansatte, der har kontakt med f.eks. en klager eller anmelder,skal optræde høfligt og hensynsfuldt og skal i et vist omfangholde de pågældende orienteret om sagens gang.Jeg kan i den forbindelse henvise til forvaltningslovens § 7om forvaltningsmyndigheders pligt til i fornødent omfang atyde vejledning og bistand til borgerne og til de almene prin-cipper om god forvaltningsskik.I Rigsadvokatens Meddelelse nr. 8/2007 af 28. september2007 om vejledning, orientering og underretning af forurette-de i straffesager, udpegning af kontaktperson for forurettedeog vidner mv. redegøres der i øvrigt nærmere for de gælden-de regler om vejledning og orientering af forurettede.Det bemærkes endvidere, at Rigsadvokaten efter bemyndi-gelse fra justitsministeren har udsendt en bekendtgørelse ompolitiets og anklagemyndighedens pligt til at vejlede og ori-entere forurettede i straffesager (bekendtgørelse nr. 1108 af21. september 2007).Disse regelsæt gælder også for forbrugere, der mener sig ud-sat for en lovovertrædelse i forbindelse med deres kontakt tilerhvervsdrivende.Jeg finder herefter ikke, at der er grundlag for at iværksættenye generelle tiltag på dette område. Spørgsmål om korrektbehandling af borgerhenvendelser og om kvalitet i sagsbe-handlingen er allerede genstand for en betydelig opmærk-somhed i statsadvokaturerne og politikredsene, og tilfælde,2
hvor der måtte være givet urigtig information mv., vil natur-ligvis kunne påtales efter de gældende regler.”
3