Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 549 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. marts 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Pind (V).

 

 

 

Brian Mikkelsen

/

 Nina Holst-Christensen

 


Spørgsmål nr. 549 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Vil justitsministeren oplyse, om en sådan lov vil være i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention - og i givet fald hvilken del (artikel) af konventionen - eller andre af Danmarks internationale forpligtelser?”

 

Svar:

 

Efter Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8, stk. 1, har enhver ret til respekt for bl.a. sit privat- og familieliv. Det følger af artikel 8, stk. 2, at ingen offentlig myndighed må gøre indgreb i udøvelsen af denne ret, medmindre det sker i overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et demokratisk samfund af hensyn til bl.a. den offentlige tryghed eller for at forebygge uro eller forbrydelse. Hvis en udvisning af en udlænding indebærer et indgreb i dennes privatliv eller familieliv, skal staten påvise, at betingelserne for indgrebet efter artikel 8, stk. 2, er opfyldt.

 

Det fremgår af praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, at der ved vurderingen af, om den enkelte udvisning er ”nødvendig i et demokratisk samfund”, dvs. opfylder proportionalitetskravet, altid skal tages udgangspunkt i omstændighederne i den konkrete sag. Der vil bl.a. blive lagt vægt på: (1) karakteren og alvoren af en eventuel lovovertrædelse, (2) varigheden af udlændingens ophold i konventionsstaten, (3) den tid, der er gået fra lovovertrædelsen, herunder den pågældendes adfærd i denne periode, (4) de involverede personers nationalitet, (5) den pågældendes familiemæssige situation, herunder varighed af ægteskab og andre momenter, der udtrykker, om parret har et effektivt familieliv, (6) hvorvidt ægtefællen var bekendt med forbrydelsen ved etableringen af familielivet, (7) hvorvidt der er børn og i bekræftende fald børnenes alder, (8) alvorligheden af de vanskeligheder, som familien risikerer at blive mødt med i hjemstaten, og (9) styrken af de sociale, kulturelle og familiemæssige bånd til henholdsvis konventionsstaten og hjemstaten.

Spørgsmålet om, hvorvidt det er i overensstemmelse med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 at udvise en udlænding på grund af den pågældendes kriminelle adfærd, beror således altid på en konkret vurdering af den enkelte sags omstændigheder.

Et lovbestemt krav om, at en bestemt gruppe udlændinge – f.eks. udlændinge, der er opført på en særlig liste hos Rigspolitiet – automatisk skal udvises, uden at der i den forbindelse tages hensyn til deres tilknytning til Danmark, herunder den enkeltes familiemæssige situation mv., vil ikke opfylde Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8.

Det kan tilføjes, at FN’s konvention om borgerlige og politiske rettigheder i artikel 17 også indeholder en bestemmelse om beskyttelse af den enkeltes privat- og familieliv. Det følger af forarbejderne til konventionen, at den nævnte bestemmelse indebærer en tilsvarende beskyttelse af privat- og familielivet som anført ovenfor vedrørende Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8.