Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 461 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. februar 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).

 

 

 

Brian Mikkelsen

/

 Lars Hjortnæs

 


Spørgsmål nr. 461 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Vil ministeren forklare baggrunden for, at der stadig ikke er sket varetægtsfængsling af ti unge kriminelle, jf. TV2 Østjylland fredag den 6. februar 2009 kl. 19.30, og er ministeren enig i, at der kan ske varetægtsfængsling for at foregribe, at en arrestant begår ny kriminalitet, og er det ministerens opfattelse, at sådan varetægtsfængsling skal bruges i tilfælde, hvor der er tale om egentlig seriekriminalitet, og hvor man må formode, at en løsladelse af den kriminelle blot vil føre sådan ny kriminalitet med sig?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der oplyst følgende:

 

”Det fremgår af retsplejelovens § 762, stk. 1, nr. 2, at en sigtet kan varetægts­fængsles, når der er begrundet mistanke om, at han eller hun har begået en lovovertrædelse, som er undergivet offentlig påtale, såfremt lovovertrædelsen efter loven kan medføre fæng­sel i 1 år og 6 måneder eller derover, og der efter det om sigtedes forhold oplyste er bestemte grunde til at frygte, at han eller hun på fri fod vil begå ny lovovertrædelse af den nævnte beskaffenhed.

 

Afgørelsen om, hvorvidt der er bestemte grunde til at frygte, at den sigtede på fri fod vil begå ny lovovertrædelse, der efter lo­ven kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder, beror på en helt konkret vurdering af de samlede omstændigheder i den enkelte sag.

 

Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse af 24. februar 2009 fra Østjyllands Politi.

 

Det fremgår heraf, at Østjyllands Politi ikke er bekendt med identiteten på de ti perso­ner, som omtales i det nævnte indslag i TV2 Østjylland.

 

Østjyllands Politi har imidlertid henholdt sig til, at politikredsen i forbindelse med justitsministerens besvarelse den 6. februar 2009 af samrådsspørgsmål AC fra Folke­tingets Retsudvalg oplyste, at man vurderede, at der ikke var nogen sigtede eller dømte personer i Gellerup-området, som opfyldte varetægtsbetingelserne uden at være varetægtsfængslede, og at man hele tiden er opmærksom på, om der er grundlag for at begære personer, som er sigtede eller dømt for alvorlig kriminalitet, varetægtsfængs­let.

 

Det er fortsat Østjyllands Politis vurdering, at der ikke aktuelt findes sigtede eller dømte personer i Gellerup-området, som opfylder varetægtsbetingelserne uden at være varetægtsfængslede.

 

Østjyllands Politi oplyste endvidere følgende til brug for justitsministerens besvarelse af samrådsspørgsmål AC fra Folketingets Retsudvalg vedrørende politikredsens ind­sats i forhold til at fremme behandlingen af straffesager mest muligt hos de relevante myndigheder:

 

”I de tilfælde, hvor der er grundlag for varetægtsfængsling, sker der automatisk en fremskyndelse af straffesagen hos de relevante myndigheder, så sagen be­handles så hurtigt som muligt både ved politiet og ved domstolene.

 

For så vidt angår de straffesager, hvor grundlaget for varetægtsfængsling ikke er til stede, og som derfor ikke automatisk fremskyndes, har Østjyllands Politi oplyst, at man i efteråret 2008 har gennemført en kortlægning af antallet af og status på de verserende straffesager med henblik på at fremskynde den straffe­retlige behandling.

 

I forbindelse med kortlægningen af de verserende straffesager er der etableret et tæt samarbejde mellem lederen af lokalpolitiet i Århus Vest og en politiadvokat i anklagemyndigheden, således at det vurderes løbende, om der er sager, der bør fremskyndes. I de tilfælde, hvor det vurderes, at en sag bør fremskyndes, er der indgået en aftale mellem politiet og retspræsidenten for Retten i Århus om, at retspræsidenten kontaktes med henblik på at træffe aftale om hurtig berammelse ved retten.

 

Det er på den baggrund Østjyllands Politis opfattelse, at sagsbehandlingen, her­under sagsbehandlingstiden, i straffesager vedrørende kriminalitet begået af personer fra Gellerup-området generelt må anses for at være tilfredsstillende.

 

Om det generelle billede i Gellerup har Østjyllands Politi oplyst, at der i forbin­delse med politireformen i begyndelsen af 2008 blev etableret en ny lokal­politistation  i Gellerup – Lokalpolitiet Århus Vest. Lokalpolitistationen, der afløste den tidligere mindre nærpolitistation med relativt få medarbejdere, består af 17 medarbejdere og er en del af lokalpolitiet i Århus under Østjyllands Politi. Samtidig blev opgavevaretagelsen udvidet til at omfatte samtlige politiopgaver i lokalområdet omkring Gellerup-planen, Bispehaven og Holmstruphøj.

 

Med denne styrkelse af politiets tilstedeværelse i lokalområdet omkring Gelle­rup er det Østjyllands Politis opfattelse, at politiet har været i stand til at for­bedre kendskabet til og indsigten i de forskellige problemstillinger, som opstår i lokalområdet.

 

Østjyllands Politi har endvidere oplyst, at politiet – både når det gælder den kriminalitetsforebyggende og retshåndhævende indsats i Gellerup-området – har et godt og tæt samarbejde med de lokale aktører, herunder bl.a. boligforening, beboerforeninger og forskellige indvandrerorganisationer. Der er således bl.a. etableret et selvstændigt lokalråd for Århus Vest. Samarbejdet er båret af et fælles ønske om at skride konsekvent ind over for kriminalitet og andre former for uroskabende adfærd.

 

Politiet og de kommunale myndigheder følger således udviklingen i området tæt – både den generelle udvikling og udviklingen hos den enkelte unge, som er kendt i miljøet. På baggrund af de uroligheder, som fandt sted i Gellerup og flere andre steder i landet i begyndelsen af 2008, besluttede politiet i foråret 2008, at kendskabet til de uroskabende unge mennesker skulle styrkes yderli­gere, så det i højere grad blev muligt at fokusere på de egentlige uromagere, som kan virke som negative meningsdannerne og negative rollemodeller i om­rådet. Lokalpolitiet Århus Vest intensiverede derfor samarbejdet med socialfor­valtningen samt skolerne og klubberne i området for at monitere disse unge. Samarbejdet bidrog til et mere præcist billede af, hvem der gav anledning til problemerne, og har medvirket til at målrette den politimæssige indsats.”

 

Jeg kan henholde mig til det af Østjyllands Politi oplyste.”

 

Justitsministeriet kan henholde sig til det, der er anført af Rigsadvokaten.