Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
703252_0001.png
703252_0002.png
703252_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
26. juni 2009Strafferetskontoret2009-792-0863MOA40760
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 459 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. marts2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 459 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren oplyse præcist, hvordan den britiske lovgiv-ning om sexkriminelle, der indebærer, at politiet registrererog overvåger løsladte, der har krænket børn og følger tætmed i, hvor de bor, og hvilke jobs de varetager, og i grelle til-fælde sørger for, at de bliver flyttet, så de ikke bor i nærhedenaf en børnehave eller en skole, fungerer?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodetUdenrigsministeriet om at indhente oplysninger om retstilstanden i Stor-britannien. Udenrigsministeriet har oplyst følgende:”The Sexual Offences Act 2003 udgør den britiske hovedlov påområdet:http://www.opsi.gov.uk/acts/acts2003/ukpga_20030042_en_1Lovens anden del (Part 2), der bærer titlen ’Notification and Or-ders’, indeholder et katalog af hjemmelsgrundlag for diverse tiltagover for løsladte seksualforbrydere, herunder pædofildømte.Det skal bemærkes, at lovgivningen ikke instituerer et egentligt re-gister over tidligere pædofilidømte. Derimod indeholder lovgivnin-gen adgang til påbud om, at tidligere dømte regelmæssigt skal mel-de sig på den lokale politistation og bekræfte navn og adresse mv.,ligesom der er adgang til at forpligte tidligere dømte til straks atmelde flytning og til at anmelde påtænkte udenlandsrejser af mereend 3 dages varighed.Herudover indeholder lovens anden del en række hjemmelsgrund-lag for yderligere tiltag over for tidligere dømte, herunder i form afforbud mod at opholde sig på bestemte steder/kontakte børn, derpålægges den pågældende ved retskendelse om tilhold over for le-gepladser, skoler mv. Desuden kan nævnes muligheden for at ned-lægge forbud mod udenlandsrejser til definerede destinationer ek-sempelvis Thailand. Hertil kommer et system med tilsynsværgermv. i form af såkaldte MAPPA arrangementer (Multi-Agency Pub-lic Protection Arrangements).For det nærmere omfang af de enkelte initiativer, der kan træffesover for tidligere sexdømte, herunder pædofile, kan henvises til denudførlige vejledning ’Guidance on Part 2 of the Sexual OffencesAct 2003’:http://www.crimereduction.homeoffice.gov.uk/sexual/sexual027a.pdf
2
Det skal bemærkes, at den britiske regering i december 2008 frem-lagde et lovforslag til ’Policing and Crime Bill’, hvori der bl.a.lægges op til en udvidet adgang til at hindre tidligere sexdømte atrejse til udlandet. Lovforslaget er p.t. under behandling i det briti-ske parlament. Det er ikke muligt at anslå, hvornår lovforslaget kanforventes vedtaget.http://services.parliament.uk/bills/2008-09/policingandcrime.htmlDen britiske lovgivning på området indeholder ikke specifikhjemmel til at tvangsflytte pædofildømte fra fast ejendom eller le-jemål.I Home Office erindrer man om, at lovgivningen indeholder hjem-mel til at udstede såkaldte 'orders', herunder om tilhold for pædo-fildømte i forhold til at befinde sig i en nærmere angiven afstandfra skoler, børnehaver mv. I det teoretiske tilfælde (angiveligt ingeneksempler i praksis) at en pædofildømt med et sådant tilhold er-hverver sig bopæl inden for tilholdets anvendelsesområde, vil ved-kommende hermed bryde tilholdet og udløse de konsekvenser, til-holdet måtte opstille.”Justitsministeriet kan henholde sig til det, der er oplyst af Udenrigsmini-steriet.
3