Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
17. marts 2009Strafferetskontoret2009-792-0825RAJ40908
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 456 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. februar 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen (SF).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 456 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Er ministeren enig i, at det er uholdbart med de mange ungeunder 18 år, der sidder fængslet i rigtige fængsler, og at man,indtil de nye sikrede pladser er etableret, bør anvende de p.t.nedlagte afdelinger rundt omkring i landet til på kort sigt atskabe egnede afsoningsforhold for unge, f.eks. ved at anven-de Åbenrå Arrest til at skabe et særligt afsoningsmiljø medpædagogisk personale og mulighed for fællesskab?”Svar:
Jeg er enig i, at unge lovovertrædere under 18 år, der varetægtsfængsleseller skal afsone en ubetinget frihedsstraf, som udgangspunkt bør place-res uden for fængsler og arresthuse, f.eks. i en sikret døgninstitution forbørn og unge. Det følger bl.a. også af FN’s børnekonvention.Frihedsberøvelse af unge i alderen 15-17 år i forbindelse med en straffe-sag kan ske enten ved varetægtsfængsling, mens sagen behandles, ellersom led i afsoning af den idømte straf.1.
For så vidt angår spørgsmålet om anklagemyndighedens behandling afstraffesager mod unge lovovertrædere i alderen 15-17 år, herunder særliggrundlaget for varetægtsfængsling i sådanne sager, har Justitsministerietindhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:”Retsplejelovens almindelige regler i § 762 om varetægts-fængsling finder tilsvarende anvendelse over for unge lov-overtrædere i alderen 15-17 år, således at betingelserne forvaretægtsfængsling af unge under 18 år er de samme som forvaretægtsfængsling af voksne.Det følger dog også af retsplejelovens § 762, stk. 3, at vare-tægtsfængsling ikke kan anvendes, hvis frihedsberøvelsen vilstå i misforhold til den herved forvoldte forstyrrelse af sigte-des forhold, sagens betydning og den retsfølge, som kan ven-tes, hvis sigtede findes skyldig. Ved denne proportionalitets-afvejning kan det således indgå, at sigtede er under 18 år.Endvidere følger det af retsplejelovens § 765, stk. 1, at rettenmed samtykke fra sigtede kan træffe bestemmelse om vare-tægtsfængsling i surrogat, hvis betingelserne for anvendelseaf varetægtsfængsling er til stede, og hvis varetægtsfængslin-gens øjemed kan opnås ved mindre indgribende foranstalt-ninger. Retten kan i den forbindelse bl.a. bestemme, at sigte-de skal tage ophold i egnet hjem eller institution, jf. retspleje-lovens § 765, stk. 2, nr. 3.2
I alle tilfælde, hvor spørgsmålet om varetægtsfængsling elleropretholdelse af en anholdelse af en 15-17-årig er aktuelt,skal anklagemyndigheden i medfør af denne regel nedlæggepåstand om anbringelse på en sikret døgninstitution, hvis densigtede samtykker i en sådan anbringelse. En påstand om an-bringelse i varetægtssurrogat kan dog undlades, såfremt sig-telsen angår særlig grov eller farlig kriminalitet. Der henvisesherom til Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2007, afsnit 3.3.2.Når politiet vurderer, at en ung skal anbringes på en sikretdøgninstitution i varetægtssurrogat, skal politiet rette hen-vendelse til den sikrede institution, hvor den unge ønskes an-bragt. Er der ikke plads på den pågældende institution, over-tager institutionen herefter opgaven med at finde den bedstegnede alternative placering.Der er ikke altid pladser til rådighed som varetægtssurrogaterpå de sikrede døgninstitutioner, og anbringelsesmulighedernebør derfor drøftes med den sikrede institution, inden den un-ge fremstilles i grundlovsforhør, således at der hurtigst muligtkan findes en egnet plads.Det er imidlertid ikke en hindring for en afgørelse om vare-tægtsfængsling, at det grundet pladsmangel ikke er muligt atanbringe den unge i en egnet institution. Det bør således ikkeføre til løsladelse, at der ikke er plads med det samme, menpolitiet skal sikre, at den unge efter varetægtsfængslingenoverføres til institution, så snart der er en plads, jf. hervedogså Højesterets kendelse af 3. juli 2008 (gengivet i Uge-skrift for Retsvæsen 2008, s. 2412).Udgangspunktet er således, at unge under 18 år, der vare-tægtsfængsles, ikke anbringes i et fængsel, men på en særligsikret institution for unge. Kun hvor der er tale om særlig al-vorlig kriminalitet, eller hvor anbringelse i fængsel sker mid-lertidigt med henblik på overførsel til en sikret institution forunge, træffes der afgørelse om varetægtsfængsling af ungemed anbringelse i et fængsel.I den forbindelse bemærkes i øvrigt, at bl.a. spørgsmålet ombrugen af de sikrede pladser, herunder mulighederne for atnedbringe ventetiden i forbindelse med, at der findes et egnetafsoningssted til de unge, som har siddet varetægtsfængslet isurrogat, og som har fået endelig dom, har været drøftet iUdvalget om sikrede afdelinger, der er nedsat under Vel-færdsministeriet.Endvidere er der i retsplejeloven fastsat regler, som har tilformål at begrænse varigheden af varetægtsfængsling og iso-lationsfængsling af unge.3
Også i relation til de sanktioner, der anvendes over for ungeunder 18 år, er der i vidt omfang taget hensyn til de pågæl-dende unges alder, således at unge ikke i samme omfang somvoksne idømmes frihedsstraf. De unge kan således efter om-stændighederne meddeles tiltalefrafald eller idømmes betin-get frihedsstraf, eller der kan anvendes ungdomssanktionover for de unge. Nærmere retningslinjer om sanktionsvalgeti sager mod unge mellem 15 og 18 år er fastsat i Rigsadvo-katmeddelelse nr. 4/2007, afsnit 4, hvortil der henvises.”Der henvises i øvrigt til Rigsadvokatens Meddelelse nr. 4/2007 om be-handlingen af straffesager mod unge lovovertrædere, der vedlægges.For så vidt angår spørgsmålet om unges afsoning af idømt frihedsstrafhar Direktoratet for Kriminalforsorgen oplyst, at unge under 18 år, der eridømt en fængselsstraf, anbringes i familiepleje eller i egnet hjem ellerinstitution, medmindre afgørende hensyn til retshåndhævelsen taler imodanbringelse uden for fængsel og arresthus, jf. straffuldbyrdelseslovens §78, stk. 2.Når en person i alderen 15-17 år skal afsone en ubetinget fængselsstraf,sender Direktoratet for Kriminalforsorgen en høring til den lokale afde-ling af Kriminalforsorgen i Frihed. Kriminalforsorgsafdelingen anmodesom at vurdere, hvilken af følgende afsoningsformer der skønnes at væremest relevant for den unge:1) anbringelse på en institution mv. uden for Kriminalforsorgen eller i enaf Kriminalforsorgens pensioner,2) afsoning i fængsel eller arresthus, hvis afgørende hensyn til retshånd-hævelsen taler imod anbringelse uden for fængsel eller arresthus, eller3) afsoning på bopælen under intensiv overvågning og kontrol (elektro-nisk fodlænke) efter straffuldbyrdelseslovens § 78 a, hvis dommenslængde er på 3 måneder eller derunder.Kriminalforsorgsafdelingen etablerer hurtigst muligt kontakt til den un-ges bopælskommune med henblik på at finde et egnet afsoningssted tilden unge og herunder eventuelt afklare spørgsmålet om betalingstilsagnfra kommunen. Direktoratet for Kriminalforsorgen tager herefter på bag-grund af en indstilling fra afdelingen stilling til, hvor den unge skal an-bringes.Det kan i øvrigt oplyses, at det gennemsnitlige daglige belæg af unge, derafsoner en frihedsstraf i et fængsel eller arresthus, var ca. 8 i 2006, 6 i4
2007 og 7 i 2008. Det kan desuden oplyses, at det samlede gennemsnitli-ge daglige belæg af unge i Kriminalforsorgens institutioner (dvs. afsone-re og varetægtsfængslede mv.) var ca. 18 i 2006, ca. 15 i 2007 og ca. 20 i2008.2.
Som anført ovenfor er udgangspunktet, at unge lovovertrædere i alde-ren 15-17 år skal anbringes uden for Kriminalforsorgens institutioner,hvad enten der er tale om varetægtsanbringelse, mens straffesagen modden pågældende behandles, eller afsoning af en idømt frihedsstraf. Dervil oftest være tale om anbringelse i en sikret plads på en døgninstitutionfor børn og unge.En sådan anbringelse forudsætter som nævnt, at der findes en ledig sikretplads til den unge. For så vidt angår spørgsmålet om antallet af sikredepladser på døgninstitutioner for børn og unge har Justitsministeriet ind-hentet en udtalelse fra Velfærdsministeriet, der har oplyst følgende:”Det er kommunerne, der har forpligtigelsen til at sørge for,at der er det tilstrækkelige antal sikrede pladser. Kommunerog regioner skal hvert år i rammeaftalerne drøfte og aftale,hvorvidt der er behov for nye sikrede pladser og i givet faldhvor mange. I forbindelse med rammeaftalerne for 2009 blevkommuner og regioner enige om, at der skal etableres 15 nyesikrede pladser. Det blev samtidig aftalt, hvor og hvordanpladserne skal etableres, herunder at visse af pladserne i star-ten etableres som midlertidige pladser, for at fremskyndeetableringen mest muligt. Regeringen har afsat 16 mio. kr. tiletablering af nye sikrede pladser, og de 16 mio. skal fordelessom tilskud til etablering af de 15 pladser, som parterne haraftalt at etablere.Med henblik på fordelingen af midlerne har Velfærdsministe-riet bedt regioner og kommuner om at indsende budgetternefor etablering af de 15 pladser. Svarfristen for tilbagemeldin-gen var den 26. februar 2009 og herefter vil der blive tagetstilling til, hvordan tilskuddet til etableringen af pladsernebedst udmøntes. Da rammeaftalerne dækker 2009, er det Vel-færdsministeriets forventning, at etableringen af de 15 plad-ser vil blive iværksat i 2009.For at sikre en tilpasning mellem antallet af pladser og beho-vet for pladser fremover, er der nedsat et udvalg, der skal sepå styringsprincipper og brugen af sikrede afdelinger, samt etudvalg, der skal se på finansieringsregler for anbringelse afunge kriminelle i henholdsvis sikrede afdelinger og fængs-ler.”5
3.
For så vidt angår spørgsmålet om behandlingen i fængsler og arresthu-se af de unge lovovertrædere, der af en af de ovennævnte grunde ikkekan anbringes andre steder, har Direktoratet for Kriminalforsorgen op-lyst, at retningslinjerne for anbringelse af unge frihedsberøvede indtil ja-nuar 1999 var således, at 15-17 årige varetægtsarrestanter i Københavns-området blev placeret på en særlig afdeling i Blegdamsvejens Fængsel.Unge, der skulle afsone i åbent fængsel, blev anbragt på en særlig afde-ling adskilt fra voksne i Statsfængslet på Søbysøgaard, og unge, der skul-le afsone i lukket fængsel, blev som udgangspunkt anbragt i Statsfængs-let i Ringe, som fortrinsvis er beregnet til unge.Direktoratet har desuden oplyst, at erfaringerne med denne ordning viste,at placering på de særlige ungdomsafdelinger i Blegdamsvejens Fængselog Statsfængslet på Søbysøgaard var forbundet med store ulemper for deunge. Dette skyldtes bl.a., at der kun var et meget lille antal unge anbragti fængsler og arresthuse, og at der som følge heraf kun var ganske få un-ge anbragt på navnlig ungeafdelingen i Statsfængslet på Søbysøgaard. Deunge følte sig derfor ofte isolerede i forhold til de øvrige indsatte. Yder-ligere havde de unge ofte vanskeligt ved at fungere sammen, fordi de til-hørte indbyrdes uenige grupperinger, og de kunne derudover have dårligindflydelse på hinanden. Da anbringelse skulle ske på de særlige afdelin-ger, blev de unge ofte placeret med stor afstand til deres hjemegn ogkunne som følge heraf have vanskeligheder med at modtage besøg. Dettevar uhensigtsmæssigt, idet de unge har brug for så meget tilknytning tilfamilien som muligt.Det blev derfor i 1998 besluttet at nedlægge de særlige afdelinger for un-ge i Statsfængslet på Søbysøgaard og Blegdamsvejens Fængsel. Endvide-re blev kriterierne for anbringelse og behandling af de unge ændret.I bekendtgørelse nr. 390 af 17. maj 2001 om behandlingen af 15-17 åri-ge, der anbringes i kriminalforsorgens institutioner, er der fastsat regler,som skal sikre, at unge beskyttes mod uheldig påvirkning fra voksne. Ef-ter bekendtgørelsen gælder det generelt, at hvis en institution modtageren ung varetægtsarrestant eller domfældt, skal man snarest muligt søge atetablere et særligt behandlingsprogram for den pågældende for eksempeli form af undervisnings- eller aktiveringstilbud.Ved placeringen af unge varetægtsarrestanter skal der efter bekendtgørel-sen tages hensyn til institutionens aktuelle belægssammensætning og mu-lighederne for at iværksætte særlige behandlingsprogrammer. Den unge6
skal placeres på en afdeling, hvor hensynet til at beskytte den unge moduheldig påvirkning fra medindsatte bedst tilgodeses, og den unge må ikkeuden godkendelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen dele opholds-rum med indsatte over 17 år. Personalet skal løbende overveje, om der erindsatte, som den unge kan have fællesskab med, og hvis dette ikke ermuligt i den pågældende institution, skal det overvejes at overføre denunge til en institution, hvor dette kan lade sig gøre.Unge varetægtsfængslede fra Københavnsområdet placeres på en afde-ling i Vestre Fængsel, hvor de kan skærmes i forhold til de øvrige indsat-te, og hvor de har mulighed for egen gårdtur og eget fællesskab. Der ertilknyttet en pædagogisk assistent til afdelingen, og de unge har ogsåderudover bedre faciliteter på denne afdeling end på den ovennævnte tid-ligere ungeafdeling i Blegdamsvejens Fængsel, herunder en gymnastiksalog et opholdsrum, hvor man samler de unge hver dag.Direktoratet for Kriminalforsorgen har, som anført i spørgsmålet, overve-jet at anvende ledig kapacitet i f.eks. arresthuse i provinsen til særligeungeafdelinger. Hensynet til efterforskningen ville i givet fald medføre,at der skulle oprettes flere afdelinger spredt ud over landet. Antallet afvaretægtsfængslede unge under 18 år sammenholdt med det nødvendigeantal afdelinger ville betyde, at der kun ville være meget få unge i hverafdeling, og de ville derudover skulle placeres længere væk fra deres fa-milie og pårørende. Direktoratet har derfor navnlig af disse grunde fun-det, at det ikke tjener de unges tarv bedst at blive placeret på sådanne af-delinger. Hertil kommer, at der ikke aktuelt er lukkede arresthuse, hellerikke i Åbenrå.Unge, som skal afsone en fængselsstraf i fængsel, anbringes som ud-gangspunkt i åbent fængsel. Ved anbringelsen placeres den unge efter enkonkret vurdering på en afdeling, hvor fællesskab med de øvrige indsatteer i overensstemmelse med den pågældendes tarv, og hvor hensynet til atbeskytte den unge mod uheldig påvirkning bedst tilgodeses. Institutionener forpligtet til at føre et særligt tilsyn med den unge og herunder væreopmærksom på, at den unge ikke udsættes for uheldig påvirkning framedindsatte. Institutionen skal mindst hver 14. dag drøfte den unges for-hold og vurdere, om der er grundlag for at foretage ændringer med hen-syn til placering.Direktoratet for Kriminalforsorgen har desuden besluttet at etablere enordning, som skal gøre det muligt at anbringe unge i en særlig afdeling7
med personale, der er uddannet til at tage sig af dem. Kriminalforsorgenhar således fået midler til at åbne en særlig afdeling i Statsfængslet i Jy-derup for unge, der skal afsone i åbent fængsel. Afdelingen forventes atåbne i løbet af efteråret 2009, og de unge vil ud over egne aktivitetsrumkunne tilbydes socialpædagogisk støtte i form af en tværfaglig indsats,idet der til afdelingen knyttes psykologer, socialrådgivere eller andre re-levante fagpersoner. Med disse tilbud forventer Kriminalforsorgen atkunne imødekomme de særlige behov hos de unge og mindske de ulem-per, der som nævnt ovenfor kan være ved placering på særlige ungdoms-afdelinger.Unge, der skal afsone i lukket regi, anbringes fortrinsvis i en særlig afde-ling for unge i Statsfængslet i Ringe. Unge over 17 år med et særligt be-handlingsbehov, som ikke skønnes at ville dominere de yngre, kan efteren konkret vurdering også anbringes på afdelingen.Målet for ungeafdelingen i Statsfængslet i Ringe er at sikre en hensigts-mæssig og ordentlig afsoning for den lille gruppe unge, som ikke kanrummes andre steder. Desuden er målet at yde en individuel pædagogiskindsats i forhold til den enkelte, i det omfang det er muligt under de giv-ne forhold og tidsmæssige rammer. Ud over fængselsbetjente er der knyt-tet særligt behandlingspersonale, skolelærer og beskæftigelsespersonaletil afdelingen. Afdelingen blev etableret i samarbejde med det daværendeFyns Amt, og som samarbejdspartner indgår også en åben døgninstituti-on, hvor de unge kan anbringes i udslusning fra fængslet.4.
Som det fremgår, er udgangspunktet, at unge lovovertrædere under 18år, der frihedsberøves i forbindelse med en straffesag, skal placeres udenfor Kriminalforsorgens institutioner. Det er en kommunal opgave at sør-ge for det tilstrækkelige antal sikrede pladser til børn og unge. Regerin-gen har dog afsat midler til etablering af nye sikrede pladser i 2009.I de tilfælde, hvor unge lovovertrædere under 18 år alligevel må placeresi fængsel eller arresthus, er der som nævnt taget en lang række initiativermed henblik på i videst muligt omfang at tage hensyn til den unges sær-lige behov, og Kriminalforsorgen er løbende opmærksom på mulighe-derne for at styrke den særlige indsats over for de unge, som anbringes ifængsler og arresthuse, herunder med særlige afdelinger for unge afsone-re.
8