Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
18. marts 2009Procesretskontoret2009-792-0820CTN40172
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 451 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. februar 2009.
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 451 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Hvad er ministerens holdning til, at de nye regler om små-sager tilsyneladende i visse situationer stiller borgere ringereend tidligere, idet de ikke repræsenteres af advokater og dermed får sagen belyst fra deres side, samt at visse erhvervsdri-vende, f.eks. udlejere tilsyneladende spekulerer i, at regnin-ger holdes under 50.000 kr., således at småsagsprocessen an-vendes, jf. vedlagte henvendelse?”Svar:
Reglerne om småsagsprocessen bygger på Retsplejerådets anbefalinger ibetænkning nr. 1436/2004 om adgang til domstolene. Reglerne blev ind-ført ved lov nr. 538 af 8. juni 2006 om ændring af retsplejeloven og for-skellige andre love (Politi- og domstolsreform) og trådte i kraft den 1.januar 2008.Reglerne om en særlig forenklet procesform for sager om mindre krav erbegrundet i et generelt hensyn til at sikre, at almindelige mennesker ikkereelt hindres i at få deres tvister afgjort ved domstolene på grund af højeomkostninger og lang tidshorisont. På den baggrund er formålet medreglerne om småsagsprocessen at gøre det nemmere og billigere at gen-nemføre tvistige civile retssager om krav på højst 50.000 kr. Forenklin-gen i forhold til de almindelige procesregler består navnlig i følgendeelementer: 1) Retten varetager sagens forberedelse, 2) der stilles strenge-re krav om, at bevisførelsen skal være relevant for afgørelsen i sagen, 3)der gælder forenklede regler om sagkyndig oplysning af sagen, og 4) dergælder forenklede regler om gennemførelsen af hovedforhandlingen.Som nævnt er det retten, der står for forberedelsen af sagen, jf. retspleje-lovens § 406. Det indebærer, at retten tager kontakt til begge parter oghjælper dem med at få bragt deres stilling til sagens faktiske og retligeomstændigheder på det rene og få klarlagt, hvilke omstændigheder der erenighed om, og hvilke der skal være bevisførelse om. Det søges endvide-re klarlagt, hvilken bevisførelse der i givet fald skal ske. Medmindre derkan findes en forligsmæssig løsning på sagen, udarbejder retten herefteren skriftlig fortegnelse over parternes påstande, anbringender og beviserog sender fortegnelsen til parterne. Tidligst 14 dage herefter sluttes for-beredelsen, og der berammes et retsmøde til hovedforhandling af sagen.
2
Der er ikke noget til hinder for at lade sig repræsentere af en advokat ismåsagsprocessen, og som udgangspunkt finder de almindelige regler omsagsomkostninger også anvendelse i småsagsprocessen, herunder regler-ne om, at den tabende part skal erstatte den vindende part dennes udgifteri forbindelse med retssagen, og at udgifter til advokatsalær skal erstattesmed et passende beløb. Da småsagsprocessen imidlertid er indrettet medhenblik på, at parterne ikke har behov for advokatbistand under sagensforberedelse, vil dette beløb som udgangspunkt svare til et takstmæssigtsalær for advokatens deltagelse i hovedforhandlingen, som også dækkeren rimelig forberedelse fra advokatens side.Udgifter til advokatbistand under hovedforhandlingen vil i øvrigt væredækket af en eventuel retshjælpsforsikring.Der kan også meddeles fri proces i småsager, men advokatbeskikkelsevedrører i så fald også kun hovedforhandlingen.Det kan tilføjes, at hvis en retssag om mindre krav angår særlig kompli-cerede faktiske eller retlige spørgsmål eller har særlig betydning for enpart ud over påstanden, kan retten bestemme, at sagen ikke skal behand-les efter reglerne om småsager, jf. retsplejelovens § 402.På den anførte baggrund er Justitsministeriet ikke enig i, at reglerne omsmåsagsprocessen stille borgerne ringere end tidligere.
3