Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
615750_0001.png
615750_0002.png
615750_0003.png
615750_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
25. november 2008Budget- og Planlæg-ningskontoret2008-0091-0187LBI40331
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 45 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. oktober 2008.
Jakob Axel Nielsenfg. justitsminister/John Vestergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 45 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. oktober2008 fra Palle Pedersen, jf. REU alm. del - bilag 32, herundernavnlig spørgsmålet om personalenormering og afgangen afpolitifolk. Ministeren bedes oplyse, om ministeren vil sikre,at det personale, der frigøres som følge af digitaliseringen aftinglysningen, kan sikres til kontorfunktioner i politiet, og ompensionsmodne polititjenestemænd eller kriminalforsorgenkan overtage transportopgaver i forhold til arrestanter medhenblik på at frigøre ressourcer.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Palle Pedersen beskriver i sin henvendelse til FolketingetsRetsudvalg nogle af de problemer, der efter hans opfattelse erforbundet med brugen af sponsorvagter.”Redegørelsen om et politi i forandring – et borgernært poli-ti” (oktober 2008) indeholder side 11-13 et afsnit om spon-sorvagter, og her anføres bl.a. følgende:”…I forbindelse med organiseringen af de nye politikredseog ved udarbejdelsen af nye vagtplaner har politikredsene ividt omfang valgt at dimensionere de døgnbetjente afdelingermed relativt få faste medarbejdere, hvorefter de øvrige afde-linger i politikredsen er pålagt at afgive medarbejdere til atdække vagter om natten og i weekends. Nogle kredse har haften målsætning om, at medarbejderne i skiftetjenesten skullehave mulighed for at holde endnu flere weekends fri endkrævet i arbejdstidsreglerne, hvilket har indebåret et endnustørre behov for sponsorvagter fra de øvrige afdelinger ikredsen.Behovet for at inddrage så mange forskellige medarbejdere iløsningen af opgaverne i beredskabet strider grundlæggendemod politireformens intentioner om øget grad af specialise-ring. Samfundsudviklingen tilsiger en øget specialisering afpolitiet, men samtidig kræver løsningen af de daglige politi-opgaver og de stadigt flere større politiindsatser på en langrække områder så mange personaleressourcer, at det er van-skeligt ikke at inddrage næsten alle medarbejdere heri. Dasåvel den daglige tjeneste i beredskabet som arbejdet i for-bindelse med de større indsatser kræver en række særligekompetencer og herunder løbende efteruddannelse, er det ik-ke muligt blot lejlighedsvis at inddrage medarbejdere fra2
kredsens øvrige afdelinger, hvis opgaverne skal løses såvelfagligt som sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det kræver løben-de uddannelse, og det kræver, at medarbejderne jævnligt del-tager i arbejdet.Brugen af sponsorvagter har da også medført, at nogle afmedarbejderne fra kredsens øvrige afdelinger ikke har haft -eller i det mindste ikke har følt, at de har haft - de nødvendigekompetencer til løsningen af opgaverne. Samtidig har de af-givende afdelinger – særligt lokalpolitiet – haft vanskeligtved at få kontinuitet i opgaveløsningen, når medarbejdernejævnligt har skullet afgives…..”Bl.a. på baggrund heraf foreslås det i handlingsplanen i rede-gørelsen, at antallet af sponsorvagter skal begrænses mestmuligt.For så vidt angår Palle Pedersens bemærkninger om antalletaf polititjenestemænd i Fyns politi kan Rigspolitiet henvise tilbesvarelsen af spørgsmål nr. 133, 134 og 362 fra FolketingetsRetsudvalg. Det kan supplerende oplyses, at der i 2008 – op-gjort medio november 2008 – er 19 politiansatte, der har fåetmeddelt tjenestefrihed, og 3 politiansatte, der er kom-met/kommer retur fra tjenestefrihed. Hertil kommer, at der i2008 er 21 politiansatte i Fyns Politi, der er fratrådt/fratræderpå grund af alder, herunder som følge af en frivillig fratræ-delsesordning. Som beskrevet i besvarelsen af spørgsmål nr.135 fra Folketingets Retsudvalg er der opstillet en prognosefor udviklingen i politistyrkens størrelse frem til 2011, hvorider er taget højde for den forventelige af- og tilgang til politi-styrken.Rigspolitiet kan i øvrigt oplyse, at politiet i dag forestårtransporter af arrestanter til f.eks. retsmøder. Ansvaret for va-retagelsen af politiets transportopgaver henhører under deenkelte politikredse, men flere af de nye politikredse har – ioverensstemmelse med Rigspolitiets anbefaling – oprettetsærlige enheder, som skal løse kredsens transportopgaver.Disse enheder er i flere politikredse bemandet med ældre po-lititjenestemænd (seniorer). Vedrørende overdragelse af poli-tiets transportopgaver til kriminalforsorgen, er det Rigspoliti-ets opfattelse, at det både af faglige og økonomiske grunde errigtigst, at disse transportopgaver fortsat bliver løst af politi-et. I denne vurdering indgår naturligvis også, at politietstransportopgaver må ses som en integreret del af politietssamlede opgavevaretagelse, der i væsentligt omfang alleredeer udkørende.
Politiets transportopgaver kan reduceres, hvis der skabes mu-lighed for, at hovedparten af fristforlængelser af varetægtsbe-3
slutninger kan ske ved videofremstilling af arrestanterne, jf.aftalen om gennemførelse af politireformen og styrkelse afpolitiindsatsen.”Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at det som et led i Domstols- ogtinglysningsreformen er forudsat, at der frigøres 200 administrative års-værk i forbindelse med overgangen til digital tinglysning. Frigørelsen afpersonaleressourcerne vil ske ved naturlig afgang – bl.a. pga. alder – ogbesparelserne herved er indbudgetteret i forbindelse med fastlæggelsen afDomstols- og tinglysningsreformens samlede økonomi. Der bliver såle-des ikke tale om afskedigelse af administrative medarbejdere, som i ste-det kunne overføres til politiet.
4