Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 44 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. oktober 2008.

 

 

 

Brian Mikkelsen

/

 Barbara Bertelsen

 

 


Spørgsmål nr. 44 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

 

”I forhold til den fornyede debat om 114-linjen bedes ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren allerede har iværksat for at sørge for, at linjen fungerer, samt hvilke nye initiativer han vil tage, og desuden bedes ministeren angive, hvad tidsfristen er for, at alle danskere har en uproblematisk adgang til 114-nummeret.”

 

Svar:

 

Mere generelt kan der henvises til besvarelsen af 10. juni 2008 af spørgsmål nr. 703 (Alm. del) fra Retsudvalget, hvori der er nærmere redegjort for politiets forskellige telefonnumre (1448-serien, 114-servicenummeret og 112-alarmnummeret).

 

Særligt om status for forbedringen af telefonbetjeningen ved opkald til 114-linjen har Rigspolitiet oplyst følgende:

 

”Det er Rigspolitiets vurdering, at det nye servicetelefonnummer (114) teknisk set fungerer tilfredsstillende, og indførelsen af det nye servicenummer har gjort det lettere for borgerne at komme i telefonisk kontakt med politiet.

 

I Rigsadvokatens og Rigspolitiets redegørelse fra oktober 2008 om et politi i forandring – et borgernært politi fremhæves det bl.a., at politiets tilgængelighed og telefonservice skal forbedres. Det anføres, at borgerne skal kunne komme hurtigt i kontakt med politiet og opleve, at de får en god og professionel service. Der etableres derfor ét centralt professionelt servicecenter i hver politikreds, som skal behandle samtlige telefoniske henvendelser fra borgerne – bortset fra henvendelser vedrørende akut hjælp (112).

 

Ved finanslovsaftalen for 2009 om gennemførelse af politireformen er der for 2009-2011 afsat i alt 325 mio. kr. bl.a. til etablering af de nævnte servicecentre og til en styrkemæssig forøgelse af det personale, som betjener politikredsenes servicecentre. 

 

Bevillingsforøgelsen er udmeldt til politikredsene, og de nye servicecentre vil blive etableret i løbet af 1. halvår af 2009.”