Vold og
trusler i patientkontakten - RH´s procedurer ved vold og trusler fra
patienter, pårørende eller andre
Relaterede
links:
-
Vold og trusler i patientkontakten –Rigshospitalets retningslinier
Formål
· At sikre kendskab til Rigshospitalets retningslinier og procedurer for
håndtering af vold og trusler i patientkontakten
· At sikre at medarbejdere er orienteret om de erstatningsmuligheder der
findes
Definitioner
Rigshospitalets definition på:
fysisk vold er: â€aktivt pÃ¥ført vold som f.eks. slag, spark, bid,
kvælningsforsøg og knivstikâ€. Der kan ogsÃ¥ være tale om, at medarbejdere
bliver involveret i voldsomme hændelser f.eks. gidseltagning eller lign.
Psykisk vold defineres som â€episoder, hvor medarbejderen bliver udsat
for verbale trusler, truende adfærd, systematisk fornedrelse, æreskrænkelser,
ringeagtsytringer eller lignendeâ€.
Ansvar
Procedurerne beskriver, hvordan medarbejderen, den ansvarlige
leder/sundhedsperson samt kollegaen skal agere i en given situation, hvor
vold og/eller trusler kommer fra patienter, pårørende eller andre.
Procedurer ved episoder med vold og/eller trusler
En konkret episode med vold og/eller trusler vil ikke altid kunne gå efter
bestemte procedurer, men procedurerne kan fungere som en rettesnor i en
ellers kaotisk situation og dermed give større tryghed for de berørte
medarbejdere.
Der kan være behov for at supplere med lokale procedurer.
Procedurer
Medarbejderen
Under episoden:
· Tilkald af portør/politi – 5-2411/112, jf.
instruks for tilkald af uro.
Efter episoden:
· Underretning af ledelsen. I mange situationer kan det være en kolleger, der
kontakter ledelsen
· Skal der ske politianmeldelse for vold/trusler iht. straffelovens
bestemmelser ? (kan træffes i samråd med ledelsen). Politianmeldelse skal ske
inden 24 timer. Husk at tilkald af politi ikke er ensbetydende med
egentlig anmeldelse
· Anmeldelse som arbejdsskade (sammen med lederen)
· Anmeldelse til eget forsikringsselskab
· Evt. henvendelse om psykologbistand
· Udfyldelse af â€Ansøgning om erstatning fra staten til ofre for
forbrydelser†skal ske inden 30 dage. Ansøgningen afleveres til
politiet, som sender den til Erstatningsnævnet. Kræver at episoden er anmeldt
til politiet inden 24 timer efter episoden har fundet sted
· Hvis indkaldt som vidne kan Juridisk Sekretariat eller Sikkerhedsfunktionen
kontaktes mhp. rådgivning. Den enkeltes fagorganisation kan evt. også yde
juridisk bistand om vidnepligt. Spørg evt. den lokale tillidsrepræsentant.
Lederen/den ansvarlige sundhedsperson
Under episoden:
· Tilkald af portør/politi – 5-2411/112, hvis medarbejderen ikke selv kan,
jf. instruks for tilkald af uro
· Træffe beslutning om, hvad der skal ske med den voldelige/truende person
herunder beslutning om evt. omvisitering til andet hospital. Hvis den
voldelige/truende person er en allerede indlagt patient må
denne ikke omvisiteres, førend
1. der er foretaget en lægefaglig vurdering mhp. behov for akut
behandling.
2. Hvis patienten forsat skal være indlagt, skal der sammen med politiet
lægges en plan for sikkerheden under indlæggelsen. Det vil ofte betyde, at
politiet bør opholde sig i nærheden
· Truende/voldelige patienter der selv henvender sig eller bliver indbragt
til hospitalet gælder:
1. Der foretages en lægefaglig vurdering mhp. behov for akut
behandling
2. Hvis patienten skal indlægges, skal politi og ansvarlig læge i samråd
lægge en plan for, hvordan sikkerheden under indlæggelsen varetages. Det vil
ofte betyde, at politiet bør opholde sig i patientens nærhed under
indlæggelsen
· Træffe ledelsesmæssige beslutninger f.eks. om medarbejderen skal sendes
hjem, tilkald af vikar mv.
Efter episoden:
· Dagen efter episoden holde samtale med den berørte medarbejder – herunder
oplyse om mulighed for psykologbistand
· Følge op på om episoden er anmeldt som en arbejdsskade
· Møde med alle medarbejdere i afdelingen om episoden
· Vurdere om episoden giver anledning til særlige initiativer f.eks.
forebyggende foranstaltninger, sikkerhedsmæssige tiltag, personalemæssige
justeringer m.v.
Kollegaen
Under episoden:
· Tilkald af portør/politi – 5-2411/112, hvis medarbejderen ikke selv kan,
jf. instruks for tilkald af uro
· Bringe den truede/voldsramte medarbejder til et sikkert sted. Hvis der er
fysiske skader, skal medarbejderen følges til Traumecentret til behandling
for skaderne. Medarbejderens henvendelse skal dokumenteres i
skadestuesystemet som enhver anden skadestuepatient. Der bør udstedes
lægeerklæring fra Traumecentret til evt. brug ved senere sag
Efter episoden:
· Underretning af ledelsen, hvis medarbejderen ikke selv har gjort dette.
Hvis den daglige leder ikke kan underrettes, er det afdelingens anvarshavende
medarbejder, der skal have besked, og som er ansvarlig for at træffe de
ledelsesmæssige beslutninger, der er uopsættelige
· Udvise kollegial omsorg og støtte
Særlige procedurer for patienter i politiets/kriminalforsorgens varetægt
Der gælder særlige procedurer for patienter, der ved ankomsten til hospitalet
er i politiets eller kriminalforsorgens varetægt. Patienter der har behov for
lægebehandling – herunder ambulant behandling eller indlæggelse, og samtidig
er i varetægt hos politiet eller kriminalforsorgen, vil typisk være ledsaget
af politiet/kriminalforsorgen under deres hospitalsophold.
I tilfælde af at patienten vil forlade hospitalet og/eller under opholdet
udviser truende/voldelig adfærd, er det politiets/kriminalforsorgens ansvar
at håndtere en sådan situation.
I mange ambulatorier er der sÃ¥kaldte â€kernerum†uden vinduer eller andre
flugtmuligheder end indgangsdøren, hvorfor disse rum bør benyttes.
Politiet/kriminalforsorgen kan så bevogte indgangsdøren.
Rigshospitalets Sikkerhedsfunktion
Vold og trusler i arbejdsmiljøet er et naturligt anliggende for den lokale
sikkerhedsorganisation, og problemer med vold og trusler kan beskrives i den
lokale Arbejdspladsvurdering (APV). Der kan rettes henvendelse til
Rigshospitalets Sikkerhedsfunktion i forbindelse med eventuelle spørgsmål.
Kollegial omsorg og støtte
Den følelsesmæssige reaktion som kommer i forbindelse med en voldelig eller
truende patient/pårørende skal ikke nødvendigvis løses af en psykolog. De
fleste gange er der tale om en ganske naturlig reaktion, der først og
fremmest kræver ledelsesmæssig og kollgial omsorg og støtte.
Hvis den berørte medarbejder bliver ved med at være følelsesmæssigt stærk
præget af sin oplevelse, kan henvendelse til psykolog komme på tale.
Rigshospitalet har mulighed for, at den berørte medarbejder kan få
psykologbistand.
Situationer som ikke falder ind under hospitalets defintion på vold og
trusler
Der kan forekomme situationer, hvor medarbejderen føler sig støt, krænket
eller lignende, men hvor hændelsen ikke falder direkte ind under
Rigshospitalets definition på fysisk og psykisk vold. Det kan f.eks. være
tilnærmelser, stødende sprogbrug eller lignende fra patienter, pårørende
eller andre. Der er Rigshospitalets opfattelse, at disse handlinger er
uacceptable og ikke foreneligt med Rigshospitalets værdier om respekt og
medmenneskelighed.
Hvis medarbejderen i sådanne situationer ikke umiddelbart kan håndtere
situationen eller selv bringe den til ophør, bør medarbejderen henvende sig
til lederen eller en anden ansvarlig i afdelingen.
Hvis der lokalt forekommer gentagne episoder af ovennævnte karakter, bør der
ledelsesmæssigt forholdes til, hvorledes forebyggende foranstaltninger kan
iværksættes.
Registrering
Det er vigtigt, at episoder med vold og trusler fortsat anmeldes som de
arbejdskader/ulykker de er. Anmeldelsen foretages på Arbejdstilsynets
blanketter til anmeldelse af arbejdsulykker/-skader. Blanketten fås hos den
lokale leder eller sikkerhedsrepræsentant.
|