Vold og
trusler i patientkontakten - RH´s retningslinier
Relaterede
links:
-
Vold og trusler i patientkontakten – Rigshospitaletets procedurer ved
vold/trusler fra patienter, pårørende eller andre
Formål
· At sikre kendskab til og fælles forståelse af Rigshospitalets holdning til
vold og trusler fra patienter og pårørende
· At sikre kendskab til Rigshospitalets retningslinier for håndtering af vold
og trusler i patientkontakten
· At sikre at voldsramte medarbejdere får den fornødne hjælp og mulighed for
at bearbejde voldelige episoder
· At sikre at medarbejderne er orienteret om de erstatningsmuligheder der
findes
Retningslinierne er overordnede og gælder for hele hospitalet i situationer,
hvor medarbejdere i deres egenskab af ansat på Rigshospitalet udsættes for vold
og/eller trusler fra patienter, pårørende eller andre. Da retningslinierne er
overordnede, kan der være behov for lokalt at udarbejde supplerende
retningslinier og procedurer for at tilgodese de enkelte klinikkers/afsnits
særlige behov.
En af de værdier som Rigshospitalet arbejder ud fra i Mission, mål og værdier
er respekt og medmenneskelighed. Hospitalet er en arbejdsplads, hvor gode
arbejdsforhold og trivsel er afgørende for en fortsat velfungerende
arbejdsplads. Dette kan opnås ved, at medarbejderne føler sig trygge ved at
gå på arbejde. Denne tryghed udfordres undertiden i mødet med patienter,
pårørende og besøgende.
Derfor er det Rigshospitalets opfattelse, at mødet mellem hospitalet og
patienter, pårørende og besøgende sker med udgangspunkt i følgende
tilkendegivelser:
· Dialogen skal være præget af gensidig respekt for hinanden.
· Truende og voldelig adfærd kan ikke accepteres.
· Ophold på hospitalets område sker med respekt for, at der er tale om et
hospital, hvor syge patienter har brug for ro.
· Kulturelle forskelligheder findes og respekteres, og bør indgår som en
naturlige del af dagligdagen.
· Racistiske eller diskriminerende ytringer eller adfærd kan ikke accepteres.
Rigshospitalet vil om nødvendigt tage skridt til at regulere pårørende/besøgendes
adgang til hospitalets område, hvis medarbejdernes instrukser ikke
efterleves.
Definition af vold og trusler
Rigshospitalets definition på:
fysisk vold er: â€aktivt pÃ¥ført vold som f.eks. slag, spark, bid,
kvælningsforsøg og knivstikâ€. Der kan ogsÃ¥ være tale om, at medarbejdere
bliver involveret i voldsomme hændelser f.eks. gidseltagning eller lign.
Psykisk vold defineres som â€episoder, hvor medarbejderen bliver udsat
for verbale trusler, truende adfærd, systematisk fornedrelse, æreskrænkelser,
ringeagtytringer eller lignendeâ€.
Såvel fysisk som psykisk vold kan være rettet direkte mod medarbejderen eller
indirekte, hvor medarbejderens familie, venner eller nærtstående personer er
genstand for vold eller trusler om vold. Der er tale om vold, uanset om den
voldelige eller truende person er bevidst om handlingens karakter og
konsekvenser.
Anmeldelse af vold og trusler
Righospitalet kan ikke acceptere, at medarbejdere i deres arbejde bliver
udsat for fysisk eller psykisk vold og/eller trusler om vold, chikane,
fornærmelser eller lignende.
Det er derfor Rigshospitalets opfattelse, at vold og/eller trusler om vold
mod medarbejdere fra patienter, pårørende eller andre ikke kan accepteres, og
vil normalt blive anmeldt til politiet.
Det er medarbejderen der, gerne i samarbejde med lederen, beslutter om der
skal ske anmeldelse til politiet.
Rettigheder og pligter
Personalets muligheder for at agere i en situation, hvor specielt patienter
bliver urolige hænger sammen med medarbejderens viden om, hvilke regler og
rettigheder, der gælder mellem sundhedsperson og patient.
For at forhindre at vold og/eller trusler opstår på grund af misforståelser
eller ukendsskab til rettigheder og pligter, arbejder Rigshospitalet ud fra
følgende generelle retningslinier:
· Udviser patienten en uacceptabel adfærd, vil personalet i første omgang
søge at stabilisere situationen.
· Patienter har ret til behandling, men kan som udgangspunkt ikke
bestemme præcis hvilken behandling, eller hvilken sundhedsperson
de skal behandles af.
· Hvis patienten ud fra en lægefaglig vurdering er akut syg, er
sundhedspersonen forpligtet til at behandle patienten.
· Er patienten efter en lægefaglig vurdering ikke akut syg, og udviser
patienten en adfærd som uden tvivl er uacceptabel, og adfærden ikke er
begrundet i sygdommen, er sundhedspersonen ikke forpligtet til at
behandle patienten.
|