Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
668844_0001.png
668844_0002.png
668844_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
15. april 2009Strafferetskontoret2009-792-0809RAJ40889
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 391 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. februar 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 391 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”I artiklen ”politiet opmuntrer terrormistænkte til at emigre-re”, der blev bragt i Information den 30. januar 2009 fremgårdet, at grundlaget for den administrative udvisning er, at enperson i den pågældendes bekendtskabskreds er under mis-tanke for at have forsøgt at hverve ”hellige krigere” til Irak.Ministeren bedes på det helt generelle plan redegøre for,hvilken bestemmelse i straffeloven en sådan sag i givet faldville falde ind under, herunder om det ville være tilstrække-ligt for at blive dømt ved en domstol, at en person i ens be-kendtskabskreds er mistænkt for at forsøge at overtrædestraffelovens forbud mod at hverve til terrorisme.”

Svar:

Jeg finder af principielle grunde ikke at burde udtale mig om den konkre-te sag, som er omtalt i spørgsmålet.Justitsministeriet kan imidlertid mere generelt oplyse, at efter udlændin-gelovens § 25 kan en udlænding udvises, hvis 1) udlændingen må ansesfor en fare for statens sikkerhed, eller 2) udlændingen må anses for enalvorlig trussel mod den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed. Tilbrug for behandlingen af en sag efter denne lov vurderer ministeren forflygtninge, indvandrere og integration på baggrund af en indstilling frajustitsministeren, om udlændingen må anses for en fare for statens sik-kerhed, og denne vurdering lægges til grund ved afgørelsen af sagen, jf.udlændingelovens § 45 b, stk. 1.En sag om administrativ udvisning af en udlænding behandles såledesefter udlændingeloven og ikke efter straffeloven, og en beslutning omadministrativ udvisning er således ikke en strafferetlig sanktion.Efter straffelovens § 114 c, stk. 1, straffes med fængsel indtil 10 år den,som hverver en person til at begå eller fremme handlinger omfattet af §114 (terrorhandlinger) eller § 114 a (terrorlignende handlinger) eller til atslutte sig til en gruppe eller sammenslutning for at fremme, at gruppeneller sammenslutningen begår handlinger af denne karakter. Under særligskærpende omstændigheder kan straffen stige til fængsel indtil 16 år.Som særlig skærpende omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor derer tale om overtrædelser af systematisk eller organiseret karakter.
2
Desuden straffes med fængsel indtil 6 år den, som hverver en person til atbegå eller fremme handlinger omfattet af § 114 b eller til at slutte sig tilen gruppe eller sammenslutning for at fremme, at gruppen eller sammen-slutningen begår handlinger af denne karakter, jf. straffelovens § 114 c,stk. 2. På tilsvarende måde straffes den, som lader sig hverve til at begåhandlinger omfattet af § 114 eller § 114 a, jf. straffelovens § 114 c, stk. 3.Ifølge forarbejderne sigtes ved hvervning til handlinger, hvorved en an-den person engageres, rekrutteres eller hyres til et bestemt formål.Hvervning kræver ikke nødvendigvis et kontraktsforhold mellem den,der hverves, og f.eks. den organisation, der hverves til. Hvervning er enform for mellemmandsvirksomhed. Hvervning kan ske på forskelligemåder, f.eks. ved personlig henvendelse. Forbindelsen kan også etableresved hverveannoncer, hvervekampagner eller lignende udsendt f.eks. viainternettet, hvorved den hvervede opnår kontakt til den gruppe ellersammenslutning, der hverves til. Der henvises til Folketingstidende2005-2006, Tillæg A, s. 7223.
3