Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
668842_0001.png
668842_0002.png
668842_0003.png
668842_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
15. april 2009Strafferetskontoret2009-792-0809RAJ40888
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 390 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. februar 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 390 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Hvilke internationale aftaler har Danmark siden 2001 tiltrådtom antiterror- og politisamarbejde, herunder aftaler der inde-holder bestemmelser om udveksling af oplysninger om ter-rormistænkte og personer til fare for statens sikkerhed?”

Svar:

For så vidt angår EU-samarbejdet kan Justitsministeriet oplyse, at Rådetfor Den Europæiske Union i 2002 vedtog en rammeafgørelse om be-kæmpelse af terrorisme (2002/475/RIA), der danner grundlag for EU’spolitik på området. Rammeafgørelsen indeholder en harmoniseret defini-tion af begrebet ”terrorhandling”, og medlemsstaterne er forpligtede til atkriminalisere de omfattede handlinger, ligesom medlemsstaterne skal sik-re, at begåede terrorhandlinger kan straffes med strafferetlige sanktioner,der er effektive, proportionale, har afskrækkende virkning og kan medfø-re udlevering.I forlængelse af drøftelser i Rådet vedtog stats- og regeringscheferne pået møde i Det Europæiske Råd i 2004 en omfattende handlingsplan forEU’s indsats mod terrorisme (senest revideret i 2007), og i 2005 vedtogRådet en strategi for bekæmpelse af terrorisme, der har skabt rammernefor EU’s aktiviteter på området.Såvel strategien som handlingsplanen indeholder en række tiltag vedrø-rende udvekslingen af oplysninger mellem medlemsstaterne, ligesomsamarbejdet med Europol og Eurojust tillægges stor betydning.Herudover kan nævnes rådsafgørelsen af 23. juni 2008 om intensiveringaf det grænseoverskridende samarbejde, navnlig om bekæmpelse af ter-rorisme og grænseoverskridende kriminalitet (Prüm-afgørelsen), der ho-vedsageligt vedrører udveksling af oplysninger mellem de myndigheder imedlemsstaterne, som har ansvaret for forebyggelse og efterforskning afterrorisme og grænseoverskridende kriminalitet.Der er således i EU etableret et tæt samarbejde om bekæmpelse af orga-niseret kriminalitet og terrorisme, og Danmark har i den forbindelse i pe-rioden fra 2001 og frem til nu medvirket til vedtagelsen af flere retligtbindende instrumenter med henblik på at effektivisere og styrke samar-bejdet mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder, herun-2
der i relation til udveksling af oplysninger vedrørende terrorisme oggrænseoverskridende kriminalitet.Hertil kommer, at Danmark i medfør af Schengen-konventionen, somDanmark tiltrådte i 1997, er forpligtet til at yde andre Schengen-landebistand med henblik på forebyggelse og opklaring af strafbare handlin-ger. Det bemærkes i den forbindelse, at Schengen-landenes retshåndhæ-vende myndigheder i overensstemmelse med national lovgivning og medhenblik på retsforfølgning af strafbare handlinger eller forebyggelse aftrusler mod den offentlige sikkerhed kan indberette oplysninger om enperson til Schengen-Informationssystemet med henblik på såkaldt diskretovervågning af denne, jf. Schengen-konventionens artikel 99. Diskretovervågning indebærer bl.a., at de retshåndhævende myndigheder kanindsamle oplysninger om den indberettede person, herunder oplysningerom f.eks. personens rejseruter, ledsagere og anvendte køretøjer mv., medhenblik på videregivelse af disse oplysninger til den indberettende myn-dighed.Justitsministeriet kan desuden oplyse, at Danmark har ratificeret og gen-nemført alle tidligere internationale konventioner vedrørende terrorisme,herunder navnlig:ICAO’s konvention angående lovovertrædelser og visse andrehandlinger begået ombord på luftfartøjer fra 1963ICAO’s konvention om bekæmpelse af ulovlig bemægtigelse afluftfartøjer fra 1970ICAO’s konvention til bekæmpelse af ulovlige handlinger modden civile luftfarts sikkerhed fra 1971FN’s konvention om forebyggelse af og straf for forbrydelsermod internationalt beskyttede personer, herunder diplomatiskerepræsentanter, fra 1973Den europæiske konvention om bekæmpelse af terrorisme fra1977 med tilhørende protokoller (Europarådet)FN’s konvention imod gidselstagning fra 1979IAEA’s konvention om fysisk beskyttelse af nukleare materialerfra 1980ICAO’s protokol til bekæmpelse af ulovlige voldshandlinger ilufthavne, der betjener den internationale civile luftfart fra 1988(tillægsprotokol til 1971-konventionen)IMO’s konvention til bekæmpelse af ulovlige handlinger mod sø-fartens sikkerhed fra 19883
IMO’s protokol til bekæmpelse af ulovlige handlinger mod sik-kerheden for fastgjorte platforme, der befinder sig på kontinental-sokkelen, fra 1988ICAO’s konvention om mærkning af plastiske sprængstoffer medhenblik på afsløring fra 1991FN’s konvention til bekæmpelse af terrorbombninger fra 1997FN’s konvention til bekæmpelse af finansiering af terrorisme fra1999FN’s konvention til bekæmpelse af nuklear terrorisme fra 2005Europarådets konvention til bekæmpelse af terrorisme fra 2005.
4