Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 360 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. januar 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).

 

 

 

Brian Mikkelsen

/

 Anette Arnsted

 


Spørgsmål nr. 360 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Ministeren bedes redegøre for, hvornår man forventer, at alko-låse kan indføres som supplement til spiritusdømte bilisters domme, sådan som ministerens forgænger lovede offentligt i august 2008.”

 

Svar:

 

1. Den daværende justitsminister gav i flere medier i august 2008 udtryk for at være positiv over for at undersøge, hvordan alkolåse eventuelt ville kunne bruges i det danske sanktionssystem. Det skete med henvisning til, at der forelå oplysninger om erfaringer med anvendelsen af disse låse i Sverige.

 

2. Justitsministeriet har efterfølgende gennemgået den rapport fra 2007, der indeholder den seneste evaluering af den svenske forsøgsordning med alkolåse.

 

Evalueringsrapporten (TØI rapport 905/2007) er udarbejdet af Transportøkonomisk Institut i Oslo på baggrund af et ønske fra den svenske regering om en uafhængig evaluering af forsøgsordningen, som blev indført for dele af Sverige i 1999 og udvidet til at omfatte hele landet i 2003.

 

I den svenske forsøgsordning er en alkolås et – som udgangspunkt – valgfrit alternativ til en ubetinget frakendelse af førerretten.

 

Evalueringsrapporten betegner resultaterne af ordningen som lovende, men peger også på en række væsentlige problemer, herunder ikke mindst de store udgifter på ca. 55.000 svenske kr. pr. deltager, der skal afholdes af deltageren selv.

 

Dette udgiftsniveau er ifølge rapporten en hovedårsag til, at op mod 90 pct. af de domfældte personer, som principielt har haft mulighed for at deltage i ordningen, ikke har ønsket dette.

 

Rapporten påviser endvidere, at kun ca. halvdelen af de personer, der melder sig til ordningen, gennemfører dens toårige forløb.

 

3. Efter Justitsministeriets opfattelse er de problemer, der peges på i evalueringen af den svenske ordning, af et sådant omfang og af en sådan karakter, at der er grund til at være varsom med at konkludere, at ordningen er en ubetinget succes.

 

I evalueringsrapporten bemærkes det da også, at selv om ordningen kan være nyttig for den enkelte deltager, bliver den samfundsmæssige nytteværdi begrænset, når så få deltager. Det anbefales derfor i rapporten, at ordningen justeres således, at der bl.a. sikres en højere grad af deltagelse. Rapporten indeholder imidlertid ikke nogen faste konklusioner eller nærmere anvisninger med hensyn til, hvordan en sådan justeret ordning præcist bør udformes.

 

Navnlig på den baggrund ses der ikke at være grundlag for uden videre at indføre en ordning svarende til den svenske forsøgsordning i det danske sanktionsssystem.

 

Hertil kommer, at alkolåsen i den svenske forsøgsordning er et alternativ – og ikke et supplement – til en ubetinget frakendelse af førerretten. En indførelse af en tilsvarende ordning i det danske sanktionssystem vil således indebære en lempelse i forhold til de gældende regler om ubetinget frakendelse af førerretten som følge af spirituskørsel.

 

Det er Justitsministeriets opfattelse, at indførelse af en alkolåsordning uden de problemer, der synes at knytte sig til den svenske ordning, rejser en række komplicerede spørgsmål af principiel, juridisk, praktisk og ikke mindst økonomisk karakter.

 

Dette skyldes navnlig, at det ud fra de oplysninger, som ministeriet på nuværende tidspunkt er i besiddelse af, må antages, at der – uanset den nærmere udformning – vil være ikke ubetydelige udgifter forbundet med en effektiv alkolåsordning.

 

En sådan ordning forudsætter nemlig som minimum, at der over en periode af en vis varighed bl.a. afholdes udgifter til selve låsen og kontrollen med de data, som lagres i låsen.

 

Efter de oplysninger om udenlandske alkolåsordninger, som Justitsministeriet er i besiddelse af, er der ikke eksempler på, at omkostningerne ved ordningerne udgør mindre end 10.000 kr. om året i det enkelte tilfælde.

 

Der ses således ikke umiddelbart at foreligge en model for indførelse af en alkolåsordning, som på den ene side kan medvirke til at skabe mærkbare og varige resultater, der ligger ud over, hvad der kan opnås indenfor rammerne af det eksisterende sanktionssystem med bl.a. betingede og ubetingede frakendelser af førerretten, og som på den anden side kan holdes på et begrænset udgiftsniveau.

 

Justitsministeriet vil imidlertid i samarbejde med Rigsadvokaten, Rigspolitiet og DTU Transport i den kommende tid nærmere overveje, hvilke muligheder der eventuelt – uanset det, der er anført ovenfor – måtte være for at indføre alkolåse i det danske sanktionssystem. Disse overvejelser vil også omfatte spørgsmålet om indførelse af alkolåse som et supplement til frakendelse af førerretten.

 

Justitsministeriet vil orientere Retsudvalget om resultatet af disse overvejelser, når de er færdiggjort.