Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
Folketingets Retsudvalg
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
3. februar 2009
Vedlagt fremsender jeg min besvarelse af spørgsmål 348 alm. del stilletaf udvalget den 19. januar 2009.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Med venlig hilsenTlf.FaxCVR-nr33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Lene Espersen
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
3. februar 2009
Besvarelse af spørgsmål 348 alm. del stillet af Retsudvalget den 19. ja-
nuar 2009.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Spørgsmål 348:
Kan ministeren bekræfte, at en kaptajn på et dansk skib, som skibets cheffungerer som de danske myndigheders repræsentant, at kaptajnen derforhar myndighed til at udstede eksempelvis danske dødsattester og lignende.I bekræftende fald ønskes oplyst om dette også gælder, hvis kaptajnen ikkeer dansk statsborger, og mener ministeren, at dette er rimeligt, idet detoverfor spørgeren er oplyst, at flere rederier har ansat eksempelvis indiske,filippinske og russiske kaptajner på danske skibe?
CVR-nr
Svar:
Som følge af at danske skibe i stort omfang sejler ude i verden, er førere afdanske skibe i meget begrænset omfang tillagt myndighedsopgaver ellermyndighedslignende opgaver. Efter sømandsloven kan skibsføreren foreta-ge de foranstaltninger, der er nødvendige for at opretholde ordenen ombord. Skibsføreren kan endvidere tilbageholde personer, som er mistænktfor alvorlige forbrydelser, indtil de kan overgives til myndighederne, samtoptage en umiddelbar forklaring, hvis der begås forbrydelser om bord.Herudover udfører skibsførere på danske skibe i udlandet myndighedslig-nende opgaver i forbindelse med udstedelse eller påtegning af danskesundhedsbeviser. Skibsførerens udstedelse og påtegning af sundhedsbevissom dokumentation for, at den pågældende opfylder de helbredsmæssigekrav for at gøre tjeneste på danske skibe, sker dog på baggrund af en attestfra en læge, som har foretaget en helbredsundersøgelse i udlandet. Dermedhindres unødigt bureaukrati og forsinkelser, hvis lægeerklæringerne ogsundhedsbeviserne m.v. skulle fremsendes til Danmark med henblik på, atSøfartsstyrelsen skulle udstede beviserne og derefter returnere disse til ski-bet.I de meget få tilfælde, hvor der sker dødsfald om bord på danske skibe iudlandet, kan ligsyn foretages af skibsføreren og styrmanden i forening.Hvis en læge kan komme til stede, foretages ligsynet dog af lægen. Døds-erklæringen, dvs. attesten om at den pågældende er død, og hvornår dødener indtruffet, kan dog først udstedes, når de danske politimyndigheder hargivet meddelelse om, at der ikke skal iværksættes retslægeligt ligsyn eller
2/2
obduktion. Dødserklæringen udstedes derefter af den eller af de personer,der har foretaget ligsynet.Det følger af EU-retten og den danske lovgivning, at borgere fra andre EU-og EØS-lande ikke kan udelukkes fra at gøre tjeneste som skibsførere pådanske handelsskibe på grund af deres nationalitet. Baggrunden herfor er,at skibsførerens myndighedsudøvelse på danske skibe er af meget begræn-set omfang. Skibsførere fra andre EU- eller EØS-lande skal dog ligesomdanske skibsførere være i besiddelse af et internationalt sønæringsbevis,som dokumenterer, at de har de fornødne kvalifikationer.Søfartsstyrelsen kan under særlige omstændigheder og efter forudgåendehøring af de berørte organisationer dispensere fra kravet om, at skibsføre-ren skal have dansk eller EU-/EØS-nationalitet. I lighed med hvad dergælder for skibsførere fra andre EU- eller EØS-lande, stilles der krav om,at de pågældende har et internationalt sønæringsbevis, som dokumenterer,at de har de fornødne kvalifikationer. Herudover skal Danmark have ind-gået en aftale om anerkendelse af beviser med det pågældende land. En så-dan aftale skal sikre kvaliteten i de uddannelser, som de pågældende harfået.Der stilles til alle udenlandske skibsførere krav om, at de har gennemført etkursus i dansk søfartslovgivning, skibsadministration og arbejdsmiljø.Derudover skal de have gennemført et kursus for sygdomsbehandlere pådanske handelsskibe.Søfartsstyrelsen har oplyst, at styrelsen ikke er bekendt med, at brugen afudenlandske skibsførere på danske skibe skulle have givet anledning tilproblemer i forhold til myndighedsudøvelsen, der i øvrigt, som det fremgårovenfor, er meget begrænset.Jeg har derfor ikke grundlag for at antage, at skibsførere, der ikke er dan-ske statsborgere, skulle udføre disse opgaver på en mindre betryggendemåde end danske skibsførere.