Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 331, som Folketingets Retsudvalg (Alm. del) har stillet justitsministeren den 14. januar 2009.
Der henvises til Justitsministeriets foreløbige besvarelse af 24. april 2008 af spørgsmål nr. 519, som Retsudvalget stillede justitsministeren den 27. marts 2008.
Brian Mikkelsen
                                     /
Anette Arnsted
Spørgsmål nr. 331 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
â€Ministeren bedes foretage en sammenligning mellem Danmark og nabolandene, Norge, Sverige, Tyskland, Holland og Polen, for sÃ¥ vidt angÃ¥r standard-bødestørrelser/kørekorts-frakendelser for overtrædelser af køre- og hviletidsbestemmelser for lastbiler, herunder ukorrekt udfyldelse af skive, kørsel i for lang tid, manglende medbringelse af pligtige skiver, samt andre hyppigt forekommende forseelser. Svaret bedes opsat skematisk.â€
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Rigsadvokaten udarbejdet et notat med syv eksempler på kørselsforløb, der omfatter forskellige former for overtrædelser af køre- og hviletidsregler. Notatet, som vedlægges til orientering, er herefter sendt til de relevante myndigheder i Norge, Sverige, Tyskland, Holland og Polen med anmodning om oplysning om, hvilke sanktioner de pågældende overtrædelser ville give anledning til i de pågældende lande. Rigsadvokaten har endvidere anmodet om at få oplyst, om der i de pågældende lande er mulighed for at frakende førerretten ved overtrædelse af reglerne.
Rigsadvokaten har modtaget svar fra Tyskland, Sverige, Norge og Polen. Svarene fra Tyskland og Norge består alene i de to landes standardbødekataloger, og der er således ikke taget stilling til Rigsadvokatens syv eksempler. Justitsministeriet finder det på denne baggrund ikke muligt at sammenligne disse landes sanktioner med de danske.
Det fremgår af besvarelserne fra Sverige og Polen, at de opregnede overtrædelser i visse tilfælde kan medføre bøder for arbejdsgiveren eller transportkøberen. Det er dog ikke nærmere angivet, hvilke nærmere betingelser der skal være opfyldt for, at arbejdsgiveren eller transportkøberen kan pålægges et ansvar for overtrædelserne. De to besvarelser er vedlagt, for så vidt angår den polske besvarelse i engelsk oversættelse.
Det fremgår endvidere, at overtrædelser af reglerne på køre- og hviletidsområdet ikke kan medføre frakendelse af førerretten i Polen, mens lovgivningen i Sverige giver mulighed herfor, i hvert fald hvis der er tale om gentagne eller alvorlige forseelser. Det er ikke oplyst, i hvilket omfang denne mulighed udnyttes i praksis.
De oplyste bødesanktioner i henholdsvis Danmark, Sverige og Polen i de syv eksempler kan opstilles skematisk som følger:
                 Â
|
Danmark |
Sverige |
Polen |
Eksempel 1: |
|
|
|
Chauffør |
4.500 DKK |
Ca. 3.150 DKK |
Ca. 252 DKK |
Arbejdsgiver |
8.500 DKK |
Ca. 3.150 DKK |
--- |
Transportkøber |
--- |
--- |
Ca. 1.260 DKK |
Eksempel 2: |
|
|
|
Chauffør |
1.000 DKK |
Ca. 2.100 DKK |
Ca. 36 DKK |
Arbejdsgiver |
2.000 DKK |
Ca. 2.100 DKK |
--- |
Transportkøber |
--- |
--- |
Ca. 180 DKK |
Eksempel 3: |
|
|
|
Chauffør |
12.000 DKK |
Ca. 3.150 DKK |
Ca. 810 DKK |
Arbejdsgiver |
23.500 DKK |
Ca. 3.150 DKK |
--- |
Transportkøber |
--- |
--- |
Ca. 4.050 DKK |
Eksempel 4: |
|
|
|
Chauffør |
6.000 DKK |
Ca. 3.150 DKK |
Fra ca. 72 til ca. 720 DKK |
Arbejdsgiver |
12.000 DKK |
Ca. 3.150 DKK |
--- |
Transportkøber |
--- |
--- |
Fra ca. 360 til ca. 3.600 DKK |
Eksempel 5: |
|
|
|
Chauffør |
3.000 eller 15.000 DKK |
Ca. 2.100 DKK |
Ca. 180 DKK |
Arbejdsgiver |
6.000 eller 30.000 DKK |
Ca. 2.100 DKK |
--- |
Transportkøber |
--- |
--- |
Ca. 900 DKK |
Eksempel 6: |
|
|
|
Chauffør |
7.500 DKK |
 Ca. 4.200 DKK |
Fra ca. 360 til ca. 1.332 DKK |
Arbejdsgiver |
14.500 DKK |
Ca. 4.200 DKK |
--- |
Transportkøber |
--- |
--- |
Fra ca. 1.800 til ca. 6.660 DKK |
Eksempel 7: |
|
|
|
Chauffør nr. 1 |
4.000 DKK |
Ca. 3.150 DKK |
Fra ca. 54 til ca. 234 DKK
|
Chauffør nr. 2 |
5.000 DKK |
Ca. 4.200 DKK |
Fra ca. 180 til ca. 1.152 DKK |
Chauffør nr. 3 |
3.000 DKK |
Ca. 2.100 DKK |
Ca. 180 DKK |
Chauffør nr. 4 |
8.000 DKK |
Ca. 5.250 DKK |
Fra ca. 324 til ca. 990 DKK |
Chauffør nr. 5 |
3.000 DKK |
Ca. 2.100 DKK |
Fra ca. 72 til ca. 720 DKK |
Arbejdsgiver |
46.000 DKK |
Ca. 7.000 DKK |
--- |
Transportkøber |
--- |
--- |
Fra ca. 7.650 til ca. 18.540 DKK |
Justitsministeriet bemærker, at de svenske bødestørrelser er omregnet til danske kroner efter en valutaomregningskurs på 70,00, mens de polske bødestørrelser er omregnet efter en valutaomregningskurs på 180,00.