Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
642886_0001.png
642886_0002.png
642886_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
10. februar 2009Budget- og Planlæg-ningskontoret2009-0091-0227WAN41255
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 317 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. januar 2009.
Brian Mikkelsen/John Vestergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 317 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):”Ministeren bedes oplyse henholdsvis hvor mange skriftligeog mundtlige klager, der har været fra indsatte i Anstaltenved Herstedvester samt hvad klagerne vedrørte fordelt på an-tal og år for perioden 2006-2008."Svar:Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:”1. Klager fra indsatte kan blive behandlet både i Anstaltenved Herstedvester og i Direktoratet for Kriminalforsorgen.Er der tale om en indsat, der f.eks. er utilfreds med forholde-ne i anstalten, cellens udstyr, personalets optræden eller lig-nende, vil en sådan klage typisk blive behandlet i anstalten i1. instans. Den indsatte har herefter mulighed for at påklageanstaltens afgørelse til direktoratet.Er der tale om afgørelser, der er truffet af anstalten i 1. in-stans, vil en klage herover som udgangspunkt blive behandleti direktoratet. Det kan f.eks. være afgørelser om besøgstilla-delse, udgang, prøveløsladelse og udelukkelse fra fællesskab.2.Direktoratet for Kriminalforsorgen har til brug for besva-relsen indhentet en udtalelse fra Anstalten ved Herstedvester,der har oplyst, at man ikke uden anvendelse af et overordent-ligt stort tidsforbrug kan foretage en opgørelse af antallet afklager fra de indsatte i anstalten, idet der vil skulle foretagesen manuel gennemgang af alle sager vedrørende samtligeindsatte, der har haft ophold i anstalten siden 2006. Detteskyldes, at Kriminalforsorgens it-baserede Klientsystem ikkegiver mulighed for at fremsøge klagesager på en sådan måde,at der kan foretages en valid statistisk opgørelse herover.Anstalten ved Herstedvester har desuden oplyst, at mundtligetilkendegivelser om utilfredshed oftest søges løst straks ellerumiddelbart efter. Ofte løses de rejste problemstillinger isamtale, eller der sker opklaring af misforståelser. Er dettetilfældet, journaliseres tilkendegivelsen ikke, og fremgår så-ledes ikke nogen steder i den indsattes sag. Af denne grund erdet ikke muligt, at oplyse hvor mange mundtlige klager, derhar været fra indsatte i anstalten.3.For så vidt angår klager modtaget i direktoratet, giver Kli-entsystemet i et vist omfang mulighed for at foretage frem-2
søgninger af sager, hvor direktoratet har været involveret.Tallene må imidlertid tages med et vist forbehold.Klientsystemet viser, at direktoratet for årene 2006, 2007 og2008 har modtaget henholdsvis 46, 40 og 56 skriftlige klagerfra indsatte i Anstalten ved Herstedvester, jf. tabellen neden-for.Klagerne har berørt mange forskellige klageemner, hvorfordirektoratet for overskuelighedens skyld har valgt at fremhæ-ve de 5 områder, hvor der er flest klager. Det bemærkes, atbetegnelsen ”Øvrige klageemner” dækker over en bred vifteaf enkeltstående klager som f.eks. typen af beskæftigelsen ianstalten og udvalget af varer i anstaltens købmandsbutik.For så vidt angår klager over personalets adfærd henvises iøvrigt til særskilt besvarelse i spørgsmål nr. 319 fra Folketin-gets Retsudvalg.Klager fra indsatte i Anstalten ved Herstedvester behandlet afDirektoratet for Kriminalforsorgen.2006PrøveløsladelseUdgangBesøgUdelukkelse fra fællesskabPersonalets adfærdØvrige klageemnerKlagesager i alt4653325462007383122340200810116471856
Tallene for 2008 er ikke umiddelbart sammenlignelige medde foregående år, idet direktoratet har ændret registrering afklagesager således, at der i henvendelser, hvor den indsattehar flere klagepunkter, nu oprettes sager for hvert klagepunkt.Det fremstår derfor sådan, at der er flere klagesager i 2008end i de foregående år, men dette skal ses i lyset af den æn-drede registrering. Endvidere bemærkes, at der er tale ommeget små tal, hvorfor udsvingene fra år til år ikke kan tolkessom visende en tendens, men nok snarere må tilskrives til-fældigheder.”
3