Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 309 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. januar 2009.
Brian Mikkelsen
/
 Lars Hjortnæs
Spørgsmål nr. 309 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
â€Mener ministeren, at det nuværende lovgivning i forhold til opklaring af komplicerede juridiske sager er tilstrækkelig i forhold til sager, der er ført til doms, men hvor ikke alle elementer af sagen i forbindelse med domsfældelsen var blevet opklaret eller finder ministeren, at der i konkrete tilfælde kan være problemer i forhold til at fÃ¥ en sag fuldstændig opklaret, og hvilke initiativer agter ministeren i givet fald at tage for at imødegÃ¥ problemerne, jf. i øvrigt artiklen "Dom stopper jagt pÃ¥ penge" i Berlingske tidende den 7. januar 2009.â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
â€Det fremgÃ¥r af den artikel, der er henvist til i spørgsmÃ¥let, at det efter den gældende lovgivning skulle være nærmest umuligt for politiet at spore udbyttet fra komplicerede sager om økonomisk kriminalitet, nÃ¥r der er faldet dom i sagen. Der henvises i artiklen til en konkret sag om selskabstømning, der har været behandlet af Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet.
Jeg har derfor til brug for besvarelsen af spørgsmÃ¥let indhentet en udtalelse fra statsÂadvokaten, der bl.a. har oplyst følgende:
â€Jeg har [..] forstÃ¥et spørgsmÃ¥let sÃ¥ledes, at der anmodes om en redegørelse for politiets muligheder for at spore udbytte fra kriminalite.[..]
Ved sporing af udbytte fra kriminalitet menes udøvelse af politiets beføjelser til at fastlægge økonomisk vinding, der er opnÃ¥et i forbindelse med kriminelle aktiviÂteter, med henblik pÃ¥ beslaglæggelse og konfiskation. Undersøgelser og forfølgÂning af pengesporet betegnes ogsÃ¥ som finansiel efterforskning.
Den finansielle efterforskning adskiller sig sÃ¥ledes fra den traditionelle efterforskÂning, der typisk har til formÃ¥l at klarlægge, om betingelserne for at pÃ¥lægge strafÂansvar er til stede.
Den finansielle efterforskning foretages sideløbende med den traditionelle efterÂforskning og er en del af efterforskningen fra begyndelsen.
Et væsentligt led i den finansielle efterforskning er at fÃ¥ fastlagt, hvad den misÂtænkte/sigtede ejer og rÃ¥der over. Der sker sÃ¥ledes en efterforskning af ejerforholÂdene til identificerbare aktiver, ligesom det undersøges, om mistænkte/sigtede har â€skjulte†aktiver i Danmark og/eller udlandet, der skal beslaglægges og konfiskeÂres.
I den forbindelse kan især bankoplysninger være af betydning. SÃ¥danne oplysninÂger indhentes i medfør af retsplejelovens regler om edition.
Andre centrale tvangsindgreb i forbindelse med den finansielle efterforskning er indgreb i meddelelseshemmeligheden, ransagning samt beslaglæggelse.â€
Som det fremgÃ¥r, er udgangspunktet sÃ¥ledes, at politiet sideløbende med efterforskÂningen af straffesagen i øvrigt skal søge at fÃ¥ afdækket, hvilke aktiver en sigtet rÃ¥der over, idet sÃ¥danne aktiver eventuelt vil kunne konfiskeres som udbytte eller i øvrigt inddrages til dækning af krav pÃ¥ bøder, sagsomkostninger eller erstatning under strafÂfesagen. Som led i denne efterforskning kan politiet foretage en række tvangsindgreb, herunder bl.a. ransagning, edition og beslaglæggelse.
Reglerne om tvangsindgreb under efterforskningen, herunder bl.a. om ransagning, edition og beslaglæggelse, gælder som udgangspunkt ikke, nÃ¥r efterforskningen er afÂsluttet, og der er afsagt dom i sagen.
I denne situation gælder de almindelige regler om inddrivelse af gæld til det offentlige. Det følger sÃ¥ledes af retsplejelovens § 997, at bøder, sagsomkostninger, konfiskaÂtionsbeløb og erstatning, der er pÃ¥lagt ved en straffedom, inddrives efter reglerne i den borgerlige retspleje om inddrivelse af skyldige fordringer.
Herudover gælder dog bestemmelsen i retsplejelovens § 1002. Efter denne bestemÂmelse kan aktiver, som politiet efter straffedommen bliver opmærksom pÃ¥, at den domfældte er i besiddelse af, og som ikke allerede er beslaglagt og konfiskeret, f.eks. et større konÂtantbeløb, beslaglægges til dækning af det offentliges krav pÃ¥ sagsomÂkostninger, konÂfiskation og bødekrav eller forurettedes krav pÃ¥ erstatning i sagen.
Bestemmelsen i retsplejelovens § 1002 giver alene mulighed for at beslaglægge alleÂrede identificerede aktiver. Der er sÃ¥ledes ikke efter denne bestemmelse mulighed for at foretage efterforskningsskridt, herunder edition og ransagning, med henblik pÃ¥ at unÂdersøge, om den domfældte skulle have aktiver, som politiet ikke hidtil har været beÂkendt med.
Det kan tilføjes, at Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet på baggrund af flerårsaftalen for politi og anklagemyndighed for 2007-2010 har oprettet en tværfaglig enhed, som står for sporing, beslaglæggelse og konfiskation af udbytte fra kriminalitet.
Statsadvokaten har oplyst, at sporingsgruppens foreløbige arbejde har vist, at der vil kunne opstÃ¥ situationer, hvor politiet f.eks. gennem efterforskning i andre verserende sager eller fra hvidvaskunderretninger bliver gjort bekendt med oplysninger om, at den domfældte muligvis har skjulte aktiver i Danmark eller udlandet. I sÃ¥danne tilfælde har politiet som nævnt ovenfor ikke efter de gældende regler mulighed for at foreÂtage efterforskningsskridt i form af straffeprocessuelle tvangsindgreb, herunder edition og ransagning, i den afsluttede straffesag med henblik pÃ¥ at opspore disse mulige skjulte aktiver, men mÃ¥ anvende de regler, der gælder for inddrivelse af bøder, sagsomkostÂninger og konfiskationskrav, jf. ovenfor.
Statsadvokaten har pÃ¥ den baggrund over for rigsadvokaturen rejst spørgsmÃ¥l om en eventuel ændring af retsplejelovens § 1002, sÃ¥ledes at eksempelvis reglerne om ediÂtion og ransagning ogsÃ¥ kan finde anvendelse, efter at dom er afsagt. Rigsadvokaturen har anmodet statsadvokaten om en nærmere redegørelse for problemstillingen, herunÂder for de problemer, som sporingsgruppen konkret er stødt pÃ¥ i sit hidtidige arbejde.
NÃ¥r denne redegørelse foreligger, vil rigsadvokaturen overveje, om der er grundlag for over for Justitsministeriet at rejse spørgsmÃ¥let om ændring af de nugældende regler.â€
På baggrund af Rigsadvokatens udtalelse vil jeg i første omgang afvente rigsadvokaturens overvejelser, inden jeg tager nærmere stilling til, om der eventuelt er behov for lovændringer på dette område.