Det talte ord gælder
TALEPUNKT
Indledningsvist kan jeg sige, at som direktivet er fremsat nu, så omfatter det de omtalte diskriminationsformer med undtagelse af køn. Direktivforslaget har dermed til formål at bekæmpe forskelsbehandling uden for arbejdsmarkedet på grund af religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering.
Der er allerede et direktiv om ligebehandling af køn udenfor arbejdsmarkedet.
Jeg vil gerne fra begyndelsen understrege, at regeringen naturligvis støtter målet om bekæmpelse af diskrimination, herunder at direktivforslaget er af horisontal karakter, det vil sige, at flere diskriminationsformer er dækket af samme direktiv. Dermed kan jeg også svare bekræftende på spørgsmålet.
Jeg vil i dag i forhold til det konkrete forslag bemærke, at det er karakteriseret ved, at det på en række områder indeholder nogle vage og elastiske begreber, som gør det vanskeligt at overskue dets rækkevidde.
Behovet for afklaring af forslagets juridiske og økonomiske konsekvenser er blevet bakket op af Rådets juridiske tjeneste, som har udarbejdet en note, som netop påpeger behovet for yderligere definitioner, klarhed og markering af national versus EU-kompetence i direktivforslaget.
Afslutningsvis vil jeg meddele, at det tidligere har været formandskabets ambition at få direktivforslaget vedtaget på rådsmødet i går den 17. december. Men forslagets kompleksitet kombineret med stor skepsis fra en række medlemslande har gjort, at denne plan er blevet skrinlagt.
Â