Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 291 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. december 2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Brian Mikkelsen
/
 Barbara Bertelsen
Spørgsmål nr. 291 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
â€Ministeren bedes kommentere artiklen "Helt færdig med bankoverførsler" fra Fyens Stiftstidende den 17. december 2008 og herunder svare pÃ¥,
a) hvad ministeren vil gøre for at sikre, at borgere får hjælp, når de henvender sig til politiet, og
b) om ministeren vil sørge for, at borgere som minimum fÃ¥r en tidsfrist for, hvornÃ¥r de kan forvente, at politiet foretager sig noget i den sag, som borgeren har anmeldt?â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:
â€Anmeldelser om strafbare forhold efter retsplejelovens § 742 indgives til politiet. Politiet iværksætter efter anmeldelse - eller af egen drift - efterforskning, nÃ¥r der er rimelig formodning om, at et strafbart forhold, som forfølges af det offentlige, er begÃ¥et.
Politiet vil generelt set iværksætte nødvendige efterforskninger hurtigst muligt efter modtagelsen af en anmeldelse. Det er ikke generelt muligt at udtale sig om politiets sagsbehandlingstid, idet behandlingstiden typisk afhænger af de konkrete omstændigheder i den enkelte sag, herunder navnlig sagens kompleksitet, der langt fra altid lader sig vurdere ved sagens begyndelse, ligesom behovet for at opprioritere politiets indsats i de alvorligste sager kan få betydning for behandling af såvel disse som andre sager.
Politiet vil på den baggrund ofte ikke f.eks. i forbindelse med optagelse af en anmeldelse have mulighed for at fastsætte en egentlig tidsfrist for behandlingen af den konkrete sag.
Klager over politiets sagsbehandling, herunder klager over sagsbehandlingstiden, kan indgives til politidirektøren i den pågældende politikreds. Politidirektørens afgørelse kan påklages til den regionale statsadvokat.
For så vidt angår den konkrete sag kan det oplyses, at Rigspolitiet til brug for nærværende udtalelse har indhentet et bidrag fra Fyns Politi, som har bekræftet, at den sag, som omtales i spørgsmålet, er under behandling.
Fyns Politi har i den forbindelse oplyst, at antallet af anmeldte sager af den i avisartiklen nævnte karakter er steget i takt med stigningen af handler mellem personer, der har opnået kontakt via Internettet, og uden at køber og sælger har set hinanden, eller hvor overdragelse af det solgte finder sted uden kontakt mellem parterne.
Fyns Politi har ligeledes oplyst, at man har været nødt til at prioritere andre kriminalitetstyper som f.eks. personfarlig kriminalitet højere end den nævnte, hvilket desværre har givet en for lang sagsbehandlingstid for den anmeldelse, som omtales i spørgsmÃ¥let.â€