Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
632739_0001.png
632739_0002.png
632739_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
14. januar 2009Strafferetskontoret2008-792-0756ASW40066
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 252 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. december 2008.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 252 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere, at dommerne i Glasvej-terrorsagen ifølge Danmarks Radio af frygt for repressalierikke ville lade medierne filme domsafsigelsen. Ministerenbedes i den forbindelse oplyse, hvad ministeren vil gøre for atsikre en tilstrækkelig beskyttelse af dommere mod trusler ogrepressalier i forbindelse med deres behandling af straffesa-ger.”

Svar:

Jeg finder af principielle grunde ikke at burde udtale mig om den konkre-te sag, som er omtalt i spørgsmålet, hvor retten i medfør af retsplejelo-vens regler herom efter en konkret vurdering har truffet afgørelse om,hvorvidt der kunne gives tilladelse til billedoptagelse af domsafsigelsen.Jeg vil dog gerne understrege, at det efter min mening naturligvis er heltuacceptabelt, hvis dommere må frygte repressalier i forbindelse med be-handlingen af retssager.Med hensyn til spørgsmålet om beskyttelse af dommere mv. har Justits-ministeriet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der bl.a. har oplyst føl-gende:”Voldelige overfald og anden intimidering i forhold til personertjenestegørende i kriminalforsorgen, domstolene, politiet mv. ersom kriminalitetsområde undergivet systematisk politimæssig mo-nitering.Den politimæssige monitering indebærer bl.a., at Rigspolitiet frapolitikredsene løbende modtager indberetninger om hændelser afden omhandlede karakter med henblik på bl.a. at følge udviklingenpå området og iværksætte relevante politimæssige tiltag.Det kan i den forbindelse oplyses, at Rigspolitiet siden den 1. ja-nuar 2007 har modtaget 117 indberetninger, hvoraf langt den over-vejende del vedrører trusler mod fængselsfunktionærer.Rigspolitiet har på baggrund af de modtagne indberetninger, her-under karakteren af de indberettede hændelser, ikke fundet det for-nødne politifaglige grundlag for iværksættelse af generelle sikker-hedsmæssige tiltag i relation til afholdelse af retsmøder.Rigspolitiet udarbejder imidlertid efter anmodning fra og i sam-arbejde med politikredsene konkrete trusselsvurderinger i for-bindelse med retsmøder, der vedrører personer eller kriminelle2
netværk, som moniteres af Rigspolitiet, med henblik på at med-virke til at sikre en sikkerhedsmæssigt forsvarlig afvikling af rets-mødet.Hvis der efter en konkret trusselsvurdering findes at være behovfor det, vil politiet naturligvis tage de fornødne politimæssige initi-ativer med henblik på beskyttelse mv. f.eks. af en dommer.For så vidt angår sikkerheden i relation til den såkaldte Glasvej-saghar Københavns Politi over for Rigspolitiet oplyst, at der i forbin-delse med afholdelse af retsmøder mv. blev iværksat omfattendesikkerhedsforanstaltninger. Sikkerheden omfattede retsbygningenog transporten af de tiltalte.”Det kan tilføjes, at vold og trusler mv. mod en dommer i anledning afdennes hverv i givet fald vil være omfattet af straffelovens § 119. Efterstraffelovens § 119, stk. 1, straffes således med bøde eller fængsel indtil8 år bl.a. den, som med vold eller trussel om vold overfalder nogen,hvem det påhviler at handle i medfør af offentlig tjeneste eller hverv, un-der udførelsen af tjenesten eller hvervet eller i anledning af samme.Dommere er også omfattet af den særlige bestemmelse i straffelovens §119, stk. 2, hvorefter også trusler om frihedsberøvelse eller om sigtelsefor strafbart eller ærerørigt forhold i anledning af udførelsen af den på-gældendes tjeneste eller hverv straffes med bøde eller fængsel indtil 8 år.På det foreliggende grundlag er det min opfattelse, at lovgivningen påområdet ikke er utilstrækkelig.
3