Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 241 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. december 2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Brian Mikkelsen
/
 Anette Arnsted
Spørgsmål nr. 241 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
â€Vil ministeren kort redegøre for den australske paslovgivning og oplyse, hvilken virkning en tilsvarende lovgivning i Danmark mÃ¥tte forventes at fÃ¥, hvis regering og folketing besluttede sig for noget sÃ¥dant?â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
â€Til brug for besvarelsen af dette spørgsmÃ¥l har Rigspolitiet modtaget â€Australian Passports Act 2005†via Justitsministeriet og Udenrigsministeriet.
Det er Rigspolitiets umiddelbare vurdering, at regelsættet for så vidt angår bortkomne pas bl.a. afviger fra dansk ret på følgende punkter:
Efter section 15 er det muligt at meddele afslag på en ansøgning om pas, hvis ansøgeren to eller flere gange inden for fem år har mistet sit pas.
Efter section 32 er det strafbart uden gyldig grund at være i besiddelse af et pas, der er udstedt til en anden person.
Efter section 33 er salg af et australsk rejsedokument, herunder pas strafbart.
Efter section 41 er det strafbart at undlade at meddele myndighederne, at et pas er bortkommet. Meddelelsen skal ske snart muligt efter bortkomsten er opdaget.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at i hvert fald den beskrevne situation i sektion 33 vil kunne indebære en overtrædelse af den danske straffelov.
Herudover er det efter Rigspolitiets opfattelse vanskeligt at vurdere, hvilken virkning indførelse af tilsvarende regler i Danmark vil fÃ¥. Det bemærkes i den forbindelse, at det mod en pasindehavers benægtelse vil kunne være vanskeligt at bevise overtrædelse af bestemmelser, som de anførte.â€
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse. Der henvises endvidere til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 235.