Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 220 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. november 2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).

 

 

 

Brian Mikkelsen

/

 Barbara Bertelsen

 

 


Spørgsmål nr. 220 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

 

”Hvad mener ministeren om TV2 Bastas afsløringer i program af 27. november 2008 af, at skruppelløse tatovører bryder loven og tatoverer personer under 18 år, og

a) hvad vil ministeren gøre for, at der kommer mere kontrol med området, og

b) er ministeren enig med Dansk Folkeparti i, at straffen for at overtræde § 1 i lov om tatovering skal skærpes, og

c) er ministeren enig med Dansk Folkeparti i, at det skal kunne være muligt at lukke en tatoveringspraksis, når lov om tatovering i gentagelsestilfælde overtrædes?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelser fra Rigspolitiet og Rigsadvokaten, hvortil jeg kan henholde mig.

 

Rigspolitiet har oplyst følgende:

 

”Politiet har i perioden 2004 – 2008 (indtil 1. december 2008) modtaget følgende antal anmeldelser vedrørende overtrædelse af lov om tatovering:

 

2004                     5

2005                     7

2006                   11

2007                     8

2008                     6

 

Politiet vil, såfremt man får kendskab til formodede overtrædelser af lov om tatovering, iværksætte relevante efterforskningsskridt.

 

Rigspolitiet finder på baggrund af det registrerede omfang af denne type kriminalitet, jf. ovenfor, imidlertid ikke, at der på nuværende tidspunkt er det fornødne politifaglige grundlag for at iværksætte nye tiltag i relation til indsatsen mod overtrædelser af lov om tatovering.”

 

Rigsadvokaten har oplyst følgende:

 

”Det følger af lov om tatovering § 1, stk. 1, at den, som tatoverer en person under 18 år, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.

 

Ifølge lovens § 1, stk. 2, straffes på samme måde den, der tatoverer en person i hoved, på hals eller på hænder.

 

Rigsadvokaten har på en række områder fastsat vejledende strafpositioner for overtræ­delse af særlovgivningen. Der er imidlertid ikke fastsat sådanne vejledende strafposi­tioner for overtrædelser af lov om tatovering. Da disse sager heller ikke skal forelæg­ges Rigsadvokaten eller indberettes hertil, er rigsadvokaturen ikke nærmere bekendt med retspraksis på området. Fra den trykte retspraksis kan dog nævnes en dom afsagt af Vestre Landsret den 25. april 2005 (UfR.2005.2304 V), hvor en tatovør, der tidligere var straffet efter tatoveringsloven, blev idømt en bøde på 10.000 kr. for at have tatoveret to piger under 18 år.

 

Lov om tatovering indeholder ikke særlige regler om frakendelse af retten til at udøve tatovørvirksomhed. Derimod indeholder straffeloven generelle regler, der gør det mu­ligt ved dom at frakende en person retten til at udøve sit erhverv.

 

Det følger således af straffelovens § 79, stk. 1, at den, som udøver virksomhed, der kræver særlig offentlig autorisation eller godkendelse, ved dom kan frakendes retten til fortsat at udøve den pågældende virksomhed eller til at udøve den under visse for­mer, såfremt det udviste forhold begrunder en nærliggende fare for misbrug af stil­lingen. Det samme gælder ifølge straffelovens § 79, stk. 2, 1. pkt., om udøvelse af an­den virksomhed, når særlige omstændigheder taler derfor.

 

En tatovør kan således ved dom frakendes retten til at udøve virksomhed som tatovør, hvis den pågældende har begået et strafbart forhold, der begrunder en nærliggende fare for misbrug af stillingen som tatovør, og der i øvrigt foreligger særlige omstæn­digheder, der taler for frakendelse.”

 

I lyset af det anførte finder jeg ikke på det foreliggende grundlag anledning til at tage sådanne nye initiativer som skitseret i spørgsmålet.