Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
640806_0001.png
640806_0002.png
640806_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
4. februar 2009Strafferetskontoret2008-792-0745RAJ40814
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 216 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. november 2008.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 216 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Kan ministeren under henvisning til artiklen i BT: ”De aflyt-ter Folketinget”, der blev bragt den 15. november 2008, be-kræfte, at de svenske myndigheder med den nye svenske anti-terrorlovgivning får adgang til at overvåge og aflytte danske-re og danske virksomheder uden dommerkendelse, og vil mi-nisteren tage initiativ til at drøfte sagen med de svenskemyndigheder, herunder med henblik på at få en garanti for, atovervågningen ikke anvendes til industrispionage?”

Svar:

Som det fremgår af den udtalelse fra det svenske Forsvarsministerium,som er gengivet i besvarelsen af spørgsmål nr. 919 fra Folketingets Rets-udvalg (Alm. del – folketingsåret 2007-08, 2. samling), giver den nyesvenske lov om ”signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet” aleneden svenske Försvarets radioanstalt mulighed for efter nærmere regler atovervåge elektronisk kommunikation via svensk område, når det sker tilvaretagelse af forsvarsefterretningsformål mv., dvs. til støtte for svenskudenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitik og til kortlægning i øvrigt afydre trusler mod Sverige. ”Industrispionage” er ikke et lovligt formål imedfør af loven om signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet.”Signalovervågning” må endvidere kun finde sted efter beslutning i densvenske regering eller en myndighed, som regeringen har bemyndigethertil. Försvarets radioanstalt kan således ikke på egen hånd træffe be-slutning om signalovervågning.Endvidere er der fastsat forskellige kontrolbestemmelser vedrørende sig-nalovervågning, og der er i Sverige truffet politisk beslutning om, at derskal foretages yderligere forbedringer af de allerede fastsatte kontrolord-ninger. F.eks. skal et særligt nævn bl.a. kontrollere overholdelsen af reg-lerne om signalovervågning, og det er besluttet, at tilladelse til signal-overvågning skal prøves af domstolene.Som nævnt i den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 921 fra Folketin-gets Retsudvalg (Alm. del – folketingsåret 2007-08, 2. samling) er detmin opfattelse, at der ikke er grundlag for at tage særlige initiativer overfor den svenske regering i anledning af den pågældende lovgivning, ogdet gælder også krav om ”garantier” for, at myndighederne vil overholdeloven, der som nævnt ikke tillader ”industrispionage”.2
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 921 fra FolketingetsRetsudvalg (Alm. del – folketingsåret 2007-08, 2. samling).
3